Hide menu

FDA135 Perspektiv på forskning och vetenskap (M.I.T)

Lectures:

26 tim (6 dagar).

Recommended for

Graduate students.

The course was last given:

New course.

Goals

Kursen syftar till att introducera de studerande till forskning och vetenskap. Målet är att de efter genomgången kurs skall ha erhållit kunskaper om forskningens och vetenskapens framväxt, hur vetenskapen är organiserad samt dess roll i det moderna samhället.

Organization

Kursen ges på helfart. Undervisningen sker på svenska och består av föreläsningar samt seminarier. Kursen förutsätter närvaro och aktivt deltagande från de studerande. Undervisningen är koncentrerad till sex dagar; totalt 26 timmar.

Contents

Kursen innehåller tre moment:

    1. Historiska perspektiv på forskningen.
    2. Vetenskap som social organisation med tillämpning på management och informatik.
    3. Vetenskap i det moderna samhället.

Literature

1. Historiska perspektiv på forskningen

· Haynes, Roslyn D., 1994, From Faust to Strangelove. Representations of the Scientist in Western Literature, Baltimore, MD and London: The John Hopkins University Press (Paperback) (375 s.).
· Kuhn, Thomas, 1996/1962, Structure of Scientific Revolutions, Chicago, IL: University of Chicago Press (Paperback) (220 s.).
· 2. Vetenskap som social organisation med tillämpning på management och informatik
· Whitley, Richard, 2000/1984, The Intellectual and Social Organization of the Sciences, Oxford: Oxford University Press (Paperback) (354 s.).
· Engwall, Lars, 1992, Mercury Meets Minerva, Oxford: Pergamon Press. (224 s.).
· Engwall, Lars, 1995, "Management Studies: A Fragmented Adhocracy?", Scandinavian Journal of Management, 11, No. 3, pp. 225-235. (10 s.).
· Engwall, Lars, 1996, "The Vikings vs. the World. An Examination of Nordic Business Research", Scandinavian Journal of Management, 12, No. 4, pp. 425-436. (11 s.).
· Nilsson, Anders G., 1995, "Utveckling av metoder för systemarbete - ett historiskt perspektiv", LiTH-IDA-R-95-13 (31 s.).

3. Vetenskap i det moderna samhället

· Gieryn, Thomas F., 1999, Cultural Boundaries of Science. Credibility on the Line. Chicago, IL: University of Chicago Press (Paperback) (376 s.).
· Nowotny, Helga, Peter Scott and Michael Gibbons, 2001, Rethinking Science. Knowledge and the Public in Age of Uncertainty, Cambridge: Polity Press (Paperback) (262 s.).

Teachers

Lars Engwall.

Examiner

Birger Rapp.

Schedule

Fall 2002.

Examination

För godkänd kurs krävs aktivt deltagande i undervisningen samt godkänd hemtentamen.

Credit

5 poäng.


Page responsible: Director of Graduate Studies