TDP004 Objektorienterad programmering
Examination
Kursmoment
Kursen examineras i två moment. En laborationsserie (med flera delmoment) och en datortentamen.
- DAT2 Datortentamen (U, 3, 4, 5) - 4 hp
-
OBS! Tentan är 4 hp men större delen av denna tid förväntas du lägga på laborationsförberedelse för att lära dig kursinnehållet. All laborationstid räknas som tentaförberedelse. Du kan alltså inte se kursen som 4 hp + 4 hp, utan se den som 8 hp.
Utöver tre tentatillfällen per år ges en dugga i slutet av kursens schemalagda period.
Betyget på tentamen avgör kursbetyget.
- LAB2 Laborationer (U, G) - 4 hp
-
Laborationskursen består av flera delmoment. Det krävs godkänt på samtliga delmoment för godkänt på hela labmomentet.
Delmomenten som ingår är som följer:
- Insamling av 22 poäng genom aktivt deltagande på dojos och lektioner. Tre stycken programmeringsseminarier ("dojos") ingår i kursen. Dessa ger upp till 8p styck. Tre laborationsförberedande lektioner med förberedelseuppgifter och gemensam övning ger upp till 8p styck. Totalt går det alltså att få ihop 8p*3+8p*3=48p. Den som inte får ihop tillräckligt med poäng får en ny chans nästa år kursen går.
- En laborationsserie som utförs i grupper om två studenter. Godkänt krävs på samtliga obligatoriska laborationer. Se specifika krav på kurshemsidans sidor om laborationerna.
- För betyg 3 krävs uppfyllnad av alla bedömningskriterier för betyg 3.
- För betyg 4 krävs uppfyllnad för betyg 3 samt majoriteten av bedömningskriterierna för betyg 5.
- För betyg 5 krävs uppfyllnad för betyg 3 samt alla bedömningskriterier för betyg 5.
Regler för examination av datorlaborationer vid IDA
Regler för examinering av datorlaborationer vid IDA
Datorlaborationer görs i grupp eller individuellt, enligt de instruktioner som ges för en kurs. Examinationen är dock alltid individuell.
Det är inte tillåtet att lämna in lösningar som har kopierats från andra studenter, eller från annat håll, även om modifieringar har gjorts. Om otillåten kopiering eller annan form av fusk misstänks, är läraren skyldig att göra en anmälan till universitetets disciplinnämnd.
Du ska kunna redogöra för detaljer i koden för ett program. Det kan också tänkas att du får förklara varför du har valt en viss lösning. Detta gäller alla i en grupp.
Om du förutser att du inte hinner redovisa i tid, ska du kontakta din lärare. Då kan du få stöd och hjälp och eventuellt kan tidpunkten för redovisningen senareläggas. Det är alltid bättre att diskutera problem än att, t.ex., fuska.
Om du inte följer universitetets och en kurs' examinationsregler, utan försöker fuska (t.ex. plagiera, använda otillåtna hjälpmedel eller ej godkända AI-baserade assistenter) kan detta resultera i en anmälan till universitetets disciplinnämnd. Konsekvenserna av ett beslut om fusk kan bli varning eller avstängning från studierna.
Policy för redovisning av datorlaborationer vid IDA
För alla IDA-kurser som har datorlaborationer gäller generellt att det finns en bestämd sista tidpunkt, deadline, för inlämning av laborationer. Denna deadline kan vara under kursens gång eller vid dess slut. Om redovisning inte sker i tid måste, den eventuellt nya, laborationsserien göras om nästa gång kursen ges.
Om en kurs avviker från denna policy, ska information om detta ges på kursens webbsidor.
Kursens bedömningskriterier
| TDP004 kursmål | Betyg 3 | LAB | DAT | Betyg 5 | DAT |
|---|---|---|---|---|---|
| använda grundläggande språkkonstruktioner och språkets standardbibliotek | Utnyttjar lämpliga språkkonstruktioner I lösningar av grundläggande imperativa problem | x | x | ||
| Använder givna stl (iteratorer, algoritmer, containrar) I sina lösningar | x | x | Väljer och tillämpar lämpliga stl (iteratorer, algoritmer, containrar) I sina lösningar | x | |
| använda designprinciper, metoder och tekniker som används inom objektorienterad programmering för att konstruera program som löser givna problem | Använder inkapslade och polymorfa klasser för att lösa givna problem (private, public, virtual, arv, konstruktor, destruktor) | x | x | Genomgående korrekt användning av språkkonstruktionerna för att öka läsbarhet och säkra funktionalitet (pure virtual, anrop basklass, delegerande konstruktor, const, inkapsling, operator) | x |
| Använder språkkonstruktioner för korrekt minneshantering (allokering, avallokering, ej läckor, ej slicing) | x | x | Genomgående användning av språkkonstruktioner för att säkra korrekt och effektiv minneshantering (referenser, flyttsemantik, kopiering, ägandeskap) | x |
Sidansvarig: Eric Ekström
Senast uppdaterad: 2025-10-22
