Göm menyn

729G41 Avslutningskurs för kognitionsvetenskap

Seminarieinformation


Till seminarium 1 - 4 förväntas deltagarna förbereda sig genom att läsa relevant litteratur hämtad från tidigare kurslitteratur inom temat, samt förbereda inlägg kring alla de frågor som anges nedan. Till seminarium 4 finns också en lektion som ger bra förberedelse.

Vid det 5:e seminariet presenteras och diskuteras de examinaerande essäerna.

Diskussionsteman för seminarierna

OBS! Den föreslagna litteraturen ska ses som inspiration till diskussion av frågorna, läs den selektivt och översiktligt, artiklarna kommer INTE att diskuteras i detalj.

Seminarium 1: Teori

Förslag på litteratur: Förslag på frågor:
  • Kan datorer tänka?
  • Hur bidrar olika förklaringsnivåer (neuro, individ, situerad) och Delämnen (datalogi, psykologi, lingvistik,...) till förståelse av mänsklig och maskinell kognition?
  • Är integrationsutmaningen viktig, hur långt har vi kommit, kommer vi någonsin nå ända fram?
  • Vilken/Vilka kognitionsvetenskapliga teorier har varit viktigast för dig i uppsatsarbetet, varför och hur?

Seminarium 2: Metod

Förslag på litteratur: Förslag på frågor:
  • Finns kvalitativ och kvantitativ metod? Vad är i så fall skillnader, fördelar och nackdelar? När och hur kan/bör man använda dem?
  • På vilket sätt kan programmering, modellering och design fungera som vetenskaplig metod?
  • Varför är vetenskaplig träning, med många olika metoder, viktigt (eller inte) för Kogvetare?
  • Finns det skillnader i hur metoder används i forskning vs "verkligheten" (näringsliv)?
  • Vilken/vilka metoder använder du i uppsatsen, vilka möjligheter/begräsningar har du upplevt?

Seminarium 3: Tillämpning och olika kompetenser

Förslag på litteratur: Förslag på frågor:
  • Vad är tvärvetenskapligt tänkande, hur yttrar det sig på Kogvet?
  • Vad är en kognitionsvetenskaplig tillämpning? Hur förhåller det sig till mer teoretisk kognitionsvetenskap?
  • Vad skiljer en kogvet UxD/HF/Språktek från en Ingenjör/Psykolog/Systemvetare/Datalingvist? (t ex teorier, metoder,tvärvetenskap,...)
  • Vad gör dig attraktiv på arbetsmarknaden, vad är dina styrkor?
  • Kan du identifiera behov av framtida kompetensutveckling?

Seminarium 4: Kognitionsvetarens roll i samhället

Förslag på litteratur: Förslag på frågor:
  • Vad ser du för möjligheter och risker med AI, automation, digitalisering, t ex etiska aspekter? Vad kan du/ni som kognitionsvetare göra för att bidra till positiva resultat inom dessa områden?
  • Hur kan normer och normkritik inverka och påverkas av en kognitionsvetares arbete?
  • Vad är kognitionsvetarens roll i samhället, hur du/ni kan bidra till bättre samhälle?
  • Hållbar utveckling - Vad är viktiga personliga och professionella dilemman man kan ställas inför och hur hanterar man dem?

Seminarium 5: Sammanfattande reflektioner

Under seminariet diskuteras varje essä 15 minuter. Detta inleds med att författaren kort, max 3 min, introducerar texten, varpå diskutanter kommenterar och diskuterar texten. Sedan bjuds andra in att kommentera. Kommentarer under själva seminariet uppmuntras att handla om textens struktur, argument, reflektioner, tips på förbättringar etc. Kommentarer på korrekturnivå, t.ex. stavfel och grammatiska problem, om sådana finns, uppmuntras istället att ges till författaren efter seminariet.

Sidansvarig: Annika Silvervarg
Senast uppdaterad: 2022-03-14