Service design and innovation2013VT
|
|
Course plan
Kursen kommer att ta upp beprövade och aktuella tekniker och metoder för design och av tjänster i såväl utvecklings- som innovationssammanhang. Speciellt kommer deras användning som designtekniker att behandlas, samt den relation de har till tekniker och metoder inom andra tjänsterelaterade områden. Exempel på tekniker är tjänsteresor, tjänsteblåkopior, aktörskartor, scenarior, tjänsteellipser etc. Stor vikt fästs vid studentens förmåga att lära sig och nyttja befintliga och innovativa metoder och verktyg för att gestalta och designa tjänster på ett sådant sätt att de driver och stödjer ett reflektivt lärande.
Mål
Tjänstedesign avser design av tjänstesystem, bestående av system, produkter,
processer, etc, vilka ofta stöds eller realiseras med hjälp av IT, med
speciellt fokus på tjänstens användningsegenskaper. Detta inkluderar utformning
av tjänstens utseende, beteende, struktur, funktion, användning och värde ur
såväl instrumentella, kommunikationsmässiga, estetiska, som etiska och
konstruktionsmässiga perspektiv. Tjänsteinnovation avser innovation av och i
sådana tjänstesystem, av en eller flera olika aspekter.
Detta innebär att studenten skall förvärva teoretisk och handlingsbar kunskap
baserad på en repertoar av metoder och förebilder, verktygskunskap, samt
designbaserad handlingsberedskap. Det innebär också att studenten skall arbeta
med olika metoder och verktyg, samt bygga upp en repertoar av förebildliga
exempel, genom att själv erfara och pröva dessa.
I detta arbete skall studenten använda och värdera såväl verktyg, existerande
och innovativa designlösningar, som de olika designmaterial som krävs för
designområdet.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- Välja tjänstedesign- och tjänsteinnovationsteknik med utgångspunkt i
tillgängliga data, behov av modellering, samt syfte och publik
- Använda och värdera tjänstedesign- och tjänsteinnovationstekniker
- Analysera och utveckla tjänstekoncept med avseende på innovativitet,
användningsegenskaper och värde i bruk
- Förstå förutsättningar för design och innovation i tjänsteverksamheter
- Summera förebilder för tjänster
- Summera och presentera förslag på tjänster baserat på metoder för design av
tjänster Studenten förväntas redovisa värderade och välgrundade val, samt
förmedla insikter om tjänstedesign och innovation.
Organisation
Seminarier och övningar
Litteratur
Artikelkompendium
Examination
Deltagande på seminarier (inklusive skriftlig redovisning av litteraturgenomgång), genomförande av övningar samt individuell uppgift.
Lärare
Stefan Holmlid
Fabian Segelström
Gäster
Page responsible: Anne Moe