TDDD92 AI-projekt
Examination
Kursens inledning
Kursen inleds med en förberedande labbserie som enbart är till för att lära sig mer om system och APIer. Labbserien är inte examinerande i sig, och har ingen direkt påverkan på betyget. Däremot kan vi så klart inte ta någon hänsyn till eventuella svårigheter som uppstår för den som inte genomför övningarna.
Efter en tid väljer man problem och lösningsteknik, och börjar arbeta med modellering. Detta dokumenteras tillfälligt i en individuell projektplan som ligger till grund för det arbete som sedan ska examineras.
UPG3: Individuell rapport
Momentet UPG3 i Ladok är en individuell skriftlig rapport som beskriver bland annat problemställning, vald AI-teknik, modellering, och en utvärdering av det slutliga resultatet. Denna rapport kan påbörjas under HT1 men avslutas sedan under HT2. UPG3 kan ge betyg 3, 4 eller 5.
UPG4: Projektarbete
UPG4 påbörjas på slutet av HT1, och innebär ett projektarbete där man bland annat implementerar en AI-teknik och utvärderar och analyserar resultatet. Varje grupp utvecklar en gemensam agent som innehåller gruppmedlemmarnas utvalda AI-tekniker. Slutresultatet utvärderas och rapporteras som del av den rapport som skrivs i UPG3, och presenteras under slutredovisningen. Själva projektarbetet (UPG4) leder till ett betyg U eller G, med väldig begränsad möjlighet till komplettering.
Kursbetyg
Enligt den studieplan som utbildningsnämnden har beslutat, gäller följande regler för kursens slutbetyg:
Slutbetyget avgörs av UPG3. UPG3 innefattar både inledande samt slutgiltig utvärdering.
Viktiga regler angående examination
Regler för examinering av datorlaborationer vid IDA
Datorlaborationer görs i grupp eller individuellt, enligt de instruktioner som ges för en kurs. Examinationen är dock alltid individuell.
Det är inte tillåtet att lämna in lösningar som har kopierats från andra studenter, eller från annat håll, även om modifieringar har gjorts. Om otillåten kopiering eller annan form av fusk misstänks, är läraren skyldig att göra en anmälan till universitetets disciplinnämnd.
Du ska kunna redogöra för detaljer i koden för ett program. Det kan också tänkas att du får förklara varför du har valt en viss lösning. Detta gäller alla i en grupp.
Om du förutser att du inte hinner redovisa i tid, ska du kontakta din lärare. Då kan du få stöd och hjälp och eventuellt kan tidpunkten för redovisningen senareläggas. Det är alltid bättre att diskutera problem än att, t.ex., fuska.
Om du inte följer universitetets och en kurs' examinationsregler, utan försöker fuska (t.ex. plagiera, använda otillåtna hjälpmedel eller ej godkända AI-baserade assistenter) kan detta resultera i en anmälan till universitetets disciplinnämnd. Konsekvenserna av ett beslut om fusk kan bli varning eller avstängning från studierna.
Policy för redovisning av datorlaborationer vid IDA
För alla IDA-kurser som har datorlaborationer gäller generellt att det finns en bestämd sista tidpunkt, deadline, för inlämning av laborationer. Denna deadline kan vara under kursens gång eller vid dess slut. Om redovisning inte sker i tid måste, den eventuellt nya, laborationsserien göras om nästa gång kursen ges.
Om en kurs avviker från denna policy, ska information om detta ges på kursens webbsidor.