Theoretical perspectives on Cognitive Science2009HT
|
|
Course plan
Aim
Målet med denna kurs är att ge studenterna en möjlighet att fördjupa sin kunskap om några av kognitionsvetenskapens grundläggande teoretiska frågeställningar eller problem, samt att börja utveckla en egen position eller ställningstagande till dessa.
Course content
Den fråga som kursen är tänkt att diskutera är ”I vilken utsträckning är olika
kognitionsvetenskapliga
teoretiska positioner verkligen olika teorier om samma kognitiva processer, och
i vilken utsträckning
är de beskrivningar av olika slags kognitiva nivåer eller processer?”
Organisation and Schedule
Kursstart sker i samband med SweCog:s internkonferens i Vadstena 8 – 10 oktober
2009. Kursen kommer att bedrivas i seminarieform. Varje kursdeltagare
förutsätts ha förberett sig till seminarierna genom att läsa de aktuella
artiklarna, och vara beredda att diskutera dessa. För varje seminarium kommer
eventuellt en eller två studenter få i uppdrag att förbereda diskussionsfrågor
kring dagens text.
Seminarierna beräknas ta ca en timme/gång. Möjligen något mer.
Seminarierna sker i form av videokonferens på nätet. Efter SUNET:s inköp av
Adobe Connect Pro talar mycket för att vi kommer att använda detta.
Sammanlagt ca 8-10 seminarier. Helst ett seminarium/vecka, för att hålla
diskussionen levande. Inte glesare, men möjligen om intresse för detta finns
tätare.
Examinationen sker i form av ett papper (se nedan). Vid ett avslutande
seminarium presenteras och diskuteras kursdeltagarnas bidrag. Detta seminarium
sker inte via videokonferens
Examination
Kursen examineras genom:
• Aktiv närvaro på seminarierna.
• Godkänd rapport på 10-20 sidor som kritiskt diskuterar kursens fråga;
refererar relevant litteratur och redovisar författarens position och
ställningstagande.
Tanken är alltså att som examinationsuppgift skall varje student skriva ett
kortare papper (15 – 20 sidor) som försöker diskutera och besvara kursens
inledande fråga (I vilken utsträckning är olika
kognitionsvetenskapliga teoretiska positioner verkligen olika teorier om samma
kognitiva processer, och i vilken utsträckning är de beskrivningar av olika
slags kognitiva nivåer eller processer?) . Också andra frågeställningar som
innebär att kursens huvudinnehåll på ett naturligt sätt aktualiseras är möjliga
som examinationsuppgift. Sådana alternativa val diskuteras med och godkänns av
kursledare
innan uppgiften påbörjas.
Prerequisites
?
Teachers
Nils Dahlbäck nilda@ida.liu.se, tel. 013 - 28 1664 (Huvudansvarig och
kontaktperson).
Christian Balkenius christian.balkenius@lucs.lu.se
Lars-Erik Janlert lej@cs.umu.se
Literature
Clark, Andy (2001) Mindware – An Introduction to the Philosophy of Cognitive
Science. Oxford, Oxford University Press. ISBN 0-19-513857-0
Selected articles.
Page responsible: Director of Graduate Studies