2a januari – Första dagen på Kauai

Vi började dagen med att ta en taxi till flygplatsen på O’ahu och försöka checka in. Om jag hade tyckt det var rörigt på Newark så var det ingenting jämfört med det här… Jag kunde inte checka in min väska själv utan var tvungen att göra det vid en bemannad disk, så jag släpade min 20 kilo tunga ryggsäck till en sådan disk. Där fick jag veta att i min flygbiljett ingick inte något bagage utan det skulle jag betala 25 $ extra för, vilket kändes otroligt märkligt men jag orkade inte krångla så jag gav ut mitt kort. Mitt kort hade fungerat helt problemfritt hela resan men här, på den största flygplatsen på Hawaii, accepterades det ej. Nehe. Jag släpade min väska tillbaka hela vägen till de andra där både Simin och Marcus lyckats checka in sina väskor via det automatiska systemet utan att betala några 25 $. När Kimia skulle checka in sin väska upptäckte de att hon kunde checka in TVÅ väskor gratis på sin biljett (?), så då fick hon checka in båda våra och så var det problemet löst. Sedan fick vi stå i en kö för att lämna våra väskor till en person som matade in dem på ett rullande band. Först i kön fick vissa en extra klisterlapp på sina väskor, men jag fick ingen, så jag dubbelkollade med han som satte ut dem men nej, jag skulle inte ha någon. När vi äntligen kom fram till det rullande bandet så sa personen där att, jo du ska visst ha en klisterlapp. Suck, jag släpade min, fortfarande 20 kilo tunga, väska hela vägen till slutet av kön, fick en lapp och tillbaka igen.

Okej så här i efterhand så löste sig ju allt och det var inga större problem, men när incheckningen tar längre tid än själv resan blir jag lite irriterad.

Sedan anlände vi till vackra Kauai, The Garden Island. Flygplatsen var pytteliten och på flera ställen satt lappar om hur man skyddade sig mot Denguefeber och hur man förhindrade utbrott. Det var nämligen ett pågående utbrott av dengue på Big Island medan vi var där och av förklarliga skäl var myndigheterna och allmänheten inte så sugna på att det skulle sprida sig till de andra öarna. Vi köpte myggmedel och jag blev lugnad av Kimia, som doktorerar inom infektionsbiologi och är en allmänt smart person, att man inte dog på fläcken om man fick ett bett.

Sedan anlände vi till vårt otroligt vackra hotell och fick var sin lei.

Hotellets lobby

Hotellet lobby och del av trädgården

Utsikten från mitt rum

Mitt rum