TDP004 Objektorienterad programmering
Förberedelseuppgifter Arv och Polymorfi
Spelbeskrivning
Vi ska implementera en version av spelet Asteroids. I spelet syns ett antal föremål. Varje föremål har en position på skärmen. Spelaren är alltid i bild. Spelaren börjar med 10 liv. När ens liv är slut förlorar man spelet. I spelet finns asteroider som flyger över skärmen. Det finns även ett UFO som till en början är inaktivt. Om spelaren kommer inom en viss radie från UFO:t kommer det aktiveras och börja skjuta ut asteroider. Både en asteroid och ett UFO gör N livs skada på spelaren när spelaren kolliderar med dem.Objektorienterad analys (OOA)
Analysfasen utgår från en kravspecifikation och målet är huvudsakligen att generera en uppsättning klass- och objektdiagram med tillhörande beskrivande texter. Det finns olika metoder beskrivna i litteraturen för att göra detta. Varje metod bygger på en process som specificerar vilka aktiviteter som ska utföras och hur de ska utföras. Vid behov itererar man och man kan även i vissa situationer tänkas hoppa mellan olika aktiviteter. Följande aktiviteter förekommer då man analyserar ett system eller delsystem:- 1. Finn objekten
- 2. Klassificera objekten
- 3. Beskriv relationer mellan klasser
- 4. Gruppera klasser
- 5. Identifiera och beskriv användningsfall och utför scenarier för att verifiera (del)systemet
Objektorienterad design (OOD)
Efter analysfasen följer designfasen, med dokumentationen från analysfasen som utgångspunkt. Gränsen mellan analys och design är ej skarp och ibland beskrivs båda faserna under begreppet objektorienterad design. Designfasen består ej av ett antal delmoment som ska genomföras i ordning, utan utgörs av några moment som är relativt självständiga.- 1. Systemkonstruktion
- 2. Infrastrukturkonstruktion
- 3. Detaljkonstruktion
Objektorienterad programmering (OOP)
Efter att designfasen genomförts ska systemet kunna kodas i ett objektprogrammeringsspråk (OOPL), där det specifika programspråket utnyttjas på bästa sätt för att realisera olika konstruktioner. Objektorienterad programmering innebär att man utnyttjar de speciella konstruktioner som finns i objektprogrammerings- språk, vilket omfattar klasser, arv och polymorft beteende. En objektorienterad design kan, under vissa förutsättningar, tänkas realiseras även i ett språk som ej är ett fullfjädrat objektprogrammeringsspråk, men som har annat stöd för programmering med objekt.För de som vill läsa på en bra sammanfattning om OOP som helhet klicka-här

Sidansvarig: Eric Ekström
Senast uppdaterad: 2024-11-18