[<< Föregående sida] [Tillbaka till första sidan] [Nästa sida >>] | ||
3. Metod Den empiriska studien som gjordes bestod av två olika delmoment, navigation i hypermedia- strukturer och ett antal test av kognitiva förmågor. 3.1 Undersökningsdesign
och deltagare 3.2 Navigation i
hypermediastrukturer
I fall 2 (se bilaga A) och 3 (se bilaga B) var hela webbplatsens struktur tillgänglig initialt. Informationen presenterades i dessa fall i ett separat fönster vilket var tillgängligt för användaren under hela försöket. Ingen möjlighet till navigation mellan sidor genom direkt manipulation var möjlig, det vill säga hjälpmedlen var inte klickbara. Webbläsarens "back"-knapp plockades bort, så att deltagarna inte skulle ha möjlighet att använda den. Kombinationen av webbplats hjälpmedel balanserades ut över deltagarna i en latinkvadrat för repektive kön. Även ordningen i vilken webbplatserna med tillhörande hjälpmedel presenterades för deltagarna utbalanserades (se bilaga C). 3.2.1 Utrustning
och material De tre webbplatserna, på vilka navigationsövningarna genomfördes, utgjordes av valda delar av Sveriges Riksdags webbplats (URL: http://www.riksdagen.se/). Urvalskriterierna för webbplatserna var innehåll och struktur. Webbplatsernas strukturer var jämförbara med avseende på antalet nivåer, som begränsades till fyra. Varje webbplats hade ett särskilt tema; "Riksdagen informerar", "Så arbetar Riksdagen" och "EU". Alla externa länkar och alla länkar och sidor som inte överensstämde med webbplatsens tema plockades bort. Deltagarna skulle inte ha möjlighet att navigera utanför den kontrollerade miljön. Antalet sidor på respektive webbplats var: 32 på "Riksdagen informerar", 46 på "Så arbetar Riksdagen" och 58 på "EU". Från varje sida fanns en länk som ledde tillbaka till startsidan för respektive webbplats, och på de flesta sidor fanns en länk som ledde ett steg upp i hierarkin, det vill säga till den sida man vanligtvis kom ifrån. Webbplatserna lades upp på en lokal webbserver. Deltagarens prestation på navigationen loggades genom att ett cgi-script registrerade filnamn och tidpunkt varje gång webbläsaren hämtade ett dokument från servern. En START- och KLAR-knapp konstruerades för att det i loggen skulle kunna markeras när en uppgift påbörjades och avslutades. "Back"-funktionen kunde inte användas då navigation med denna inte kunde registreras i loggen. Därför plockades hela navigationsverktygsraden bort, och deltagarna blev begränsade till att använda länkarna i hypermediastrukturen. 3.2.2 Uppgifter 3.2.3 Procedur Under det att deltagaren studerade instruktionen identifierades denne i utbalanseringstabellen (se bilaga C) av försöksledaren som sedan noterade sina initialer, deltagarens nummer, webbplats och hjälpmedel på startsidan för att detta skulle finnas tillgängligt i loggfilen. Därefter togs rätt webbplats och eventuellt tillhörande hjälpmedel fram på skärmen. En START- och KLAR-knapp togs sedan fram i ett separat fönster. Deltagaren placerades framför datorn och den första uppgiften presenterades på papper. Försöksledaren befann sig under uppgifternas utförande bakom eller bredvid deltagaren. Efter att ha läst frågan tryckte deltagaren på START-knappen och påbörjade sökningen. Uppgiften fanns hela tiden tillgänglig för deltagaren tills det att rätt svar hittats. Deltagaren hade i instruktionen ombetts att peka ut svaret på skärmen när detta lokaliserats. Försöksledaren verifierade svaret muntligt om det var korrekt och deltagaren instruerades att trycka på KLAR. Om svaret inte var det eftersökta, uppmanades deltagaren att söka vidare. När en uppgift besvarats presenterades nästa uppgift och samma procedur upprepades till dess att alla fyra uppgifter på webbplatsen besvarats. Deltagaren fick under försökets gång ställa frågor till försöksledaren om oklarheter uppstod. När samtliga uppgifter på den första webbplatsen utförts upprepades proceduren för att plocka fram en ny webbplats och eventuellt hjälpmedel. Deltagaren fick under tiden detta utfördes flytta sig från datorn. När webbplatsen och det eventuella hjälpmedlet tagits fram fick deltagaren åter sätta sig vid datorn och besvara fyra frågor på den nya webbplatsen. Detta upprepades för alla tre webbplatserna. Mellan varje deltagare rensades historielistan så att alla länkar i webbplatserna markerades som icke besökta. 3.2.4 Enkät
