Hide menu

Kunskapsprojektering och vetenskapsteori

Lectures:

32 h

Recommended for

Kursen vänder sig till forskarstuderande inom informationssystemutveckling/informatik samt andra med intresse för forskningsplanering, kunskapsteori och forskningsmetodik.

The course was last given:

VT 2000

Goals

Kursen skall ge kunskaper och färdigheter avseende planering av forskningsarbete (kunskapsprojektering) samt förståelse för dess kunskapsteoretiska grunder. Kursen skall också ge introduktion till vetenskapsteoretiska begrepp och synsätt, för att ge förbättrade förutsättningar att bedriva egen forskning.

Prerequisites

Inga särskilda förkunskapskrav.

Organization

Kursen består av två delkurser; kunskapsprojektering och vetenskapsteori. För kunskapsprojekteringen gäller en obligatorisk del och en frivillig fördjupningsdel. Den obligatoriska delen innebär utförande av kunskapsprojektering för en forskningsuppgift. Den frivilliga delen kan genomföras som exempelvis en mindre empirisk studie.

Contents

Kursen fokuserar forskningsarbete som kunskapsutveckling och särskilt problemställningar inom samhällsvetenskaplig kunskapsbildning. Väsentligt moment i kursen är inlärning och tillämpning av en metod för strukturerad och reflekterad forskningsplanering (kunskapsprojektering). Här ingår:

Behov av och innebörd av kunskapsprojektering
Kunskapsprojektering som forskningsplaneringsprocess
Kunskapsteoretiska grunder för kunskapsprojektering
Metodik/arbetsfaser i kunskapsprojektering
Hantering av forskningsfrågor, perspektivanalys
Kunskapskaraktärisering (analys av olika kunskapsformer)
Val av forskningsstrategi och forskningsmetoder
Olika typer av undersökningar (klassificering, strategier, tillförlitlighet)
Olika undersökningsmetoder (främst intervju, observation, källanalys)
Kursen behandlar även vetenskapsteori, där följande ingår:
Vetenskap som process (forskning) och som produkt (kunskap)
Viktiga kunskapsteoretiska begrepp; paradigm, teori, lag, hypotes, empiri
Olika kunskapsformer: förklaringar (kausala, funktionalistiska, intentionalistiska), kategoriell kunskap (definitioner, klassificeringar), normativ kunskap, kritisk kunskap
Samspel teori - empiri (hypotesprövning ex ante - ex post; induktion - deduktion)
Vetenskapliga skolbildningar; historisk utveckling
Vetenskaplig kunskapsutveckling (evolution vs revolution)
Rationalitet och argumentation; argumentationsteori
Vetenskapliga kriterier; inomvetenskapliga kriterier vs samhällelig relevans
Forskarroller; forskningsetik

Literature

Föllesdal, Wallöe, Elster: Argumentationsteori, språk och vetenskapsfilosofi, Thales
Gilje N, Grimen H: Samhällsvetenskaplig förutsättningar, Daidalos
Repstad: Närhet och distans, Studentlitteratur
Goldkuhl: Kunskapande, kompendium
Ytterligare artiklar i samhällsvetenskaplig metodik

Teachers

Karin Axelsson, Anders Avdic, Göran Goldkuhl.

Examiner

Göran Goldkuhl, Karin Axelsson, Anders Avdic.

Schedule

Vårterminen 2001.

Examination

Utförande av arbetsuppgift som dokumenteras i skriftlig rapport. Arbetsuppgiften bör i första hand bestå av utförande av en kunskapsprojektering med egen vald inriktning (obligatoriskt moment). Arbetsuppgiften kan fortsättas med genomförande av en mindre empirisk undersökning. Resultat från denna undersökning ska dokumenteras tillsammans med särskild analys av forskningsmetodik och kunskapskaraktärisering (frivillig fördjupning). Deltagande på seminarier. Den vetenskapsteoretiska delen av kursen examineras genom en uppgift i vetenskapsteoretisk analys som dokumenteras i skriftlig rapport.

Credit

3 poäng (obligatorisk del) + 4 poäng (vetenskapsteori)

Comments

Kursen kommer att ges vid Örebro universitet.


Page responsible: Director of Graduate Studies