Göm meny
Gäller för: VT25

Lektion 6

Del 1 – genomgång (60 min)

Problemformulering

Vi utvecklar ett enkelt system för att hantera vitalparametrar från patienter – typiskt i en vårdcentral eller på en vårdavdelning. För varje patient registreras mätningar som puls, temperatur och syremättnad. Systemet ska hålla koll på varje patients data och kunna räkna ut medelvärden för vitalparametrar.

Implementering

Alternativ 1: lärare programmerar för helklass.

  • Jobba metodiskt, studenterna kan ha nytta av att se hur man programmerar i praktiken (nyttigt inför tentan).
  • Dela upp problemet, implementera delproblem och test-kör.
  • Lärar-drivet.
  • Lättare att tidsanpassa (upp till läraren).

Alternativ 2: interaktiv programmering i helklass

  • mindre grupp av studenter ger instruktioner till läraren vad som ska implementeras t.ex:
    • förslag på metoder (parametrar och retur-värde)
    • ansvarsuppdelning (klasser)
    • inkapsling
    • testning
  • Studenternas förslag är drivande, studenterna får chans att diskutera kodförslag i sin grupp.
  • Svårare att tidsanpassa.

Rast (15 min)

Del 2 – eget arbete (30 min)

Studenterna arbetar med lektion 6 på kurshemsidan (på egna datorer). Assisstenter går runt och är hjälpsamma och svarar på frågor som kan dycka upp kring genomgången eller lektion 6.

Lärandemål

  • kunna ge exempel och förklara hur ett programmeringsproblem kan brytas ner när man använder sig av objektorienterad programmering (t.ex. delegering av uppgifter, ansvarsuppdelning m.m. se föreläsning)
  • kunna peka ut exempel i egen objektorienterad kod på hur ett problem brutits ner i mindre delar
  • kunna skriva ett objektorienterat program med egna klasser där instanser av en egenskriven klass lagras i en instans av en annan egenskriven klass

Sidansvarig: Johan Falkenjack
Senast uppdaterad: 2025-04-21