Göm menyn

TDDD60 Interaktiva System

Uppgift 1


Notera att dessa instruktioner medvetet är skrivna för att kräva viss insikt i ämnets terminologi. Första deluppgiften består i att tillägna sig den terminologin.
Uppgift 1 i kursen utgör ett par iterationer av arbetet med att designa ett interaktivt system med människan i centrum. En halv iteration i form av Användarstudier och identifiering av krav är redan genomförd och finns dokumenterad i designuppdrag (2023). Ni tar vid och börjar med att i en konceptfas generera flera olika lösningsförslag, utvärerar dessa och går sedan vidare i en bearbetningsfas där ni skapar flera olika möjliga utformningar som ni sedan utvärderar. Uppgiften redovisas genom inlämningar enligt del D.

Uppgiftens bidrag till kursens lärandemål:

Här lär du dig att:

  • Definiera, prioritera och kommunicera användarnära designmål för interaktiva system (del B).
  • Värdera och argumentera för en viss designlösning bland alternativa lösningar (del B, C).
  • Göra en designspecifikation för ett användargränssnitt (del C).

Deluppgifter

Det första ni måste göra är att läsa på om de metoder ni ska använda i uppgifterna. Därför är första delen (del A) av denna uppgift en metodstudie. Andra och tredje delen (del B & C) är det egentliga arbetet som avslutas med en skriftlig redovisning (del D). Del X är valfri och utförs individuellt för att ge möjlighet till högre betyg på uppgiften.

Examination

För att bli godkänd på UPG1 (uppgift 1) krävs att man medverkat aktivt under utförandet av del A-C, har godkänd närvaro på de obligatoriska undervisningstillfällena (se schemat) samt att inlämningarna under D är godkända. Betyget sätts av den individuella inlämningen enligt D.


Sidansvarig: Eva L. Ragnemalm
Senast uppdaterad: 2024-01-11