24 mars: Andra dagen på WiCyS

Andra dagen på WiCyS började också med frukost och vi lyssnade på bland annat Bananapeelbot: The Gamification of Corporate Security av Carla Sun, SurveyMonkey. Hon pratade om hur kollegor på hennes arbetsplats ofta lämnade datorerna olåsta när de gick därifrån, och hur hon genom att ha skapat en Slackbot motiverat folk till att börja låsa datorerna. När en person lämnade sin dator olåst kunde en kollega gå in på Slack på dennes dator och göra ett inlägg på en speciell channel som hette BananaPeel. På så sätt kunde alla på företaget se när en person glömt att logga ut, och dessutom fördes statistik över det hela. Efter ett tag blev det färre och färre på företaget som glömde logga ut.

Efter frukosten gick vi och lyssnade på Security Must Reflect Those We Protect av Aanchal Gupta från Facebook. Hon pratade mycket om hennes karriärsresa och hur hon hamnade på Facebook och i säkerhetsbranchen.

De hade faktiskt klämt in två till föreläsningar innan lunch, så efter att ha lyssnat på Gupta gick vi på föreläsningen The Gapless Air Gap av Rachel Schimierer-Davis från John Hopkins University Applied Physics Laboratory. Hon pratade om vilka säkerhetsbrister som finns i Air Gapped Systems och tog upp exempel på forskning kring hur man får ut information från systemen, allt ifrån att använda sig av värme till RF-signaler och Bluetooth. Föreläsningen var väldigt intressant och det var kul med ett lite mer tekniskt fokus. Efter det gick vi på panelen Joining the Game: A Discussion on Approaches to Recruite Women into Cybersecurity. Där pratade paneldeltagarna om olika initiativ de tagit för att öka mängden kvinnor i branchen.

Under lunchen lyssnade vi på Listening in: Cybersecurity in an Insecure Age av Dr. Susan Landau, Professor, Tufts University. Hon pratade lite om olika sätt att tolka säkerhet och om vad säkerhet faktiskt innebär. Tyvärr var ljudet rätt dåligt, men det vi väl hörde var väldigt intressant.

Konferensen slutade sedan med en sista Workshop, Ethical Hacking Challenge med Amanda Bondoc från EC-Council. Där fick vi testa på ”sniffing” och hackning av trådlösa nätverk.

och efter det var konferensen över och vi var rätt trötta. Vi gick tillbaka till hotellet och tog det lugnt i någon timme. På kvällen passade vi sedan på att äta pizza Chicago style. Väldigt annorlunda mot hemma men riktigt gott.

Chicago Pizza