TDDE71 Programmering och datastrukturer
Föreläsningar
FÖ1 - Kursintroduktion och grundläggande C++
Material
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- hur program skapas, kompileras och körs i C++.
- hur vi arbetar med strömmar, och specifikt med std::cout och std::cin.
- variabler och datatyper, samt vad vi kan gör med dem och vad vi inte kan göra med dem.
- villkor (if, else if och else) och hur vi med dem kan påverka vilka satser som körs.
FÖ2 - Grundläggande C++ fortsättning
Material
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- vad ett namespace gör.
- operatorer i C++.
- funktioner och parameteröverföring (const, & och const&).
- hur en vektor med data kan skapas och användas
- aggregat och att skapa grundläggande sammansatta datatyper
- de olika loopar som finns i C++ och när de ska användas.
FÖ3 - Klasser, filluppdelning och operatoröverlagring
Material
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- varför vi använder klasser.
- hur klasser defineras.
- varför abstraktion är ett viktigt verktyg.
- varför vi utför filuppdelning (.h- och .cc-filer).
- funktionsöverlagring och default-argument
- de två alternativen för operator-överlagring
- undantag och hur de används
- testdriven utveckling
FÖ4 - Pekare och dynamisk datastruktur
Material
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- pekarvariabler och dynamisk minneshantering.
- dynamiska datastrukturer.
- abstrakta datatyper.
- inre klass.
- speciella medlemsfunktioner.
FÖ5 - dynamisk datastruktur fortsättning, speciella medlemsfunktioner och git
Material
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- klasser med pekare och dynamiskt minne.
- speciella medlemsfunktioner.
- verktygen git, gdb, valgrind.
FÖ6 - Polymorfi, arv och objektorienterad analys
Material
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för- vad arv innebär och varför det är användbart.
- synlighet i kontexten av klasshierarkier.
- statisk bindning.
- vad polymorfi är och varför det är användbart.
- dynamisk typomvandling.
- virtuella funktioner, abstrakta klasser och interface.
- objektorienterad analys.
- UML.
FÖ7 - Projektintroduktion, make och standardbiblioteket
Material
Lärandemål
Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en överblick av- arbetet med projektet i HT2.
- standardbiblioteket.
FÖ8 - Gästföreläsning av Christoffer Holm: Spelutveckling och SFML
Material
Sidansvarig: Eric Ekström
Senast uppdaterad: 2025-09-04