Göm menyn

TDDD92 AI-projekt

Labbar


Labbar

Det praktiska arbetet under HT1 inleds med en labbserie som normalt utförs i par. Ni hittar instruktionerna på kursens Wiki.

Labbarna är inte ett examinationsmoment i sig själva, utan en förberedelse inför det som faktiskt examineras. Se det gärna som en parallell till övningarna i Pythonkurserna, som inte heller examineras men ger en bra förberedelse för inlämningsuppgifterna. Målet är att samtliga kursdeltagare ska ges en möjlighet att:

  • Undersöka hur StarCraft II fungerar i praktiken.

  • Lära sig arbeta med programmeringsgränssnittet till StarCraft, vilket kommer att behövas i de senare stegen.

  • idéer och inspiration inför den individuella utredningen och det gemensamma utvecklingsprojektet, samt en bättre förståelse för vad som faktiskt är möjligt och rimligt att genomföra inom kursen.

Bra att veta: Eftersom labbarna inte är examinerande finns en hel del frihet i hur man genomför arbetet. Samtidigt är det studentens ansvar att man förstår det som lärs ut i labbarna inför kommande uppgifter! Följande gäller:

  • För labbserien arbetar vi normalt i par – men om någon "blir över" kan vi ha någon grupp om 3 personer. Det ger en möjlighet att starta snabbt utan att man behöver bestämma redan från början hur man vill bilda de stora projektgrupperna. Man får också möjlighet till diskussion inom smågrupperna utan att någon helt faller utanför.

  • Men tänk samtidigt på att ni kommer att behöva erfarenheten av det egna arbetet. Alltför mycket samarbete i den första fasen kan leda till att ni inte förstår hur den egna basagenten fungerar eller hur den pratar med StarCrafts API, vilket ger problem under det senare arbetet. Fokusera på att förstå hur spelet och APIerna fungerar.

    Om du inte har arbetat med StarCraft II tidigare: Samarbeta med din labbpartner och fokusera särskilt på att förstå API:et och Starcraft II som spel.

    Om bara en i ett par har arbetat med StarCraft II: Tänk på att alla behöver förstå vad som händer. Fall inte i fällan att klippa och klistra gammal kod utan att veta vad som händer.


Sidansvarig: Jonas Kvarnström
Senast uppdaterad: 2025-10-03