En empirisk undersökning
utfördes på 18 studenter vid Linköpings
universitet. Den syftade till att utreda om
www-vana, minnesspann, orienterings- och
visualiseringsfömåga har något samband med
navigation i hypermediastrukturer. Vidare
undersöktes hur navigation i
hypermediastrukturer stöds av olika typer av
hjälpmedel, genom att navigationsförmågan
testades under tre olika betingelser; inget
hjälpmedel och med hjälpmedel i form av lista
eller karta. De subjektiva upplevelserna och
deltagarnas www-vana efterfrågades i en enkät.
Navigationsprestationerna under de olika
betingelserna jämfördes med www-vana och
prestation på kognitiva test. Dessutom
undersöktes hjälpmedlens påverkan på
upplevelserna. Resultaten visade att hjälpmedel
signifikant förbättrade navigationsprestation.
Känslan av "vilsenhet" minskade också
som en effekt av hjälpmedel. Navigation utan
hjälpmedel visade signifikanta samband med
orienteringsförmåga, minnesspann bakåt och
www-vana. Sambanden försvann som en effekt av
hjälpmedel. |
Förord
Denna rapport är frukten av det
arbete som vi lagt ner inom ramen för kursen HKGBB5
Tillämpad kognitionsvetenskap som ges vid Linköpings
universitet för årskurs 2 på det
kognitionsvetenskapliga programmet.
Först och främst vill vi passa på att tacka våra
handledare Mikael Kindborg och Erik Lindberg. Tusen tack
för att ni ställt upp, till och med på er fritid!
Magnus Merkel tackas i sin egenskap av språkgranskare
och rådgivare. Nils Dahlbäck får vårt tack för
åsikter och assistans vid införskaffandet av
testmateriel. Arne Jönsson skall ha tack för all
uppmuntran han gav oss när det såg som mörkast ut.
Tack, deltagare 1-18.
Vi har valt att försöka följa Svenska datatermgruppens
(http://www.nada.kth.se/dataterm/) rekommendationer för hur vi skall behandla de
datatermer som förekommer i detta projekt.
Innehållsförteckning
1. Inledning
2. Teoretisk bakgrund
2.1 Navigation
2.2 "Vilse i hyperrymden"
2.3 Principer för spatiala metaforer
2.4 Förmåga att manipulera spatial information
2.4.1 Orienteringsförmåga
2.4.2 Spatial visualiseringsförmåga
2.4.3 Kognitiva kartor
2.5 Designprinciper för navigationshjälpmedel
2.6 Teorisammanfattning och syfte
3. Metod
3.1
Undersökningsdesign och deltagare
3.2 Navigation i hypermediastrukturer
3.2.1 Utrustning och material
3.2.2 Uppgifter
3.2.3 Procedur
3.2.4 Enkät
3.3 Test av kognitiva förmågor
3.3.1 Material
3.3.2 Uppgifter och procedur
4. Resultat
4.1 Navigation i
hypermediastrukturer
4.2 Enkät
4.3 Kognitiva förmågor
4.4 Samband mellan kognitiva förmågor och navigation i
hypermediastrukturer
4.5 Resultatsammanfattning
5. Diskussion
5.1 Tolkning av
resultat
5.1.1 Kognitiva förmågor och www-vana
5.1.2 Kognitiva förmågor och navigationsprestation
5.1.3 Hjälpmedels påverkan på navigationsprestation
5.1.4 Hjälpmedels påverkan på navigationsupplevelse
5.2 Metoddiskussion
5.2 Konklusion
6. Referenser
Bilagor
|