TDP001 Handhavande av datormiljö
Examination
Kursen har två examinationsmoment, LAB1 och UPG1. I
Moment LAB1 ingår systeminstallation, terminaluppgiften samt
skapande av webplats. Lösningen på slutuppgiften i terminalkommandon ska
presenteras stegvis på webplatsen. I UPG1 ingår skriftlig redovisning
av uppgifterna nedan på skapad websida innan deadline.
För godkänt betyg på kursen krävs att båda momenten redovisats i tid och fått godkänt betyg.
Samtliga uppgifter:
Uppgifter i momentet LAB1
För att bli godkänd på detta moment ska alla tre uppgifter nedan lösas innan deadline (se
schema).
- Installation: Ni kommer alla behöva ett operativsystem att arbeta i.
- Websidan: Skapa en webplats i blog-format där du använder enkla semantiska HTML5-element för att strukturera innehållet och CSS för att ordna utseendet.
- Slutövning Terminalkommandon: En lab som hanterar grundläggande terminalkommandon för hantering av textfiler. Uppgiften finns under "Laborationer" i menyn.
Uppgifter i momentet UPG1
För att bli godkänd på detta moment ska följande uppgifter lösas och presenteras på din webplats innan deras respektive deadlines. Observera att lösningsgången ska presenteras noggrannt och kunna förstås av någon som inte läst på om den specifika uppgiften. Det räcker alltså inte att endast skriva sin lösning.
Uppgifterna kommer
succesivt publiceras nedan:
Titel | Uppgift | Deadline |
Uppgift1: |
Du ska skapa ett nytt gitlabprojekt, använd ett lämpligt namn som du kan komma fram till efter du läst hela denna instruktion. Du ska sedan gå till katalogen i vilken din blogg publicerats. Använd kommandot init för att länka git projektet till denna katalog. Se sedan till att spåra alla relevanta filer i katalogen (.html, .css, etc) och se till att dessa syns på gitlab. Skriv sedan i detalj ner processen du gick igenom för att komma fram till detta resultat på din blogg. Lägg sedan till kursassistenten (Emma Enocksson, emmen85) som medlem i gitlab-projektet med rättigheter som en reporter. Skriv även med länken till gitlab-projektet.
|
4/9 |
Uppgift2: |
Uppgift 1,2 och 4 nedan använder filen resultat . Dessa ska precis som föregående uppgift presenteras på er blogg.
- Uppgift 1: Hur kan man med grep hitta alla rader med namn (förnamn eller efternamn) som slutar med tecknen "on"?
- Uppgift 2: Skriv ut de fem första efternamnen som inte avslutas med "son"
- Uppgift 3: I mappen /usr/lib finns det flera filer som har namn på formatet xxx.so, där xxx är dess namn och so är en del av formatet. Efter so följer det också ett antal siffror och punkter. Skriv alla dessa filers namn (dvs xxx-delen) till en fil med valfritt namn. Ett tips är att använda grep för att filtrera ut de intressant filerna.
- Uppgift 4: Ge ett kommando som (endast) skriver ut hur många rader i filen som har ett namn som har bokstäverna "an" efter varandra.
- Uppgift 5: Ladda upp ett latex-dokument till din www-pub katalog (/wwwpub/liuid/TDP001/) som kompilerats utifrån mallen i TDP003. Om du inte vet var dokumentmallen finns på kurssidan i TDP003 är det dags att titta igenom den kurssidan. I det kompilerade dokumentet skall du ha uppdaterat sidhuvud och sidfot till ditt namn. Länka till detta dokument från din blogg.
|
11/9 |
Uppgift3: |
-
Uppgift 1: Ett LiU-ID skrivs på formatet
FEN där F är de tre första bokstäverna i förnamnet, E de två första i efternamnet och N är tal med två eller tre siffror (beroende på om det är en anställd eller student). Om förnamnet endast är två tecken långt blir den delen endast två tecken. Skriv ett mönster för att fånga ett LiU-ID.
-
Uppgift 2: Ett datum i ISO-format skrivs YYYY-MM-DD. Skriv ett mönster för att fånga detta.
-
Uppgift 2: Utöka ditt regexp från föregående uppgift för att även kontrollera datumets giltighet (full kontroll går inte då vi saknar logik men t.ex. är en månad som inleds med 9 felaktig).
-
Uppgift 2: Skriv ett Python-program som (med hjälp av reguljära uttryck) hittar och skriver ut alla
element i ett html-dokument (t.ex. din webplats). Endast elementtypen ska skrivas ut(exempelvis div, li, body), inte eventuella attribut som elementet har. Välj själv om programmet läser in dokumentet från en lokal fil eller använder sig av modulen urllib för att hämta en fil över internet
- Vad är HTTP request's? Läs på om detta och skriv en kort
sammanfattning av vad det är och vad det används till. Koppla ditt
svar till din nuvarande publicerade blogg.
- Beskriv skillnaden mellan metoden GET och POST
förklara när man ska använda vilken.
|
28/9 |
Uppgift4: |
-
Uppgift 1: Använd
find för att lista alla python-filer som går att köra (har x -flaggan satt samt har med #! /usr/bin/env python3 ).
-
Uppgift 2: Använd
find för att hitta alla filer under din hemkatalog som är större än 5Mb stora. (detta är bra att kunna om man skulle få slut på quota på IDAs filsystem!)
-
Uppgift 3: Använd Emacs och skapa ett macro som går igenom alla rader i
filen resultat och tar bort allting förutom
namnen. Information om hur du skapar macron i Emacs kan du hitta i
dokumentationen eller föreläsningssliden från föreläsningnen som
handlade om Emacs.
|
26/9 |
Regler för examinering av datorlaborationer vid IDA
Datorlaborationer görs i grupp eller individuellt, enligt de
instruktioner som ges för en kurs. Examinationen är dock alltid
individuell.
Det är inte tillåtet att lämna in lösningar som har kopierats från
andra studenter, eller från annat håll, även om modifieringar
har gjorts. Om otillåten kopiering eller annan form av fusk misstänks,
är läraren skyldig att göra en anmälan till universitetets disciplinnämnd.
Du ska kunna redogöra för detaljer i koden för ett program. Det kan
också tänkas att du får förklara varför du har valt en viss
lösning. Detta gäller alla i en grupp.
Om du förutser att du inte hinner redovisa i tid, ska du
kontakta din lärare. Då kan du få stöd och hjälp och eventuellt kan
tidpunkten för redovisningen senareläggas. Det är alltid bättre att
diskutera problem än att, t.ex., fuska.
Om du inte följer universitetets och en
kurs' examinationsregler, utan försöker fuska (t.ex. plagiera, använda
otillåtna hjälpmedel eller ej godkända AI-baserade assistenter) kan
detta resultera i en anmälan till universitetets disciplinnämnd.
Konsekvenserna av
ett beslut om fusk kan bli varning eller avstängning från studierna.
Policy för redovisning av datorlaborationer vid IDA
För alla IDA-kurser som har datorlaborationer gäller generellt att
det
finns en bestämd sista tidpunkt, deadline, för inlämning av laborationer.
Denna
deadline kan vara under kursens gång eller vid dess slut. Om
redovisning inte sker i tid måste, den eventuellt nya,
laborationsserien göras om nästa gång kursen ges.
Om en kurs avviker från denna policy, ska information om detta ges
på kursens webbsidor.
Sidansvarig: Pontus Haglund
Senast uppdaterad: 2020-09-20