Knowledge management och elektroniska tjänster
Recommended for
Doktorander.
The course was last given
Ny kurs.
Goals
Kursens grundidé är att utifrån aktuella trender (intresset för knowledge management och för electronic commerce) diskutera begreppens innehåll och rötter, strategisk vikt, affärspåverkan, aktuella tillämpningar och kommersiella möjligheter och att utifrån fallstudier och deltagarnas egna erfarenheter följa kedjan från vision till genomförande. Särskild vikt läggs vid processen att omsätta strategi i handling.
Prerequisites
Inga formella.
Organization
Eftersom ett delsyfte med kursen är att skapa och stärka relationer mellan deltagarna i nätverket är mötet mellan deltagarna ett viktigt inslag. Kursen bedrivs därför i koncentrerad internatform.
Kursdeltagarna samlas till två veckointernat med ca sex veckors tid emellan. Inför respektive vecka har deltagarna läst viss gemensam litteratur, gjort egna fördjupningar utifrån föreslagen litteraturlista samt sökt kompletterande litteratur och gjort vissa egna fördjupningsstudier. Internaten ägnas åt seminarier, falldiskussioner, workshops, arbete i mindre grupper samt företagsspel. I tiden mellan de två intensivveckorna skriver deltagarna artiklar (helst två och två). Presentation och diskussion av dessa artiklar kommer därför att vara ett inslag den andra internatveckan.
Contents
Kursen kommer att behandla kunskapshantering och elektronisk affärskommunikation från individ-, grupp-, företags-, nätverks- och marknadsperspektiv.
Kursen har såväl en företagsekonomisk grund som en tydlig koppling till informationsteknologisk forskning och tillämpning. Bland de teknikbaserade inflassvinklarna finns naturligtvis utvecklingen inom web-teknologi, men även lärdomar från forskning inom artificiell intelligens och expertsystem, Intelligent sökning, data mining och utvärdering, samt Integrerade affärssystem, e-handelslösningar och virtuella nätverk.
Literature
Alavi, Maryam (1997) KPMG Peat Marwick U.S.: One Giant Brain, Harvard Business School 9-397-108
Argyris, Chris (1993) Knowledge for action: a guide to overcoming barriers to organizational change, Jossey-Bass
Austin, Robert D. och Mark Cotteleer (1997) Ford Motor Company: Maximizing the Business Value of Web Technologies, Harvard Business School 9-198-006
Austin, Robert D. och Mark Cotteleer (1997) Network Computing at Sun Microsystems: A Strategic Deployment, Harvard Business School 9-198-007
Belbin, R. Meredith (1981) Management Teams: Why They Succeed or Fail, Butterworth-Heinemann
Brooking, Annie och Philip Harris (1997) Knowledge Management in Engineering Organisations, i Leveraging Knowledge for Business Performance, Wits Business School.
Brown, John Seely och Paul Duguid (1998) Organizing knowledge, California Management Review; Berkeley; Spring 1998
Davenport, Thomas H. (1997) Information Ecology: Mastering the Information and Knowledge Environment, Oxford University Press
Davenport, Thomas H. och Laurence Prusak, (1998) Working knowledge: how organizations manage what they know, Harvard Business School
Earl, Michael och Ian Scott (1998) What on earth is a CKO?, London Business School
Edvinsson, Leif och Patrick Sullivan (1996) Developing a model for managing intellectual capital, European Management Journal, Aug 1996.
Hedberg, Bo, Dahlgren, G., Hansson, J. & Olve, N.-G. (1994) Imaginära organisationer, Liber-Hermods.
Hjertzén, Emanuel & Johan Toll (1999) Measuring knowledge management at Cap Gemini AB, Linköpings universitet, LiTH IDA-EX-99/19
Kogut, Bruce och Udo Zander (1996) What firms do? Coordination, Identity, and Learning, Organization Science, Vol 7, No. 5, pp. 502-518.
Langefors, Börje (1993) Essays on Infology, Gothenburg Studies in Information Systems.
Leonard-Barton, Dorothy, Wellsprings of knowledge : building and sustaining the sources of innovation, Harvard Business School Press
Nonaka, Ikujiro och Hirotaka Takeuchi (1995) The knowledge-creating company: how Japanese companies create the dynamics of innovation, Oxford University Press.
Olve, Nils-Göran, Roy, J. & Wetter, M. (1997) Balanced scorecard i svensk praktik, Liber
Orlikowski, Wanda J. och J. Debra Hofman, (1997) An Improvisational Model of Change Management: The Case of Groupware Technologies, Sloan Management Review, Winter 1997.
Polanyi, Michael (1958, 1962) Personal knowledge, Routledge
Ruggles, Rudy (1998) The state of the notion: Knowledge management in practice, California Management Review; Berkeley; Spring 1998; 40:3, pp. 80-89
Shapiro, Carl & Hal Varian (1999) Information rules
Skyrme, David, (1997) Knowledge Management: Oxymoron Or Dynamic Duo, Managing Information, September 1997 (4:7)
Stjernberg, Torbjörn (1993) Organisationsideal - livskraft och spridning, Norstedts
Zander, Udo och Bruce Kogut (1995) Knowledge and the speed of the transfer and imitation of organizational capabilities: an empirical test, Organizational Science, Vol. 5, No. 1, pp. 76-92.
Kursen kan sedan utvidgas med arbete kring t.ex. något av följande ämnen
2. Flexibel Process Management(FPM),
3. Value Chains and Value Constellations (VC),
6. Agent Perspectives, baserat på Jonas Edlund SISU, 1999:01
7. Neutrala marknadsplatser för Elektroniska affärer, baserat på
8. VKC-konceptet (Virtuellt Kompetens Centrum)
9. Elektroniska affärssystem där småföretagare deltar på lika villkor.
10. Vilka konsekvenser har affärsprocessens automatisering för bl a
12 Kostnadsanalyser av elektroniska tjänster
Teachers
Birger Rapp, Nils Göran Olve,Tomas Ohlin, Alf Westelius
Examiner
Birger Rapp
Schedule
Spring 2000.
Examination
Tentamen, inlämningsuppgifter.
Credit
Grundläggande kurs (3 poäng) med möjlighet att bygga ut till 5 poäng.
Page responsible: Anne Moe