Göm menyn

TDDD83 Kandidatprojekt datateknik

Vt1-Vt2 2016


Senaste nytt...


29/3‑2017  Information
 

Redovisningen nästa vecka kommer att gå till på följande sätt:

  • Det kommer att finnas en dator som är kopplat till projektorn och till en högtalare och från den kommer man visa Adobe Connect Rummet
  • När en grupp presenterar så använder gruppen egen dator. Från egna datorn så går man in på Adobe Connect Rummet och därifrån delar man sin skärm genom att välja "Share my screen" På så sätt kommer alla som är i Adobe Connect Rummet se det som visas från gruppens dator. Vi kommer på så sätt inte ha några tekniska strul som kommer från att koppla in högtalare och projektorer. Därför är det viktigt att varje grupp har i förväg förberett och testat detta i förväg
  • Alla andra i salen och är inne i Adobe Connect Rummet ska ha sina mikrofoner och högtalare avstängda.

Innan redovisningen ska varje grupp bjuda in alla medlemmar i den andra gruppen till projektet och den inbjudna gruppen ska i sin tur kommentera koden och shopen. Under redovisningen och efter att gruppen har redovisat ska den inbjudna gruppen föra en diskussion med gruppen som presenterade så förbered för det. Syftet med detta är att ni hjälper varandra att göra arbetet bättre genom att lyfta fram förbättringspotential och kommentera arbetet.

För fortsatta arbetet:

  • Sprint 1-3 är implementations sprintar så alla grupper ska implementera även under sprint 3 och vi har kodstopp efter sprint 3
  • Oppositionen är den 16/5 och presentationen är 24/5
  • Jag är inte tillgänglig fram till den 19/4 så vid frågor vänd er till era handledare


2/3‑2017  kommentarer kandidatrapporten
 

Mina kommentarer på kandidatrapporten finns nu under gruppens sprint 0 mapp i Lisam


1/3‑2017  Paypal och Stripe
 

Paypal kräver tydligen att man kopplar ett kreditkort till sin användare och om man inte vill göra det så rekommenderar vi att ni använder Stripe.


13/2‑2017  Diverse information
 

Sprint 0 inlämningstider
Många har märkt att enligt kurshemsidan skall projektplanen med retroperspektiv av sprint 0 lämnas in 14/2. Vi har workshop om retrospektiv den 15/2 och därför ska ni lämna in just den delen efter workshopen.

Adobe connect redovisningar
Vi kommer att använda Adobe Connect för redovisningar då alla på distans ska kunna delta. De rum för de olika redovisningstillfällen finns uppsatta på kurssidan. Alla grupper som har studenter på distans och som ska vara med på en presentation med någon annan grupp på distans ska gå in och testa era eventuella presentationer så ni ser att det blir bra. Sör studenter på distans innan redovisningen läs igenom den tekniska manualen och göra de nödvändiga installationerna på era datorer inför redovisningen. Följande ACP-guide på engelska ger också bra instruktioner.

Inlämningstider
På vissa inlämningstider står det enbart datum och inget klockslag och då är det kl 23:59:59 som gäller. Står det ett klockslag då är det klockslaget som gäller .

Workshop på onsdag
På workshopen på onsdag kommer ni att göra en retrospektiv, alla material ni behöver ha finns på kurssidan. För att ha en givande retrospektiv så finns det en agenda som ska följas.
Utgå ifrån Workshopsbilderna (pdf ) och agenda med instruktioner (pdf).
Teamutvärdering är en formulär som ni ska använda under retrospektivt, de kan fyllas in innan man kommer dit eller man gör det på plats. Utskrivna formulär kan hämtas utanför mitt rum från och med imorgon.


30/1‑2017  Git workshop med Webgroup
 

Jag vill göra er uppmärksamma på att Webgroup bjuder in alla som genomför sin kandidat i datateknik att få hjälp och tips med hur man arbetar med git i projekt. Läs mer på https://www.i-portalen.se/event/193/


27/1‑2017  Labb 2 uppdaterad
 

Labb 2 är uppdaterad med lite mer information. Den uppdaterade varianten är lite tydligare med hur hur er webbapplikation ska fungera.


