25 oktober – Sammanfattning

Här kommer den efterlängtade sammanfattningen!

Atlanta

Mycket av energin de första dagarna gick åt till att smälta alla intryck. Stora bilar, dörrhandtagen, lampknapparna, de färgglada fåglarna, ljudet av syrsor, Trump-kampanjandet, möjligt påträffande av giftspindlar (t.ex. Svarta änkan) och “copperheads”, osv. Söndagen gick i shoppingens tecken vilket var toppen, då behövde vi ju inte göra det senare… (troligt).

Georgia Tech

På måndagen besökte vi Magnus Egerfeldt på Georgia Tech, vilket var otroligt spännande! Vi fick se de olika labben och hur de olika robotarna fungerade. Det var roligt att se hur de gått från idé till fungerande robotar. Efter besöket gick vi en tur på campus och det var förstås kul att se hur det såg ut i jämförelse med LiU. Det var stort och grönt med många olika vackra hus. Hade det inte varit för att jag har min lilla familj hade jag säkert blivit sugen på att söka en termin på något college i Atlanta.

På det hela taget tycker jag att Atlanta är en fantastisk stad och skulle gärna åka dit igen för att hinna uppleva staden ordentligt.

Mot Texas

Tidigt tisdag morgon lämnade vi Atlanta för att ta flyget till Houston. Vi anlände strax efter lunch och åkte direkt till hotellet. Vi ville inte spilla någon tid utan dumpade bara våra saker på rummen och gav oss ut i värmen. Luftfuktigheten var över 90% och det var varmt. Vi lät inte det hindra oss så vi gick ett kvarter innan vi, tokvarma, stannade för lunch. Restaurangen skulle vara typiskt amerikansk och trots att po’boys lät frestande valde jag en macka liknande Subways. Efter lunchen gick vi vidare mot gallerian. 300 butiker med allt från Rolex till McDonalds. Vi spenderade lite mer pengarna innan vi gick tillbaka till hotellet och diskuterade igenom morgondagen.

Konferensen

Första dagen på konferensen inleddes pampigt med DJ och fantastiska Keynotes. Jag gick på en session om “unconsious bias”, vad det är och hur det kan bemötas. Resten av dagen gick jag runt på expon och bekantade mig med de företag som medverkade.

Dag två inleddes med kö! Jag hade inte insett hur mycket kö det skulle vara och hur mycket tidigare varje session man var tvungen att köa. Därför missade jag första timmen av sessioner. De sessioner jag gick på under resten av dagen var: “Doing god with data: Human-centered data science for social good”, “Securing your digital footprint”, en presentation av Vida Ilmered om “Innovations for emerging smart small systems” och “Leap forward: what radical new research tells us about the gender gap in tech”. Alla dessa sessioner var intressanta på sitt sätt och jag känner att jag tagit med mig massor hem. Hur analys av data kan användas för att hantera samhällsproblem, hur hackare på enklast sätt kommer åt en människa beroende på vilken information som lämnas ut, hur energi är ett av de största problemen med wearables, hur olika företag arbetar för att främja jämställdhet på arbetsplatsen.

Sista dagen gick jag på dessa sessioner: “You and your data: Privacy challenges in the Internet of Things”, “So you want to hack the planet: Demystifying careers and opportunities in Cryptography, Security and Privacy” och “New horizons for Artificial Intelligence”. Från detta tar jag bland annat med mig att alla gadgets vi använder samlar in mer personlig information än tidigare och hur detta kan användas om det hamnar i fel händer, förslag på olika karriärer inom Cryptography, Security and Privacy, samt att chatbots är en del i framtiden för AI. Efter dagens sessioner gick vi åter igen till Toyota Center för en pampig avslutning. Även denna gång var det inspirerande keynotes och de tog upp många intressanta aspekter. Bland annat lyfte de filmen “Hidden Figures” som har premiär i början av kommande år. IMDb beskriver den så här:

A team of African-American woman provide NASA with important mathematical data needed to launch the program’s firat successfull space missions.

De var alltså avgörande för att den första rymdresan skulle vara möjlig men lämnades utanför historieböckerna. Se den när den kommer!

Konferensen avslutades sedan med en hejdundrande fest!

Sista dagen i USA

För att krama ut det sista tog vi en promenad till det stora vattenfallet och åt en, i mina ögon, riktigt amerikans lunch. Tjockbottnad pizza med mycket ost. Vi såg mera av den fantastiska staden och pratade mer med de människor vi träffade. När  klockan blev tillräckligt mycket gick vi tillbaka till hotellet och tog taxin till flygplatsen. Trots lite problem med förseningar gick flygresan relativt smidigt och vi anlände i tid. Jag blev mött av mina barn och min man och ja, jag grät. Gud, vad man kan sakna tre människor efter bara en vecka!

Den här resan har varit fantastisk och jag är så tacksam för att jag fick uppleva allt detta. Utöver mer intressant kunskap om alla de sessioner jag gått på så har jag blivit så inspirerad! Jag har träffat spännande människor i branschen och sett hur den kunskap vi får på universitetet används i arbetslivet.

Tack för den här möjligheten och jag ser fram emot att läsa om nästa stipendiats resa. Tack för mig!

Hanna Sterneling