Hemma igen

“Vad har jag tagit med mig från resan?”
Det första uppenbara svaret som kommer till mig såhär på morgonen är “900 bilder och jetlag”. Okej, det är egentligen förmiddag men det känns som mitt i natten, antagligen för att klockan är 00.43 i San Francisco. Förutom det kan man sammanfatta med de väldigt luddiga begreppen “personlig utveckling och diverse erfarenheter”. För mig, som inte är särskilt berest, har det varit rätt spännande att bara komma iväg och åka NÅGONSTANS. (Senaste gången jag var utomlands var en familjeresa till Kreta för en sisådär 8-9 år sedan då jag gick i 6an.) Att till på köpet få se så olika delar av USA – New York, Arizona och San Francisco – under en och samma tur har varit väldigt intressant.

Det har också varit intressant att få en bättre förståelse över/syn på kopplingarna mellan utbildningen och arbetslivet, något jag tidigare saknat. En lucka ifylld kan man kanske säga. Och faktiskt, tror jag, har jag blivit lite klokare när det gäller att välja master och kurser till 4e året. Att ha gått från att inte ha den blekaste aning om vad man ska välja till att i alla fall ha börjat tänka “det här vore kanske inte så dumt att läsa” känns som ett bra steg att ha tagit.

Nu måste jag återgå till mitt tentaplugg, ha de’ gött!
Lisa

Jag, Tova, kom hem för en vecka sedan och har hunnit acklimatisera mig till grått väder, regn och tentaplugg. Tänkte även jag berätta lite kort vad jag tycker att denna resa har gett mig.

1. Det jag tycker är viktigast i livet: jag har haft otroligt roligt, upplevt saker jag aldrig trodde jag skulle få vara med om och träffat massor nya människor.

2. Jag har insett att personer med samma/liknande utbildning som jag är väldigt efterfrågade på arbetsmarknaden även utomlands.

3. Konferensen gav mig en orientering i vad personer som har samma utbildning som jag i grunden gör idag, både inom näringslivet och forskningen.

4. Jag har insett vilket otroligt spännande utbildningsområde jag har valt att utbilda mig inom.

5. Tyvärr har jag inte lyckats lika bra som Lisa med att få någon ide om hur min master kommer se ut, däremot har jag blivit otroligt motiverad att börja efterforska detta och försöka klura ut vad jag vill göra. Denna resa har också gjort mig väldigt studiemotiverad i allmänhet.

Tror det får räcka så, dessa fem punkter täcker in väldigt mycket. Såhär i sista inlägget vill jag också passa på att rikta ett stort tack till alla som gjort den här resan möjlig! Tack!

2014-10-09 08.32.33