Göm menyn

TDP013 Webbprogrammering och interaktivitet

Etikuppgift

Organisationer som försöker forma en fungerande företagsetik brukar kallas för "värdedrivna". Verksamheten utgår då från en fastställd värdegrund. Företag och andra organisationer som arbetar med etik och värderingar är i regel mer framgångsrika än de som inte gör det (Collins och Porras, 1994). En värdegrund kan beskrivas som företagets eller organisationens "inre kompass" och den hänger ofta samman med det som kallas för CR eller CSR (corporate responsibility/corporate social responsibility).

Omvärlden ställer upp all högre förväntningar och krav på företag och organisationer vad gäller verksamhetens påverkan på samhälle och individer. Värdegrunden är företagets eller organisationens svar på hur de aktivt arbetar mot och förhåller sig till dessa krav i form av etiska principer eller en etisk kod (ofta omnämnd som "uppförandekod" eller "code of conduct").

Det är naturligtvis inte tillräckligt att fastställa en uppsättning grundläggande värderingarna. Företaget eller organisationen måste även möjliggöra för anställda och företagsledningen att i vardagen tillämpa de etiska principerna. Ska etiken omsättas i praktiken måste den implementeras i den organisationskultur som vägleder alla anställda. Men ofta finns en konflikt mellan företagets fastsatta grundläggande värderingar, företagets övriga mål och gällande regler och lagar.

Förberedelser

Eikuppgiften görs enskilt. Inför skrivuppgiften ska du övergripande ta del av delar av följande litteratur:

Skrivuppgift

Leta reda på ett så kallat värdedrivet företags etiska kod eller etiska policy. Dessa brukar återfinnas på företagens egna hemsidor. Identifiera de etiska mål och värden som du finner i den och reflektera utifrån Gibbs reflektionsmodell. Gibbs reflektionsmodell utgörs vanligtvis av sex steg som man systematiskt ska gå igenom steg för steg. Här har modellen anpassats något för uppgiften och vi använder oss enbart av de tre första stegen:

1. Beskrivning
  • Vilka är de etiska mål och värden som beskrivs i dokumenten?
  • Överensstämmer dessa med hur du i övrigt uppfattar företaget och dess verksamhet? Argumentera för varför du anser att de överrensstämmer eller ej.
  • Beskriv en situation där de etiska målen och värdena skulle spela roll för de beslut som fattas eller de involverades agerande.
2. Reaktioner

Reaktioner här kopplar till situationen som tas upp i steg 1. Utan att analysera närmare besvara följande:

  • Vad bör de involverade göra?
  • Hur skulle du agera?

3. Värdering
  • Är de etiska mål och värden som du identifierar begripliga?
  • Är det klart vad de betyder och innebär?
  • Är de förenliga med professionsetiska mål?

Värdera och motivera dina svar.

Skriv ett reflektionsdokument där du besvarar frågorna ovan i Gibbs reflektionsmodell. Dokumentet kommer att användas som stöd under seminarietillfället och bör vara runt 1 sidor långt (ca 500 ord) exklusive referenser och eventuell etisk kod eller policy. Rapporten ska referera till minst 2 av resurserna listade under litteratur ovan. Rapporten läggs upp som PDF på gitlab.liu.se innan seminariet.

Inlämning

  1. Lägg upp rapporten i ert tilldelade repo på gitlab.liu.se.
  2. Skapa en tag med formatet LIUID-etik-v.1 för inlämningen, där LIUID motsvarar ditt LiU-ID.

Muntlig redovisning vid seminarium

Under seminariet ska ni kort beskriva det företags etiska kod eller etiska policy som ni skrivit om i ert reflektionsdokument. Använd gärna Gibbs reflektionsmodell och er rapport som stöd för när ni diskuterar. Verkar alla företag lista samma etiska mål och värden? På vilket sätt liknar de varandra och på vilka sätt skiljer de sig åt?

Ni kommer inför seminariet att tilldelas varsin grupp. Seminariet kommer att ta ca 1 timme per grupp. Meddela vilket företag ni valt en vecka innan seminariet till robin.keskisarkka@liu.se.

Komplettering vid missat seminarium

Vid missat seminarium ska en 13-15 minuters screencast föreberedas där ditt du presenterar ditt företags etiska kod enligt ovan. Eftersom det inte finns möjlighet att ställa frågor ska du även titta på ytterligare ett företags etiska kod, presentera denna kort och jämföra den med det valda företagets. Planera vad du ska säga innan du gör inspelningen för att kunna använda tiden effektivt. Blir videon för lång ska den klippas ner till högst 15 minuter innan inlämning. Dela videon som nedladdningsbar länk till robin.keskisarkka@liu.se.

Deadline: Onsdag 20:e september 2023 (gäller val av företag)
Deadline: Tisdag 26:e september 2023 - 23:59 CEST (gäller inlämning av rapport)


Sidansvarig: Robin Keskisärkkä
Senast uppdaterad: 2023-09-20