TDP005 Projekt: objektorienterade system
Kursinformation
Om kursen
Kursen är den andra projektkursen för utbildningen Innovativ programmering. I kursen jobbar studenter fortfarande i par, denna gång med att bygga ett spel i C++. Projektkursen körs parallellt med kursen Objektorienterad programmering där studenterna lär sig C++. Kursen innefattar fyra sammanhängande moment:- Introduktion till progamutvecklingsmetodik (software engineering)
- SDL (Simple DirectMedia layer) för utveckling av GUIs i C++
- UML (Unified Markup Language) för objektorienterad design
- Större projektarbete i C++
Lärare
- Kursansvarig: Sara Stymne, sarst@ida.liu.se, föreläsningar, lektion, kodgranskning
- Övriga lärare:
- Torbjörn Lönnemark, torbjorn.lonnemark@liu.se, SDL-föreläsning, projekthandledning, labhandledning
- Samuel Andersson, saman356@student.liu.se, SDL-föreläsning, projekthandledning, labhandledning
- Patrik Kumpulainen, patku564@student.liu.se, SDL-föreläsning, projekthandledning, labhandledning
Om genomförande
Kursen bedrivs i IPs laborationssalar och följer de allmänna reglerna för ett IP-projekt. När vi jobbar i par förutsätts studenterna varva så att bägge personerna får prova på samtliga uppgifter. Mer detaljerad beskrivning av krav på uppgift och genomförande finns i projektbeskrivning.Verktyg och miljö
Projektet görs i Ubuntu och vi använder Eclipse för editering. Make används för kompilering. Källkoden versionshanteras med hjälp av systemet subversion.Kursstart
Kursen startar onsdagen den 2/11 klockan 10 i sal P44.
Sidansvarig: Anders Fröberg
Senast uppdaterad: 2013-10-30