Göm menyn

TDDD92 AI-projekt

Kursinformation


Lärandemål

Efter kursen ska studenten kunna:

  • välja relevanta AI-tekniker med utgångspunkt i vetenskaplig litteratur, givet ett system och ett relevant problem att lösa

  • skriftligen beskriva dessa tekniker och utvärdera dem för potentiell integration i systemet

  • applicera, implementera och integrera en sådan AI-teknik i systemet med mål att lösa det givna problemet

  • skriftligen utvärdera den valda tekniken och hur väl implementationen löste problemet

Kursinnehåll

I den här kursen genomför du ett fördjupat tekniskt projekt relaterat till artificiell intelligens. Kursen innehåller en individuell utredande del som följs av ett utvecklingsprojekt i grupp. Båda examineras främst genom skriftliga tekniska rapporter.

Samtliga projektgrupper kommer att arbeta med projekt baserade på StarCraft II.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen består av både individuellt arbete och grupparbete, och slutresultatet inkluderar ett system som använder ett flertal olika tekniker inom artificiell intelligens. Exempelvis kan man utveckla en spelagent som självständigt kan spela ett spel såsom StarCraft II utan hjälp från en människa, och som använder sig av AI-tekniker för att uppnå bättre resultat.

I inledningen skapas ett antal grupper om 5–7 personer. Varje individ väljer, i samråd med den egna gruppen och med hjälp från handledare, ett lämpligt delproblem att hantera och en eller flera AI-tekniker som potentiellt kan användas för att lösa detta delproblem.

Därefter inleds den individuella fasen, där varje deltagare gör en förstudie. Den eller de valda teknikerna utvärderas då relativt det valda delproblemet och projektmålet. Utvärderingen sker utifrån ett teoretiskt perspektiv med bas i böcker och vetenskapliga artiklar. Resultatet av denna fas blir en skriftlig rapport som ligger till grund för betyget i UPG2.

I projektfasen implementeras ett fullständigt system. Detta inkluderar individuell implementation av enskilda AI-tekniker, som kan vara de som utvärderades eller alternativa tekniker som efter utvärderingen verkar mer lovande. Det inkluderar även en stor del samarbete inom gruppen för att samordna användningen av de olika teknikerna och integrera dem i ett fullständigt system. Resultatet av denna fas blir både ett fungerande system och en rapport där man bland annat utvärderar slutresultatet.

Kurslitteratur

Vi använder konferens -och tidskriftsartiklar, men även böcker förekommer. Litteraturlistan och instruktioner om hur man kommer åt artiklar finns på kursens Wiki.

Närvaro

För våra seminarier och veckoredovisningar är det inte 100% obligatoriskt att vara närvarande varje gång. Var med på redovisningarna så mycket du kan. Om du absolut inte kan komma vid ett visst tillfälle, gör då vad du kan för att informera din handledare, t.ex. genom att skicka in en skriftlig rapport som motsvarar vad du skulle ha sagt; handledaren kan också göra det möjligt att delta via Zoom om du är sjuk, så länge som vi får reda på det i tid. Om du skulle vara alltför mycket frånvarande kan vi behöva ta in information på något annat sätt (som vi får bestämma utifrån det enskilda fallet).

Slutredovisningar är givetvis obligatoriska, och missar man ett tillfälle behöver man vara närvarande vid ett annat.

Vid frågor

I en kurs med en förbestämd och detaljstyrd labbserie är det jämförelsevis enkelt att ge hjälp. Eftersom man vet ungefär vilka frågor som kommer att uppstå, och under vilka förutsättningar det sker, kan man vara förberedd på det mesta. Men i utredningen och projektet ger vi dig istället en väldigt stor frihet att styra arbetet i olika riktningar, och att arbeta med mer avancerade AI-tekniker och applicera dem själv, utan att allt är 100% tillrättalagt.

Den friheten vill vi inte ge upp, men det gör att vi kan få väldigt många olika typer av mer eller mindre oförutsägbara frågor inom många olika områden och forskningsfält, frågor som dessutom varierar beroende på din egen personliga frågeställning och hur just du har valt att applicera en teknik. Då är det orimligt för 1 eller 2 personer att ha expertis inom alla de olika delområden som är aktuella. Samtidigt är det också orimligt att ständigt ha en större uppsättning experter tillgängliga under alla laborationer och frågestunder, för att kunna svara på enstaka frågor men i övrigt sitta och rulla tummarna.

Därför gör vi så här:

  • Labbar: Det går bra att fråga om både labbar, projekt, AI-tekniker, rapporter och andra delar av kursen, men var beredd på att handledaren inte är expert på alla delar av kursen och kan behöva hänvisa er till att t.ex. skapa ett ärende i kursens ärendehanterare.
  • Seminarier: Här får man gärna ställa frågor om rapporten och AI-teknikerna, men det kan hända att vi även kan besvara frågor om labbar. Kom ihåg dock att seminarier inte äger rum i datorsalarna. Finns det inga frågor kvar avslutar vi seminariet. För att öka chansen att få svar skapar man ett ärende i kursens ärendehanterare, i god tid innan seminarier.
  • Redovisningar: Här lämnar man statusinformation till sin handledare. Tiden är kort, men om det finns tid över får man såklart ställa frågor.


Sidansvarig: Daniel de Leng
Senast uppdaterad: 2023-08-27