GHC14 dag 2

Något mer förberedda inledde vi Grace Hopper Conference dag 2 med att lyssna på bl.a. Satya Nadella, CEO på Microsoft. Morgonen bjöd även på en överaskning: Megan Smith gästade med ett inspirerande tal.

2014-10-09 08.59.10
Satya Nadella intervjuad av Maria Klawe.

Schemat för dagen bestod av en mängd föredrag, paneler och workshops inom många olika (mestadels tekniska) områden så det var bara att välj ut och gå på de som verkade lockande. Många gick parallellt så att se allt var förstås inte möjligt om man nu hade velat det men det gick alltid att hitta något att titta på.

Först lyssnade vi på en panel om Biometrics, ett väldigt coolt men lite creepy område. Tänk om face-recognition och fingerprint identification leder till att folk som vill stjäla din identitet hugger av ditt finger eller huvud?

Vi tittade även på en teaser från Big Dream – en film om fem kvinnor som “bryter barriärer” för att följa sin respektive passion. Se en något kortare teaser här.

Efter en paus (med snacks såklart! 😉 ) gick jag för att lyssna på ett antal korta presentationer inom spel och grafik. Det var mycket intressant att höra om klassificeringen av spel, problemen de hade med subsurface scattering i Disney’s Frozen, kontaktdynamik hos robotar och även speldesign och tänk bakom The Sims. Lyndsay Pearson, EA, tog upp ett John C. Maxwell-citat jag vill dela med mig av eftersom jag tycker det sammanfattar dagens anda väldigt bra: “Be stubborn about the vision but flexible with your plan.”

Jag avslutar dagens inlägg med ett “fun fact”: av konferensens 8000 deltagare är ca 440 män.

/Lisa