Göm menyn

TDP028 Projekt: Entreprenöriell programmering

API:er


Nedanstående lista innehåller en kortare beskrivning av de API:er ni kan använda i projektet. Notera att inte alla API:er måste användas. För mer information om detta, se Projektkrav.

Firebase databas

Firebase är Googles backend för mobile- och webb-appar som erbjuder lösningar för bl.a. databas och autentisering. De har både en realtids-databas och en mer generell databas-lösning som heter Firebase Cloud Storage. Cloud Storage accepterar både ljud, bild, och text så i princip alla appar kan utnyttja Cloud Storage på ett eller annat sätt.

Notifications

Notifications möjliggör för appar att visa att något relevant finns. Implementera notifications för din app och testa att visa information även när appen inte är igång.

Multispråkstöd

Använd Androids system för att göra så att Appen identiferar minst 2 språk och använder t.ex. Engelska som default och Svenska för användare med Svenska språkinställningar.

Google maps

Google erbjöd tidigare sina maps-functioner helt öppet. Numera behöver man registrera ett konto med ett bankkort för att kunna använda Google maps i sin applikation, men maps i sig ska fortfarande vara helt gratis (åtminstone så länge det inte är flera hundra tusen anrop per månad). Google har en mer detaljerad pristabell. Om man, av förståeliga skäl, är obekväm med att ge Google sitt kortnummer så accepterar vi också lösningar baserade på OpenStreetMap. Ni har mycket frihet i hur ni använder maps-funktionen, så länge det har någon anknytning till appens funktion. Att t.ex. bara ha en knapp som öppnar en karta ger inte poäng.

Geofencing

Använd Googles stöd för location för att på något sätt införa Geofencing i appen. Geofencing innebär att regioner skapas som påverkar en app, t.ex. om man är inom Campusområdet eller utanför. Det som kan ändras kan vara nåt så enkelt som appens färgschema, men mer spännande är det förstås om appens UI eller funktionalitet ändras beroende på område.

Analytics

  • Logga minst 5 stycken "custom events" på ställen i koden som är relevanta. När appen är klar, testa din app med minst 3 användare och se vilken data som dyker upp i Firebase-consolen. Med fler användare kommer du se mer mönster men vårt fokus är mer tekniskt.
  • Använd även den automatiska loggningen för att se vilken data som dyker upp och hur det ser ut i samband med användartesten

Autentisering

Autentisering kan ske på många olika sätt. I den här kursen ger vi poäng för följande:
  • Inloggning med email och lösenord m.h.a Firebase
  • Inloggning via Google
  • Inloggning via Facebook
Notera att man också kan använda Firebase för att implementera dessa autentiseringsmetoder, men ni får bara poäng för en implementation av varje typ (d.v.s det ger inte två poäng att implementera Facebook-autentisering på två olika sätt).

Cloud Functions

Använd Firebases cloud-functions för att skicka ett välkomst-meddelande till en användare som skapat ett nytt konto med e-postkoppling.

Invites

Använd Invites för att via email dela innehåll med användare som inte har appen. De ska kunna se det delade innehållet även om de inte har appen installerad. Invites använder i den processen dynamic links.

Remote Config

  • Implementera Firebase Remote Config för att t.ex. ändra på stilen i en installerad app utan att kräva en uppdatering.
  • Använd även Remote Config för att ändra beteendet på Appen genom att ändra på villkorad funktionalitet.

Performance Monitoring

Inte strikt ett API, men ni kan t.ex. använda Firebase Performance Monotoring för att mäta saker som start-up. Gör det åtminstone på er slutgiltiga app, men det spännande är ju egentligen att se hur en sådan mätning under projektets gång kan hjälpa er optimera start-up och dylikt.


Sidansvarig: Rita Kovordanyi
Senast uppdaterad: 2021-08-29