Sammanfattning

Nu har vi hunnit vara hemma ett tag och jetlagen har sedan länge lagt sig. USA-resan var riktigt häftig och vi hann med så mycket! Kort sammanfattning:

• Möte med forskaren Roxana Geambasu vid Columbia University
  • Thinking machines: Art and design in the computer age, 1959-1989  vid New Yorks museum för modern konst.
  • Besök på Google
  • Konferensen Women in Cyber Security
  • Besök på University of Illinois Urbana-Champaign
  • Chicago Museum of Industry and Science

Det var otroligt kul att få prata med dessa extremt duktiga människor inom branschen, att få höra hur de tänker och få se vad de jobbar med. Även konferensen var väldigt rolig, det var verkligen en upplevelse, faktiskt nästan en chock. Med statistik lik motsatsen mot vad vi är vana vid och nästan 800 teknikkvinnor sammanlade på samma plats så var det en omställning, men också riktigt mäktigt och inspirerande. Vi är extremt tacksamma och glada för att vi fick chansen att åka på denna resa, den har verkligen givit mycket! Vi har båda fått en bättre bild av vad framtiden kan erbjuda och är lärt oss massor. Tusen tack! Vi vill också tacka Mikael Asplund för en fantastisk resa.

Med några sista bilder avslutar vi vår bloggserie, och nu väntar vi spänt på att läsa om nästa stipendiats resa. Tack för oss!

Anna, Sabina och Karl vid Googles entré

Googles entré

Googles huvudentré – det var inte helt enkelt att hitta till kontoret!

Hotellet i New York

New York (Frihetsgudinnan syns i bakgrunden)

Columbia University

Chicago