Hide menu


Knowledge management och elektroniska tjänster

Recommended for
Doktorander.

The course was last given
Ny kurs.

Goals

Kursens grundidé är att utifrån aktuella trender (intresset för knowledge management och för electronic commerce) diskutera begreppens innehåll och rötter, strategisk vikt, affärspåverkan, aktuella tillämpningar och kommersiella möjligheter och att utifrån fallstudier och deltagarnas egna erfarenheter följa kedjan från vision till genomförande. Särskild vikt läggs vid processen att omsätta strategi i handling.

Prerequisites
Inga formella.

Organization

Eftersom ett delsyfte med kursen är att skapa och stärka relationer mellan deltagarna i nätverket är mötet mellan deltagarna ett viktigt inslag. Kursen bedrivs därför i koncentrerad internatform.

Kursdeltagarna samlas till två veckointernat med ca sex veckors tid emellan. Inför respektive vecka har deltagarna läst viss gemensam litteratur, gjort egna fördjupningar utifrån föreslagen litteraturlista samt sökt kompletterande litteratur och gjort vissa egna fördjupningsstudier. Internaten ägnas åt seminarier, falldiskussioner, workshops, arbete i mindre grupper samt företagsspel. I tiden mellan de två intensivveckorna skriver deltagarna artiklar (helst två och två). Presentation och diskussion av dessa artiklar kommer därför att vara ett inslag den andra internatveckan.

Contents

Kursen kommer att behandla kunskapshantering och elektronisk affärskommunikation från individ-, grupp-, företags-, nätverks- och marknadsperspektiv.

Kursen har såväl en företagsekonomisk grund som en tydlig koppling till informationsteknologisk forskning och tillämpning. Bland de teknikbaserade inflassvinklarna finns naturligtvis utvecklingen inom web-teknologi, men även lärdomar från forskning inom artificiell intelligens och expertsystem, Intelligent sökning, data mining och utvärdering, samt Integrerade affärssystem, e-handelslösningar och virtuella nätverk.

Literature

Förslag till litteraturlista

Alavi, Maryam (1997) KPMG Peat Marwick U.S.: One Giant Brain, Harvard Business School 9-397-108

Argyris, Chris (1993) Knowledge for action: a guide to overcoming barriers to organizational change, Jossey-Bass

Austin, Robert D. och Mark Cotteleer (1997) Ford Motor Company: Maximizing the Business Value of Web Technologies, Harvard Business School 9-198-006

Austin, Robert D. och Mark Cotteleer (1997) Network Computing at Sun Microsystems: A Strategic Deployment, Harvard Business School 9-198-007

Belbin, R. Meredith (1981) Management Teams: Why They Succeed or Fail, Butterworth-Heinemann

Brooking, Annie och Philip Harris (1997) Knowledge Management in Engineering Organisations, i Leveraging Knowledge for Business Performance, Wits Business School.

Brown, John Seely och Paul Duguid (1998) Organizing knowledge, California Management Review; Berkeley; Spring 1998

Davenport, Thomas H. (1997) Information Ecology: Mastering the Information and Knowledge Environment, Oxford University Press

Davenport, Thomas H. och Laurence Prusak, (1998) Working knowledge: how organizations manage what they know, Harvard Business School

Earl, Michael och Ian Scott (1998) What on earth is a CKO?, London Business School

Edvinsson, Leif och Patrick Sullivan (1996) Developing a model for managing intellectual capital, European Management Journal, Aug 1996.

Hedberg, Bo, Dahlgren, G., Hansson, J. & Olve, N.-G. (1994) Imaginära organisationer, Liber-Hermods.

Hjertzén, Emanuel & Johan Toll (1999) Measuring knowledge management at Cap Gemini AB, Linköpings universitet, LiTH IDA-EX-99/19

Kogut, Bruce och Udo Zander (1996) What firms do? Coordination, Identity, and Learning, Organization Science, Vol 7, No. 5, pp. 502-518.

Langefors, Börje (1993) Essays on Infology, Gothenburg Studies in Information Systems.

Leonard-Barton, Dorothy, Wellsprings of knowledge : building and sustaining the sources of innovation, Harvard Business School Press

Nonaka, Ikujiro och Hirotaka Takeuchi (1995) The knowledge-creating company: how Japanese companies create the dynamics of innovation, Oxford University Press.

Olve, Nils-Göran, Roy, J. & Wetter, M. (1997) Balanced scorecard i svensk praktik, Liber

Orlikowski, Wanda J. och J. Debra Hofman, (1997) An Improvisational Model of Change Management: The Case of Groupware Technologies, Sloan Management Review, Winter 1997.

Polanyi, Michael (1958, 1962) Personal knowledge, Routledge

Ruggles, Rudy (1998) The state of the notion: Knowledge management in practice, California Management Review; Berkeley; Spring 1998; 40:3, pp. 80-89

Shapiro, Carl & Hal Varian (1999) Information rules

Skyrme, David, (1997) Knowledge Management: Oxymoron Or Dynamic Duo, Managing Information, September 1997 (4:7)

Stjernberg, Torbjörn (1993) Organisationsideal - livskraft och spridning, Norstedts

Zander, Udo och Bruce Kogut (1995) Knowledge and the speed of the transfer and imitation of organizational capabilities: an empirical test, Organizational Science, Vol. 5, No. 1, pp. 76-92.

Kursen kan sedan utvidgas med arbete kring t.ex. något av följande ämnen

1. Relation Mangement (RM),

2. Flexibel Process Management(FPM),

3. Value Chains and Value Constellations (VC),

4. Sourcing Management (SM),

5. Demand Pull (DP).

6. Agent Perspectives, baserat på Jonas Edlund SISU, 1999:01

7. Neutrala marknadsplatser för Elektroniska affärer, baserat på

8. VKC-konceptet (Virtuellt Kompetens Centrum)

9. Elektroniska affärssystem där småföretagare deltar på lika villkor.

10. Vilka konsekvenser har affärsprocessens automatisering för bl a

11. Kvalitetsarbetet.

12 Kostnadsanalyser av elektroniska tjänster

Teachers

Birger Rapp, Nils Göran Olve,Tomas Ohlin, Alf Westelius

Examiner
Birger Rapp

Schedule
Spring 2000.

Examination
Tentamen, inlämningsuppgifter.

Credit
Grundläggande kurs (3 poäng) med möjlighet att bygga ut till 5 poäng.


Page responsible: Director of Graduate Studies