Navigation i hypermediastrukturer

- inverkan av hjälpmedel och kognitiva förmågor

Hugo Gnadeberg
Maria Haraldsson
Dan-Anders Jirenhed
Daniel Larsson
Petter Lindh
Jessica Malmborg

Handledare: Mikael Kindborg, Erik Lindberg


HKGBB5 Tillämpad kognitionsvetenskap, Kognitionsvetenskapliga
programmet, Linköpings universitet. Linköping 5/6 1998.

En empirisk undersökning utfördes på 18 studenter vid Linköpings universitet. Den syftade till att utreda om www-vana, minnesspann, orienterings- och visualiseringsfömåga har något samband med navigation i hypermediastrukturer. Vidare undersöktes hur navigation i hypermediastrukturer stöds av olika typer av hjälpmedel, genom att navigationsförmågan testades under tre olika betingelser; inget hjälpmedel och med hjälpmedel i form av lista eller karta. De subjektiva upplevelserna och deltagarnas www-vana efterfrågades i en enkät. Navigationsprestationerna under de olika betingelserna jämfördes med www-vana och prestation på kognitiva test. Dessutom undersöktes hjälpmedlens påverkan på upplevelserna. Resultaten visade att hjälpmedel signifikant förbättrade navigationsprestation. Känslan av "vilsenhet" minskade också som en effekt av hjälpmedel. Navigation utan hjälpmedel visade signifikanta samband med orienteringsförmåga, minnesspann bakåt och www-vana. Sambanden försvann som en effekt av hjälpmedel.

Förord

Denna rapport är frukten av det arbete som vi lagt ner inom ramen för kursen HKGBB5 Tillämpad kognitionsvetenskap som ges vid Linköpings universitet för årskurs 2 på det kognitionsvetenskapliga programmet.
Först och främst vill vi passa på att tacka våra handledare Mikael Kindborg och Erik Lindberg. Tusen tack för att ni ställt upp, till och med på er fritid! Magnus Merkel tackas i sin egenskap av språkgranskare och rådgivare. Nils Dahlbäck får vårt tack för åsikter och assistans vid införskaffandet av testmateriel. Arne Jönsson skall ha tack för all uppmuntran han gav oss när det såg som mörkast ut. Tack, deltagare 1-18.
Vi har valt att försöka följa Svenska datatermgruppens (
http://www.nada.kth.se/dataterm/) rekommendationer för hur vi skall behandla de datatermer som förekommer i detta projekt.

Innehållsförteckning

1. Inledning

2. Teoretisk bakgrund

2.1 Navigation
2.2 "Vilse i hyperrymden"
2.3 Principer för spatiala metaforer
2.4 Förmåga att manipulera spatial information
2.4.1 Orienteringsförmåga
2.4.2 Spatial visualiseringsförmåga
2.4.3 Kognitiva kartor
2.5 Designprinciper för navigationshjälpmedel
2.6 Teorisammanfattning och syfte

3. Metod

3.1 Undersökningsdesign och deltagare
3.2 Navigation i hypermediastrukturer
3.2.1 Utrustning och material
3.2.2 Uppgifter
3.2.3 Procedur
3.2.4 Enkät
3.3 Test av kognitiva förmågor
3.3.1 Material
3.3.2 Uppgifter och procedur

4. Resultat

4.1 Navigation i hypermediastrukturer
4.2 Enkät
4.3 Kognitiva förmågor
4.4 Samband mellan kognitiva förmågor och navigation i hypermediastrukturer
4.5 Resultatsammanfattning

5. Diskussion

5.1 Tolkning av resultat
5.1.1 Kognitiva förmågor och www-vana
5.1.2 Kognitiva förmågor och navigationsprestation
5.1.3 Hjälpmedels påverkan på navigationsprestation
5.1.4 Hjälpmedels påverkan på navigationsupplevelse
5.2 Metoddiskussion
5.2 Konklusion

6. Referenser

Bilagor