Göm menyn

TDP002 Imperativ programmering

Regler för examination

Examination sker genom datortenta och godkännande av programmeringslaborationer. Datortentan utgör kursmomentet DAT1. Programmeringslaborationerna utgör momentet LAB1. För godkänt på kursen krävs godkänt både DAT1 och LAB1.

Laborationer

Laborationer behöver lösas och godkänd lösning behöver redovisas innan hård deadline (se kursschema). Se även almänna regler för datorlaborationer nedan.

Vad gäller för användandet av generativ ai (ChatGTP, co-pilot, etc.)?Vi avråder generellt sett studenter från att använda generativ ai vid lösningen av laborationer. Det blir lätt ett hjälpmedel som hindrar inlärningsprocessen. I de fall där din grupp använder generativ AI skall fullständiga loggar föras över interaktionen och dessa ska skickas in i samband med laborationsfilerna. Det skall också framgå explicit i lösningen (förslagsvis med en kommentar i början av filen med lösningen) av laborationen att generativ AI har använts och att loggen finns tillgänglig. Användning på annat sätt är inte tillåten i kursen.

Vad gäller vid kopiering av kod (stackoverflow mfl.)? Man kommer ibland behöva söka information när man försöker lösa laborationer. I fall där man kopierar kod från andra källor skall detta tydligt markeras i lösningen med en kommentar som pekar till ursprunget och när koden kopierades.

Vad gäller när jag hjälper andra grupper eller får hjälp av andra grupper? För att undvika eventuella tveksamheter ska du aldrig dela med dig av din kod eller ta emot kod som delats av andra studenter. Visa inte heller din/er kod för andra studenter och titta inte på andra studenters kod. I de fall ni hjälper varandra arbeta med penna och papper eller på en white board och diskutera problemet. Skriv inte i andra gruppers kod och visa versa.

Datortenta

Datortentan består av individuell problemlösning vid dator. Betyget på datortentan (3,4,5) avgör kursbetyget. Mer detaljer om datortentans innehåll ges vid föreläsningarna.

  • Datortentan kräver, liksom övriga tentor, anmälan via studentportalen.
  • Tentan genomförs i SU-sal (datorsalarna i B-huset) och testar praktisk programmeringskunskap och problemlösning. Tentan består av två delar á tre uppgifter (sex uppgifter totalt). För betyg på tentan behöver alla uppgifter på del 1 bedömas som godkända samt ett visst antal poäng samlas in på del 2 (se tabellen nedan för poänggränser). För att rättning och poängsättning av uppgifterna i del 2 ska genomföras så måste uppgiften uppfylla alla funktionella krav..
  • Om ingen annan information ges kan en uppgift alltid kompletteras tills dess att godkänd bedömning eller full poäng utdelats.
  • Tillåtna hjälpmedel:
    • En bok om python
    • Ett A4-ark med egna anteckningar, kan vara dubbelsidigt, kan vara maskinskrivet
  • Ni får INTE ta med elektroniska hjälpmedel såsom mobiltelefon, miniräknare eller elektronmikroskop
Antal poäng del 2 (inklusive insamlad bonus) Betyg
10 3
17 4
24 5
  • För alla betyg krävs godkänd bedömning av alla uppgifter i del 1. Del 2 består av tre uppgifter som ger upp till 10 poäng vardera.
Bonus är den insamlade bonusen från labbserien (alla labbar med godkänd redovisning innan mjuk deadline). Varje bonus är värd en halv (0.5) poäng på tentan. Så om du har godkänt med bonus på 6 stycken laborationer får du tre extra poäng på del 2 under tentan. Bonus är endast applicerbar vid första ordinarie tillfälle efter du läst kursen.

Omexamination

Datortentamen ges omtenta för enligt det vanliga schemat för omexamination vid LiTH.

Datorlaborationerna kan behöva kompletteras enligt instruktioner från era handledare och rättas kontinuerligt intill datortentamen. Därefter sker rättning av laborationer i samband med nästa kurstillfälle.

IDAs gemensamma regler för datorlaboratiner

Nedan följer våra gemensamma regler gällande laborationer.

Regler för examinering av datorlaborationer vid IDA

Datorlaborationer görs i grupp eller individuellt, enligt de instruktioner som ges för en kurs. Examinationen är dock alltid individuell.

Det är inte tillåtet att lämna in lösningar som har kopierats från andra studenter, eller från annat håll, även om modifieringar har gjorts. Om otillåten kopiering eller annan form av fusk misstänks, är läraren skyldig att göra en anmälan till universitetets disciplinnämnd.

Du ska kunna redogöra för detaljer i koden för ett program. Det kan också tänkas att du får förklara varför du har valt en viss lösning. Detta gäller alla i en grupp.

Om du förutser att du inte hinner redovisa i tid, ska du kontakta din lärare. Då kan du få stöd och hjälp och eventuellt kan tidpunkten för redovisningen senareläggas. Det är alltid bättre att diskutera problem än att, t.ex., fuska.

Om du inte följer universitetets och en kurs' examinationsregler, utan försöker fuska (t.ex. plagiera, använda otillåtna hjälpmedel eller ej godkända AI-baserade assistenter) kan detta resultera i en anmälan till universitetets disciplinnämnd. Konsekvenserna av ett beslut om fusk kan bli varning eller avstängning från studierna.

Policy för redovisning av datorlaborationer vid IDA

För alla IDA-kurser som har datorlaborationer gäller generellt att det finns en bestämd sista tidpunkt, deadline, för inlämning av laborationer. Denna deadline kan vara under kursens gång eller vid dess slut. Om redovisning inte sker i tid måste, den eventuellt nya, laborationsserien göras om nästa gång kursen ges.

Om en kurs avviker från denna policy, ska information om detta ges på kursens webbsidor.


Sidansvarig: Pontus Haglund
Senast uppdaterad: 2024-10-02