1a januari – Sista dagen på O’ahu

Idag var vår sista dag på O’ahu, imorgon skulle vi flyga några mil norrut till Kauai, värdön för HICSS 49.

Kimia hade hittat en strand som skulle vara något extraordinärt så vi åkte dit.

Kualoa

Men efter några timmar så började vår vinterbleka hud tycka att det var lite jobbigt med all sol, vilket lyxproblem, så vi åkte vidare norrut. Vi skulle till Kaaawa lookout men hittade inte dit utan stannade vid en fishing pond istället. Men där var det lite för mycket True Detective-feeling så vi åkte vidare.

Och ja, det är tre ‘a’ i rad i Kaaawa. Det hawaiianska språket har endast 12 bokstäver och därför stavas alla ord väldigt snarlikt, tricket för att inte blanda ihop dem är att i språket uttalas alla vokalet. Kaaawa uttalas alltså Ka-a-awa.

DSC_0446

Nu hade det blåst upp och blivit dåligt väder, lyckades fånga några av de meterhöga vågorna på bild.

DSC_0463

DSC_0485

Vi fick också på nära håll beskåda den mindre kända, mindre lyckliga delen av Hawaii. Här fanns flera temporära tältbostäder för några av de många hemlösa på O’ahu. Flera delstater på fastlandet betalar nämligen flygbiljetten till O’ahu för sina hemlösa som en tillfällig lösning för ett väldigt permanent problem, eftersom här fryser de inte ihjäl. Det är även så otroligt dyrt med bostäder, Hawaii ligger väldigt avskuret från resten av världen och det är ont om byggnadsmaterial, så många hemlösa är inte arbetslösa. Det känns som ett otroligt sorgligt livsöde, att för inte frysa ihjäl flyga hundratals mil ut i havet och kanske aldrig kunna komma att återvända till sitt hem, kanske äntligen få ett jobb men ändå inte ha ett ställe att kunna kalla sitt eget hem.

//Sara