Göm menyn

TDDE71 Programmering och datastrukturer

Föreläsningar


FÖ1 - Kursintroduktion och grundläggande C++

Material

Lärandemål

Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för
  • hur program skapas, kompileras och körs i C++.
  • hur vi arbetar med strömmar, och specifikt med std::cout och std::cin.
  • variabler och datatyper, samt vad vi kan gör med dem och vad vi inte kan göra med dem.
  • villkor (if, else if och else) och hur vi med dem kan påverka vilka satser som körs.

FÖ2 - Grundläggande C++ fortsättning

Material

Lärandemål

Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för
  • vad ett namespace gör.
  • operatorer i C++.
  • funktioner och parameteröverföring (const, & och const&).
  • hur en vektor med data kan skapas och användas
  • aggregat och att skapa grundläggande sammansatta datatyper
  • de olika loopar som finns i C++ och när de ska användas.

FÖ3 - Klasser, filluppdelning och operatoröverlagring

Material

Lärandemål

Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för
  • varför vi använder klasser.
  • hur klasser defineras.
  • varför abstraktion är ett viktigt verktyg.
  • varför vi utför filuppdelning (.h- och .cc-filer).
  • funktionsöverlagring och default-argument
  • de två alternativen för operator-överlagring
  • undantag och hur de används
  • testdriven utveckling

FÖ4 - Pekare och dynamisk datastruktur

Material

Lärandemål

Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för
  • pekarvariabler och dynamisk minneshantering.
  • dynamiska datastrukturer.
  • abstrakta datatyper.
  • inre klass.
  • speciella medlemsfunktioner.

FÖ5 - dynamisk datastruktur fortsättning, speciella medlemsfunktioner och git

Material

Lärandemål

Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för
  • klasser med pekare och dynamiskt minne.
  • speciella medlemsfunktioner.
  • verktygen git, gdb, valgrind.

FÖ6 - Polymorfi, arv och objektorienterad analys

Material

Lärandemål

Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en förståelse för
  • vad arv innebär och varför det är användbart.
  • synlighet i kontexten av klasshierarkier.
  • statisk bindning.
  • vad polymorfi är och varför det är användbart.
  • dynamisk typomvandling.
  • virtuella funktioner, abstrakta klasser och interface.
  • objektorienterad analys.
  • UML.

FÖ7 - Projektintroduktion, make och standardbiblioteket

Material

Lärandemål

Efter denna föreläsningen ska ni ha fått en överblick av
  • arbetet med projektet i HT2.
  • standardbiblioteket.

FÖ8 - Gästföreläsning av Christoffer Holm: Spelutveckling och SFML

Material


Sidansvarig: Eric Ekström
Senast uppdaterad: 2025-09-04