[<< Föregående sida] [Tillbaka till första sidan]


Bilagor

 

Bilaga A
Exempel på listhjälpmedel.

 

Bilaga B
Exempel på karthjälpmedel.

 

Bilaga C
Tabell (latinkvadrat) för utbalansering av webbplatser och hjälpmedel.

Webbplats 'Så arbetar Riksdagen': A
Webbplats 'Riksdagen informerar': B
Webbplats 'EU och Riksdagen' : C

Helt utan hjälpmedel: 0
Hjälpmedel i form av lista: 1
Hjälpmedel i form av karta: 2

Tjejer Killar
fp1 A-1 B-2 C-0 fp10 A-1 B-2 C-0
fp2 A-0 B-1 C-2 fp11 A-0 B-1 C-2
fp3 A-2 B-0 C-1 fp12 A-2 B-0 C-1
fp4 B-1 C-2 A-0 fp13 B-1 C-2 A-0
fp5 B-0 C-1 A-2 fp14 B-0 C-1 A-2
fp6 B-2 C-0 A-1 fp15 B-2 C-0 A-1
fp7 C-1 A-2 B-0 fp16 C-1 A-2 B-0
fp8 C-0 A-1 B-2 fp17 C-0 A-1 B-2
fp9 C2 A-0 B-1 fp18 C2 A-0 B-1

 

Bilaga D
Frågor till navigationsuppgiften.

Webbplats A "Så arbetar Riksdagen":

  1. Hur många procent av rösterna fick (s) i riksdagsvalet 1994?
  2. Ta reda på hur många procent av rösterna ett parti måste ha för att komma in i Riksdagen!
  3. Vem är vice talman?
  4. Hur många ledamöter har EU-nämden?

Webbplats B "Riksdagen informerar":

  1. Var publiceras information om offentliga utskottsutfrågningar?
  2. Vart kan Du skicka e-post om Du har frågor rörande ekonomi, personal, lokaler etc. ?
  3. Vad har Riksdagens infocenter för adress?
  4. Vilka dagar kan högstadieelever besöka Riksdagen?

Webbplats C "EU och Riksdagen":

  1. När kommer Sverige att var ordförandeland för EU?
  2. Vilken är EU:s andra pelare?
  3. Leta reda på EMU:s konvergenskrav.
  4. Vilka är de två övergripande målen för Amsterdamfördraget?

 

Bilaga E (del 1)
Instruktioner till navigationsuppgiften.

Instruktioner till navigation på webbplats:

Du kommer nu att utföra ett antal informationssökningsuppgifter på tre olika webbplatser. Webbplatsernas innehåll handlar om Riksdagens olika arbetsområden och annan information om Riksdagen. Din uppgift är att utifrån information i webbplatserna svara på de frågor som försöksledaren ställer.

Försöket kommer att gå till såhär:

  1. Du får en skriftlig fråga om någon information som Du skall hitta på webbplatsen. När Du förstått frågan får Du sätta Dig framför datorn.
  2. Tryck på "START"-knappen för att börja Din sökning.
  3. Sök i webbplatsen genom att följa de befintliga länkarna. Back-funktionen går inte att använda!
  4. När Du hittat det som Du tror är svaret på frågan, visa det för försöksledaren genom att peka var på skärmen det står. Om försöksledaren säger att det är korrekt trycker Du på "KLAR"-knappen. Annars får Du fortsätta söka till dess att det blir korrekt. (Ingen fara – det är inte så svårt!)
  5. Du får därefter några nya frågor som ska besvaras på samma sätt.
  6. ("START" – sök – peka ut svaret – "KLAR")
  7. När dessa frågor är besvarade lämnar Du datorn och väntar på att försöksledaren skall ge dig en ny omgång frågor, som kommer att handla om en annan webbplats.

På två av de tre webbplatserna kommer ett grafiskt hjäpmedel att finnas tillgängligt. Använd detta genom att titta på det och planera Din sökning utifrån informationen. (Du kan inte klicka i hjälpmedlen)

Om något är oklart - fråga försöksledaren innan Du sätter Dig vid datorn!

Lycka till!

 

Bilaga E (del 2)
Instruktioner till orienteringsuppgiften.

Instruktioner till orienteringsuppgift:

Du sitter nu i ett grupprum på IPP. Framför dig finner Du ett A4-ark med ett kryss och en pil. Krysset markerar din nuvarande position och pilen indikerar din nuvarande riktning.

Ett antal platser på universitetsområdet, som Du nyligen passerat på din väg från IDA till IPP, kommer att efterfrågas i detta test.

Din uppgift är att rita en ny pil utifrån krysset som pekar mot den plats som efterfrågas.

Avståndet har ingen betydelse – det är riktningen som är intressant.

Om något är oklart – fråga försöksledaren!

Varsågod och börja!

 

Bilaga E (del 3)
Instruktioner till minnesspannsuppgiften.

