Göm menyn

Hur tar min sig igenom kursen på bästa sätt?

Det finns många saker som man behöver tänka på här. Det är allt ifrån: "vilket material skall jag inhämta", "hur skall jag planera min tid", "vad skall jag göra när det är lite tungt" och en massa andra saker. Vi vill därför ge er riktigt bra tips och vägledning för att ni skall komma igenom denna kurs i vår. Se inte dessa tips och råd som pekpinnar utan vår vilja att ge er den bästa vägen till målet. Vi är "med er" och inte "mot er".

Inställningen till lärandet

Vi börjar med det viktigaste. Inställningen man själv har.

Om man har inställningen "det gäller att komma igenom så lätt som möjligt" kommer det tyvärr att vara så att man i denna kurs kommer att känna att det är trist, besvärligt, frustrerande, omöjligt och i slutet har man nog antagligen inte kommit i mål.

Om man istället har inställningen "det finns utmaningar att övervinna, problem att klura ut och det är viktigt att förstå vad man gör" så kommer du att ha riktigt kul i vår.

Det kommer förstås att finnas dagar när man känner sig frustrerad och där man känner att man sitter fast. Dessa dagar är just de dagar där ni kommer att lära er mest om ni tar tjuren vid hornen och verkligen försöker övervinna "problemen". Resultaten brukar bli så mycket bättre när man gör på detta sätt.

OBS! Kursen är upplagd så att man behöver alla de grundläggande delarna för att komma vidare snabbare. Om man "fuskar" med grunderna kommer de senare delarna att bli "hemska".

Vi vill lova att alla som verkligen kämpar på, och som gör det de skall i kursen, kommer att ha roligt och troligen kommer att klara hela kursen i vår. Skjuter man saker framför sig kan detta ge resultatet att man inte hinner med.

Arbetsvilja och eget ansvar

Vi har snuddat lite vid detta under föregående rubrik, men det är i denna kurs lite annorlunda än i många andra kurser på LiU. Kursen bygger på att man gör lite hela tiden. Det går i princip inte att komma igenom kursen om man väntar för länge. Vi startar direkt i första veckan med ett gäng LA-pass (och FÖ och LE) där grunderna sätts till hur man använder de system vi har och hur man kan göra de grundläggande delarna som återkommer hela tiden under resterande kurs.

Vi återkommer till vad de olika momenten i kursen innebär och vad man kan förvänta sig i dessa delar, men kort sagt är det viktigt att inte halka efter. Detta är nog den största lärdomen man skall ha inför och under kursen.

Arbetsvilja innefattar så mycket, men det vi är ute efter är att man tar sitt eget ansvar (detta är det som krävs av er som studenter) och att man inte letar efter fel på andra om man själv valt att prioritera annorlunda. Även om det kan vara jobbigt måste man alltid tänka på att det kanske inte är andra som står för problemet.

Vi skall förstås också ha ett ansvar och vi vill verkligen ge er allt vi kan för att ni skall komma i mål. Vårt ansvar i kursen (gäller ju alla kurser förstås) är att ge er de resurser som behövs för att ni sen själva skall kunna arbeta med innehållet i kursen. De resurser vi ger är MASSOR material på kurshemsidan och både FÖ, LE, LA och andra möjligheter.

Vi kan direkt tala om att all statistik vi har (det finns mycket) visar att de som följer FÖ, LE och deltar aktivt på LA etc. kommer väldigt långt om inte ända fram i kursen. De som inte gör detta brukar tyvärr inte nå fram. Det handlar i princip om att engagemang och vilja gör att man lär sig det som behövs och det gör även att det blir kul.

Förståelse för vad man skall göra

Det är av yttersta vikt att man vet vad man ger sig in på när man skall lösa uppgifter. I denna kurs är det PROBLEMLÖSNING som är fokus och detta i samband med att man skall göra detta inom PROGRAMMERING. Programmering är en form av problemlösning där kreativitet är viktigt. Det går inte alltid att lösa saker med givna saker (t.ex. genom att "googla") utan det vi vill att ni skall komma igång med är att lösa problem på egen hand. Detta gör att ni senare kommer att kunna lösa svårare problem. Ju mer man "bara prickar av saker" eller "vill ha exakta svar" istället för att verkligen "försöka förstå" och "vrida och vända på problemet tills man kommer i mål" ju mer kommer det att bli besvärligt i senare skede. Ett verkligt hett tips är att ta vara på alla tips och kommentarer som kommer i kursen alltså.

Förståelse för vad man skall göra är viktigt också i varje uppgift man har. Det är därför VÄLDIGT VIKTIGT att man verkligen läser uppgiften noga och kollar att man vet VAD man skall göra. Om man inte gjort vad uppgiften säger förlorar man bara värdefull tid. Komplettering blir direkt resultatet och man får börja om vilket också är frustrerande.