27/1‑2017  Elektronisk kölista för labbtillfällen
 

För att förbättra kösystemet på labbarna ska vi använda ett elektroniskt kösystem. För att få hjälp under labbtillfällen så går ni in på följande länk:
http://www.camedin.com/live/4ccf31ab9908458e9c92e21b43c4dc6b

Där kommer det under labbpassen finnas en knapp för att skriva upp sig på kölistan. När ni skriver upp er så kommer ni behöva fylla i namn, plats, labbassist och lösenord.
Lösenord: se mailutskik den 27/1 för lösenordet
Plats är den sal ni sitter i och vilken datorplats ni har, exempelvis: SU04 - 4-14
Labbassistenten är den labbassistent som ni är tilldelade (alla labbassistenter har en egen kölista och kan inte se varandras)


26/1‑2017  Inlämning och redovisning av labbar
 

Varje laboration ska demas för en labbassistent. Se till att ha koden och applikationen uppe när labbassistenten kommer så att det går fort att dema. Efter demon så kommer labbassistenten kolla på koden som finns på GitLab. Se till att det finns en commit som heter "LabX redovisning" så att det är tydligt vilken kod det är som ska redovisas. Ännu bättre är ifall ni skapar en egen branch för varje redovisning. Redovisa och lämna in kontinuerligt så får ni hjälp att komma framåt.

OBS! Se även till att ni lägger till er labbassistent i GitLab som Reporter, Developer eller Master. Det finns en del som har lagt till sin labbassistent som Guest, men det är inte tillräckligt för att labbassistenterna ska kunna rätta koden.


23/1‑2017  Rapport
 

En grupp frågade om marknadsföringsplanen och här kommer mer info om det. Den här informationen ligger också på kurssidan nu under rapport-sidan och är i grön färg:

"Marknadsföringsplan ska fokusera på att identifiera intressanta och viktiga kundsegment för e-butiken och deras behov (och kopplar till hur ni vill positionera er) samt hur erbjudandet till marknaden ska utformas (inkl en marknadsmix) och hur skiljer det sig från vad konkurenterna erbjuder. Storlek och potential på den valda marknaden/segmentet samt konkurrenssituationen ska också behandlas. NABC-analysen är en del av marknadsföringsplanen."


23/1‑2017  webreg
 

Den 20/1 var sista tiden för att anmäla sig i webreg för både  labbar och kandidatarbete
Det är fortfarande några som inte har gjort det. Jag har förlängt tiden till den 24/1.
Ni som inte har anmält er till webreg, se till att göra det omgående om ni vill/planerar gå kursen. Konsekvensen blir att ni inte får några resultat rapporterade.


17/1‑2017  Workshops bilder!
 

Workshopsbilderna ligger under Workshops-sidan eller här


16/1‑2017  Föreläsning 1 och workshop 1 imorgon!
 


Slides från föreläsningen idag finns nu på kurssidan under kursinformation eller här.

Information om kickoff-workshopen imorgon finns här med instruktioner om de förberedelser som behöver göras innan workshopen.


12/1‑2017  Välkommen till kandidatkursen!
 

Hej,

Jag är examinator för kandidatkursen och tillsammans med handledarna och övrig personal vill hälsa dig varmt välkomen till kursen! Kursen är spännande och du kommer att lära dig otroligt mycket i den här kursen och den kunskapen kommer du att ha stor nytta av i dina framtida yrken.

På måndag är det dags för terminens första föreläsning. Inför föreläsningen titta igenom informationen på kurssidan [1].

Varje student ska ingå i en grupp och information om det finns på [2]. Finns du inte med i en grupp så hör av dig omgående.

Varmt välkomen till kursen och föreläsningen på måndag!

Jag ser fram emot att träffa dig!

Vänliga hälsningar!

Aseel


20/12‑2016  Kurshemsidan uppdateras
 

Informationen på kurssidan uppdateras just nu och därför all information är inte fullständig!



Sidansvarig: Aseel Berglund
Senast uppdaterad: 2013-12-03