Allt från kryptografi till professionell networking

Dag ett på Grace Hopper Celebration och vi hade ingen aning om vad vi skulle förvänta oss. Det som förvånade mig allra mest var att de allra flesta var studenter, dessutom många på bachelor nivå, jag som trodde att alla skulle vara minst masterstudenter. Jag har också dragit slutsatsen att inom datorvärlden är folk avslappnade, klädmässigt och attitydmässigt. Dessa två saker gjorde min dag väldigt bra för hela stämningen var väldigt prestigelös och det var lätt att prata med vem som helst.

Vi inledde dagen tillsammans och hämtade våra badges och gick på keynote speach av Shafi Goldwasser, senaste Turing award vinnaren (datavetenskapens motsvarighet till ett Nobel pris). Det handlade om kryptografi kopplat till molntjänster och hur säker vår data egentligen är i molnet. Ett väldigt intressant område.

2014-10-08 08.51.41
Google bjöd på solglasögon i goodiebagen, klart vi ställde upp!

Under lunchen satt jag och pratade med tre tjejer, visade sig att en av tjejerna från Kina som nu pluggar i Seattle hade varit i Uppsala och pluggat en termin. Uppsala – 40 minuter ifrån den “staden” jag kommer ifrån – världen är bra liten.

Dagen till ära var det open source day så eftermiddagen ägnade jag åt en session i “How to Contribute to Open Source” och en session som hette “Life of a Chromium Developer”. Dessa två var väldigt rakt på sak och förklarade praktiskt alla steg som behövs för att börja utveckla Chromium eller andra open source projekt. Den lärdom jag tog med mig allra mest från dessa sessions är att man inte behöver vara någon expert för att börja. Det finns tasks som handlar om att bara ändra rubriker på några ställen på webbsida och när man väl är igång kan man ta sig an svårare problem.

Eftermiddagen skulle avslutas med ett av de sessions jag hade sett fram emot mest: Linux Kernel hacking 101, denna session var dock full och köerna utanför ringlade långa ifall någon skulle lämna. Vi bestämde oss då för att bara ta första bästa session och hamnade på en om Professional Networking. Föreläsarna var riktigt bra och det var kul att lyssna. Om jag sa att världen är liten innan så vänta bara tills ni hört detta. När jag slumpmässigt valt en plats på en slumpsmässig session bland 8000 människor jag inte känner så råkar jag hamna bredvid en tjej som pluggar på University of Ohio, jag talar om att jag varit i Ohio under ett utbytesår 2007 i en stad som heter Toledo. På detta svarar hon, vad du på den där “Maumee Valley …. ” vilket är namnet på skolan där jag gick. Det visar sig då att hennes pappa har kontakt med den skolan för att hjälpa dem hitta lämpliga kinesiska utbytesstudenter och att flera av de utbytesstudenter från Kina som var där samtidigt som mig hade kommit dit tack vare hennes pappa. Hon kände alltså personer som jag gått på high school med för 7 år sedan. Som sagt, världen är liten…väldigt liten…

2014-10-08 11.09.21
Delar av Phoenix Convention Center

IMG_0361
Efter dagens sista session var det Career Fair och här hittade vi Googles förarlösa bil.

/Tova