Frågorna i punkt tre har baserats på Elm & Woods (1985, refererad i Edwards & Hardman, 1987) klassificering av problemet (se även avsnitt 2.2):
Skalan som användes för skattningarna var en 150 mm lång, ograderad skala. Informationen om skalans spännvidd utgjordes av definitioner av skalans ändpunkter; exempelvis "ofta" "aldrig". 3.3 Test av
kognitiva förmågor 3.3.1 Material Till orienteringsuppgiften användes ett antal papper med ett kryss som markerade deltagarens aktuella position samt en utgående pil som markerade riktningen i vilken deltagaren var vänd. Två siffersekvenser bestående av 28 slumpmässigt ordnade siffror användes till test av minnesspann. För att testa mental rotation användes ett formulär som innehöll 20 serier med figurer. Figurerna är hämtade från Düremann-Säldes testbatteri (Psykologiförlaget, 1971). 3.3.2 Uppgifter
och procedur Två olika minnesspannsuppgifter utfördes. Den första var att återge en siffersekvens med initialt tre siffror, som successivt utökades med en siffra i taget. Återgivningen skulle ske i samma ordning som den presenterats av försöksledaren. Antalet siffror i sekvensen som skulle återges var maximalt 28. Den andra uppgiften utfördes på motsvarande sätt, skillnaden var att deltagaren nu skulle återge sekvensen i omvänd ordning. Efter att deltagaren läst instruktionen till det första minnesspannstestet läste försöksledaren upp de första tre siffrorna i sekvensen t.ex. 8 3 1, en per sekund. Om sekvensen återgavs korrekt utökades den med en siffra vid påföljande uppläsning, till exempel 8 3 1 4, vidare 8 3 1 4 6. Om deltagaren inte lyckades återge sekvensen korrekt läste försöksledaren sekvensen på nytt, för att ge deltagaren en andra chans. Om återgivningen var korrekt denna gång fortsatte utökningen stegvis till dess att deltagaren misslyckats två gånger omedelbart efter varandra, varpå testet bröts. Instruktionen till den andra uppgiften presenterades därefter för deltagaren. Här användes en annan siffersekvens än den som användes i föregående uppgift. Uppgiften utfördes på samma sätt som den förra, skillnaden var att deltagaren nu skulle återge siffersekvensen i omvänd ordning, till exempel 4 5 2 skulle återges som 2 5 4. Måttet på minnesspannstesten utgjordes av antalet siffror i den längsta korrekt återgivna siffersekvensen framåt respektive bakåt. Vid testet av mental rotation hade deltagaren till uppgift att först studera en tvådimensionell nonsensfigur. Därefter följde sex figurer som antingen var roterade eller spegelvända versioner av originalet. Uppgiften bestod i att markera vilka av dessa sex som var roterade och inte spegelvända. I varje serie fanns två eller tre figurer som skulle markeras för korrekt svar. Uppgiften inleddes med att deltagaren läste instruktionerna. Tidtagningen startades när deltagaren vände upp formuläret med uppgifterna. Försöket avbröts efter fem minuter. Om deltagaren när försöket avbröts påbörjat men ej hunnit avsluta en serie räknades alla serier fram till och med denna med i resultatet. Eventuella serier som deltagaren inte hunnit bearbeta uteslöts. Poängen räknades samman genom att antalet rätta svar minskades med antalet felaktiga svar.
|
||
[<< Föregående sida] [Tillbaka till första sidan] [Nästa sida >>] | ||
|