17 oktober – möte med professor Magnus Egerstedt

Vi hade förmånen att få träffa professor Magnus Egerstedt som är Executive Director för the Institute for Robotics and Intelligent Machines på Georgia Institute of Technology. Han utför forskning inom control theory och robotics. Bland annat forskar de på flygande robotar och deras interaktion.

img_20161017_113513

Magnus i sitt enorma kontor

I sitt kontor har Magnus en robotic puppet vars utseende ska påminna om hans eget. En av hans doktorander ordnade i hemlighet med docktillverkaren för att kunna hedra Magnus och hans väst.

img_20161017_113525

Robotic puppet

Efter att vi träffats på kontoret fick vi en guidad tur i de olika labben som Magnus basar över. I ett rum pågick tester av robot proteser som synes på bilden nedan.

img_20161017_113659

I ett annat rum fick vi se ett av deras aktiva projekt. På bilden nedan ser ni en remote-access testbed för forskare runt om i världen att kunna testa algoritmer på riktiga robotar. De som enbart har resurser för teoretiska undersökningar har nu möjlighet att testa med hårdvara. Redan nu har över 100 grupper använts sig av denna möjlighet. Vi fick se prov på en säkerhetsbarriär de använder sig av för att förhindra att robotarna ska krocka och orsaka skada på varann. Koden skrevs i MatLab.

img_20161017_114226

I ett annat labb hittade vi dessa godingar. Det ni ser på bilden är flygande robotar vilka inte kallas för drönare i det här sammanhanget. Det beror på att ordet många gånger kopplas till negativa sammanhang. Vi fick se en demonstration som visade ungefär samma beteende som den säkerhetsbarriär vi sett tidigare. En flygande robot (som styrs av någon) är på kollisionskurs med andra robotar som då tvingas flytta sig. Koden är skriven på så sätt att roboten ska vika av men att det ska göras med minsta möjliga förändring.

img_20161017_114915 img_20161017_185301

Här ser ni mig med en annan robot som använts vid MOOC (Massive Online Open Courses) framför en av universitetets mest fotograferade väggar. Vid MOOCen skulle deltagarna själva bygga denna robot.

received_1352473394784629

Efter detta gick vi på rundvandring på Campus. Det får ni läsa om i nästa inlägg!