TDDE04 Introduktion till programmering och datalogiskt tänkande
Ht1-2
### Om Godot
Godot är en kraftfull och öppen källkods spelmotor och utvecklingsplattform. Den erbjuder en användarvänlig miljö för att skapa 2D-, 3D- spel och applikationer inklusive fysikalisk simulering (om än mer forkuserat på realtidprestadna än avancerad och helt korrekt fysik). Med en inbyggd kodredigerare, visuell redigerare för scenkomposition, animationsverktyg och många andra funktioner, är Godot ett populärt val för spelutvecklare av alla nivåer.
Godot är också känd för sin flexibilitet och anpassningsbarhet. Den stöder flera programmeringsspråk, inklusive GDScript (ett Python-liknande språk som är speciellt anpassat för Godot), C#, och C++ .
Att skapa spel med fysik i Godot är relativt enkelt tack vare dess inbyggda fysikmotor och kraftfulla verktyg. Här är en steg-för-steg-guide för att komma igång:
1. **Skapa ett nytt projekt i Godot**: Öppna Godot och skapa ett nytt projekt. Du kan välja en 2D- eller 3D-mall beroende på vilken typ av spel du vill skapa.
2. **Lägg till en fysiknod**: I Godot använder du fysiknoder för att lägga till fysikbeteende till dina spelobjekt. För att lägga till fysik till ett objekt, lägg till en fysiknod som passar för din speltyp. För 2D-spel använder du till exempel `RigidBody2D` för objekt som ska röra sig och kollidera med fysikbeteende.
3. **Konfigurera fysikegenskaper**: När du har lagt till en fysiknod kan du konfigurera dess egenskaper såsom massa, friktion och elasticitet för att justera hur den interagerar med andra fysikobjekt.
4. **Lägg till kolliderare**: För att skapa interaktion mellan fysikobjekt behöver du kolliderare. Lägg till en kolliderare till dina fysikobjekt (till exempel `CollisionShape2D` för 2D-kollisioner) och forma den för att matcha formen av ditt objekt.
5. **Lägg till krafter och rörelse**: Använd skript eller interaktiva verktyg för att lägga till krafter och rörelse till dina fysikobjekt. Du kan till exempel använda skript för att lägga till gravitation, kraft från spelarens input eller andra krafter som påverkar objektens rörelse.
6. **Hantera kollisioner**: Använd kollisionshändelser och kollisionslager för att hantera vad som händer när fysikobjekt kolliderar med varandra. Du kan exempelvis använda kollisionshändelser för att spela upp ljud, visa animationer eller ändra spelets logik när kollisioner inträffar.
7. **Testa och iterera**: Testa ditt spel för att se hur fysiken fungerar och justera egenskaper och beteenden för att få önskat resultat. Iterera på din design och fysik tills du är nöjd med hur det känns och fungerar.
Det är vad vi ska göra i kursen, men vi ska också skapa banor som är hinderbanor, automatisera spelande, samla in data och på så sätt kunna optimera vår spelares designegenskaper för att skapa ett spännande spel. vi ska används kod för att lösa ett designproblem genom expriment och analys.
## Videos i Godot
Sidansvarig: infomaster
Senast uppdaterad: 2024-04-25