Vi kommer under kursen ge er en resurs som gör att ni under hela dagarna (07:00-21:00 alla dagar i veckan, inkl. helger) kan skicka in uppgifter för att se om ni (åtminstone) fått ert program att utföra det mesta rätt enligt specifikationen. Denna automaträttning kommer dock inte att vara fullständig utan det är ett verktyg som hjälper er att "fixa till" skönhetsfel i programmet och till viss del också hitta logiska fel. När ni lyckas få igenom ert program genom denna automaträttning kommer rättning ske av assistenter. Resultatet av denna rättning kommer att levereras till er nästföljande arbetsdag (eller kanske dagen efter detta). OBS! Normalt sett brukar kurser ha mycket längre återkopplingstid (upp emot 5 arbetsdagar brukar vara normalt, i vissa fall längre tid). Vi gör detta så fort det går för att ni skall kunna komma snabbare framåt. Det går INTE att göra detta snabbare. Bra att veta från början alltså.

Viktiga tankar att ha som programmerare och som student i denna kurs:

  • "Uppgiften man har att utföra är en SPECIFIKATION"
    d.v.s. det som står där är det som gäller.
  • "Det är alltid kunden som har rätt"
    d.v.s. det är inte jag som programmerare som bestämmer vad som är rätt resultat.
  • "Om man är tveksam till vad man skall göra skall man fråga!"
    d.v.s. gör inte antaganden som du sen får backning på.
  • "När man sitter helt fast, prata med någon och beskriv hur du tänker"
    detta gör att du antagligen kommer på vad som är fel.
  • "Fråga inte efter exakt vad du skall skriva för att lösa probelemet du har"
    du lär dig inget på att få svaren. Det är diskussionerna om saker som ger dig de erfarenheter du behöver i denna kurs.

Var ute i god tid, skjut inte på saker och ge inte upp!

Självklara saker, men tyvärr alltför vanligt att studenter gör. Man glömmer bort att det blir mer och mer att göra ju längre man väntar och dessutom hamnar man snett i kursen vilket gör att man inte får nytta av de FÖ, LE etc. som finns som resurser. Detta gäller alla kurser, men denna kurs är ett praktexempel på där man förlorar på att inte ligga i fas.

När det är som tyngst skall man ta tag i saker. Detta är ett tips som är svårt att ta emot, men det är ett faktum att om man istället "ger upp" eller skjuter på saker kommer man att förlora både tid, energi och tempo. Använd istället diskussioner med assistenten och kompisar. Diskutera HUR man tänker och VARFÖR man tänker så. Absolut INTE fråga efter VAD man skall skriva eller exakta svar. Det är som sagt din erfarenhet av hur man löser problem som kommer att göra att du klarar kursen (och som gör det kul i slutet).

Ha rätt arbetskamrat/labkamrat

Det är ofta så att man vill arbeta med någon man känner bra eller som man arbetat med tidigare. Det är lätt (i början), men det visar sig ofta att det blir helt galet i kurser där man bygger på lite mer praktiska "skills". I denna kurs är det mycket viktigare att arbeta med någon som är på "samma nivå" rent kunskapsmässigt (inom denna kurs).

Det är säkert många av er som känner att ni vill arbeta med någon som är bättre än er själva. Då kan man "få hjälp" och komma igenom kursen. Detta är tyvärr inte helt rätt tänkt. Det finns forskning på allt och denna sak också. Det visar sig att de som inte har samma nivå som arbetspartnern råkar illa ut (om det är så att partnern är bättre). Tipset är då förstås att hitta en partner som är "sämre" (eller lika bra) som en själv. En svår uppgift innan man börjat.

I denna kurs gör vi så att ni får para ihop er två och två och sen när det kommit igång och ni märker att ni inte är på samma nivå så vill vi (och egentligen ni också utan att veta om det) att ni byter partner till någon som ligger på samma nivå. Alltså: Om du känner att den andre sitter och förklarar för dig hela tiden och du inte är den som kommer på lösningarna. BYT partner! Asistenterna kan absolut hjälpa till och det är inget att varken skämmas för eller annat. Du skall göra det som är bäst för dig!

"VADÅ?" kanske du säger nu. "Om jag inte förstår och sen arbetar jag med en annan som inte förstår. Vad ger detta mer än att jag inte kommer att hinna i mål. Jag kommer ju inte att bli klar."

Detta är kanske sant, men å andra sidan kan vi ge tipset att om du arbetar med någon som är bättre än du är risken enormt stor att du inte alls kommer igenom utan får komma tillbaka nästa år eller flera år senare för att fixa den del som är själva examiniationen. Statistiken vi har talar ett entydligt språk. Studenter som kommit tillbaka flera år senare säger samma sak: de arbetade med någon som var bättre och hängde inte med. Snälla! Sätt inte dig i den situationen.

Förhoppningsvis har du nu en insikt i vad som väntar under våren och du kommer som sagt ha väldigt många små och stora glädjeämnen under kursen. Du kommer förhoppningsvis att känna att du lärt dig massor och att du dessutom haft en del kul på vägen.

Återigen: var inte rädd för att köra fast eller ha det tungt. Det är just det som kommer att vara det som du senare kommer att ha nytta av. Den tid du lägger är helt avgörande för att du skall nå i mål.

Värdera din tid och vad du lär dig. Detta är det som gör att fortsättningskurserna kommer att bli både lättare och roligare. Se alltid det positiva i saker så kommer du att orka med på ett mycket bättre sätt.

Starkt rekommenderad väg genom kurskartan

Se O-uppgifter i menyn till vänster på kurshemsidan.


Sidansvarig: Torbjörn Jonsson
Senast uppdaterad: 2023-08-21