Instruktioner (Minnesspann I):

En rad siffersekvenser kommer att läsas upp för Dig. Till en början består den av tre siffror t.ex

8-3-1. Denna skall återges muntligen direkt efter presentationen i den ordning som siffrorna presenterats. Om återgivningen är korrekt kommer ytterligare en siffra att läggas till dvs 8-3-1-4 osv. Sekvensen kommer att fortsätta utökas för varje presentation som återges korrekt. Vid en felaktig återgivning ges ytterligare en chans. Om denna återgivning är korrekt fortsätter utökningen stegvis till dess att sekvensen återges felaktigt två gånger i rad varvid övningen avbryts.

Om något är oklart – fråga försöksledaren!

Varsågod och börja!

Instruktioner (Minnesspann II):

En rad siffersekvenser kommer att läsas upp för Dig. I början består den av tre siffror t.ex

8-3-1. Denna siffersekvens skall återges muntligen direkt efter presentationen, i omvänd ordning! T.ex. 8-3-1 skall återges som 1-3-8. Om återgivningen är korrekt kommer ytterligare en siffra att läggas till dvs 8-3-1-4 vilket återges som 4-1-3-8 osv.

Sekvensen kommer att fortsätta utökas för varje presentation som återges korrekt. Vid en felaktig återgivning ges ytterligare en chans. Om denna återgivning är korrekt fortsätter utökningen stegvis till dess att sekvensen återges felaktigt två gånger i rad varvid övningen avbryts.

Om något är oklart – fråga försöksledaren!

Varsågod och börja!

 

Bilaga E (del 4)
Instruktioner till mental rotationsuppgiften.

Instruktioner till Mental Rotation-uppgift:

I raden nedan finns ett antal figurer. Den första figuren till vänster är bokstaven F. De övriga figurerna är lika den första, de har dock vridits på pappret i olika riktningar.

På nästföljande rad är den första figuren fortfarande ett F. Försök vrida de efterföljande figurerna så att det blir samma som F.

Det går inte!!! De är alla spegelvända i förhållande till F.

I kommande exempel är några figurer lika den första och några felvända, de som är lika den första har markerats med ett kryss på raden under.

På nästa rad skall Du göra på samma sätt. Alltså – Sätt kryss under de figurer som går att vrida så att de blir lika den första.

Antalet figurer som skall markeras varierar mellan de olika raderna, det kan exempelvis vara två i en och tre i nästa.

Det var den andra, fjärde och femte figuren som skulle markeras.

Om något är oklart – fråga försöksledaren!

Varsågod och börja!

 

Bilaga F
Enkätinstruktioner

Enkätinstruktioner

Enkäten består av frågor som rör uppgifterna Du just utfört. Frågorna berör olika aspekter av Dina upplevelser.

Besvara enkätfrågorna genom att med ett streck markera på skalan var ett visst svar hör hemma och sätt även ut webbplatsens nummer (1, 2 eller 3) under markeringen. Innan Du gör en markering – titta noga på vad som efterfrågas och hur skalan ser ut! Bifoga gärna personliga kommentarer.

Om något är oklart - fråga försöksledaren!

Exempel:

Hur starkt kände DU att det var ett sant nöje att medverka i undersökningen? Sätt ut på skalan alla de tilfällen Du valde att medverka!

Varsågod och börja!

 

Bilaga F
Enkät. (sida 1)

Ålder :______ Kön:______

 

JA NEJ

  1. Använde Du "List-hjälpmedlet" när Du löste uppgifterna?
  2. Använde Du "Kart-hjälpmedlet" när Du löste uppgifterna?
  3. Hade Du goda förkunskaper om innehållet på webbplatserna?
  4. Hur god upplever Du Din navigationsvana på www? Markera med ett streck!
  5. Sätt ut alla tre webbplatserna på skalan m.a.p. svårighetsgraden på uppgifterna! Markera med streck och ange webbplatsens nummer!
  6. Sätt ut alla tre webbplatserna på skalan m.a.p. hur intressant innehållet var! Markera med streck och ange webbplatsens nummer!
  7. Hur ofta hände det att: Du inte visste vart Du skulle gå för att komma närmare målet? Sätt ut alla tre webbplatserna på skalan!

    Bilaga F
    Enkät. (sida 2)

  8. Hur ofta hände det att: Du visste vart Du skulle gå, men inte hur Du skulle gå för att komma närmare målet? Sätt ut alla tre webbplatserna på skalan!
  9. Hur ofta hände det att: Du inte visste var Du var i relation till resten av webbplatsen? Sätt ut alla tre webbplatserna på skalan!

Övriga kommentarer:

Tack så mycket för Din medverkan! Nu följer nästa moment.

 

Bilaga G.
Karta över vägen mellan IDA och IPP.

 


[<< Föregående sida] [Tillbaka till första sidan]


Navigation i hypermediastrukturer - inverkan av hjälpmedel och kognitiva förmågor. HKGBB5 Tillämpad kognitionsvetenskap, Kognitionsvetenskapliga programmet, Linköpings universitet. Linköping 5/6 1998.