IT i företag och samhälleFDA158, 2003HT
|
|
Course plan
No of lectures
35 h.
Recommended for
The course was last given
New course.
Goals
Kursen syftar till att belysa den ovan beskrivna utvecklingen i näringsliv och samhälle med utgångspunkt från informationsteknikens grundläggande egenskaper. Kursen tar upp några drag i den nya affärslogik som nu börjar ta gestalt till följd av informationsteknikens genombrott. Huvudfrågan är hur övergången till elektronisk kommunikation i stor skala påverkar företagens affärsprocesser och arbetsorganisation kopplat till IT-investeringarnas lönsamhet och påverkan på produktiviteten.
Prerequisites
Organization
Kursen består av föreläsningar, inlämningsuppgifter, litteraturseminarier och en mindre uppsats.
Contents
Informationsteknikens betydelse som drivkraft i den ekonomiska utvecklingen är
påtaglig. Informationstekniken sprider sig hastigt in i alla samhällets prång.
IT är starkt integrerad i företagens och förvaltningarnas verksamhet och
affärsprocesser. Stora delar av vardagsarbetet kräver personligt datorstöd.
Tillverkning, produktutveckling och konstruktion har datoriserats. Handels- och
transportnäringarna måste idag ha tillgång till avancerade IT-lösningar.
Vardagslivet digitaliseras. Vi är kort och gott helt beroende av IT idag.
I själva verket pågår en industriell evolution i industrivärlden. En ny
teknikbas ˙ IT håller på att etableras. IT är (liksom elektriciteten) en
"möjliggörande" teknik ˙ ett generellt verktyg som genomsyrar hela samhället
med oändligt många tillämpningar i alla verksamheter oavsett bransch och
funktion, från tillverkning och distribution till konsumtion. IT-komponenter
finns inbyggda i tingen runt omkring oss ˙ i hemmet liksom i fabriken. Långsamt
har en vindkantring skett från materiella till immateriella värderingsnormer i
ekonomin.
Hela branscher omstruktureras. För många företag gäller nya affärsmodeller och
nya beteenden på marknaden. Nya affärsidéer samt affärs- och
produktionsprocesser utvecklas med hjälp av IT. Produkter och tjänster har fått
ett alltmer växande informationsinnehåll. Vi kan idag bearbeta och lagra
praktiskt taget obegränsade informationsmängder och basera våra beslut med
utgångspunkt från nästan oändliga möjligheter att söka, analysera, filtrera,
sammanställa och distribuera information.
Den fenomenala framväxten av Internet har på kort tid gett utvecklingen en
turboeffekt som har förändrat vardagen och arbetsvillkoren för miljontals
människor i världen. En världsomspännande öppen infrastruktur för elektronisk
kommunikation finns nu tillgänglig. På Internet kan vem som helst kommunicera
elektroniskt med vem som helst utan att man i förväg har gjort upp hur det
tekniskt skall gå till. En global elektronisk marknad har skapats. Internet
innebär en tillgänglighetsrevolution och informationsflödena känner inga
geografiska gränser. Vi kan idag tala om en massanvändning av elektronisk
kommunikation med försumbara kontaktkostnader.
IT-utvecklingen ger också upphov till helt nya produkter och branscher. Ett
typiskt exempel är nöjes- och upplevelseindustrin. För digitala produkter har
Internet en potential att bli en revolutionerande distributionskanal som kommer
att omstrukturera distributionssystemen i grunden, ge upphov till nya
affärsmodeller och också förändra konkurrensförhållanden. Med digitala
produkter förstås sådana som kan distribueras digitalt, nämligen de som hör
till "copyrightindustrin" (tidningar, böcker, musik, film och programvara)
jämte alla tänkbara informationsbaserade tjänster som kan levereras digitalt
(till exempel inom bank och försäkring).
Literature
Artiklar enligt anvisningar på sammanträdena
Cairncross, F.: The Death of Distance 2.0: How the Communications Revolution
Will Change Our Lives. London: Texere Publishing, 2001
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/158799089X/qid=1035904667/sr=1-1/ref=sr_1_2_1/202-4796961-3619004
Chandler, A.D. & Cortada, J.W. (Ed.): A Nation Transformed by Information: How
Information Has Shaped the United States from Colonial Times to the Present.
Oxford: Oxford University Press, 2000.
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0195127013/qid%3D1035890223/202-3700280-6106214
Falk, Thomas: Teknikskifte och en ny affärslogik. Stockholm: Industriförbundet,
2000.
http://sn.svensktnaringsliv.se/SN/Publi.nsf/AutonomyPublikation/004b0fa16e60e711c1256b7a0045b302/$FILE/PUB200104-003-1.pdf.
Delas ut under kursen.
Litan, R.E. och Rivlin, A.M.: Bortom dot.com-företagen. Stockholm: SNS förlag,
2002
http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9171508694&back_link
Shapiro, C. & Varian, H.: Information Rules: A Strategic Guide to the Network
Economy. Boston: Harvard Business School Press, 1999
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/087584863X/qid=1035890116/sr=2-1/ref=sr_2_3_1/202-3700280-6106214
Standage, T.: The Victorian Internet: The Remarkable Story of the Telegraph and
the Nineteenth Century's On-Line Pioneers. New York: Berkely, 1999.
http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?pt=search_result&ISBN=0425171698
Lecturers
Examiner
Thomas Falk
Examination
Förutom godkända inlämningsuppgifter förväntas doktoranderna aktivt bidra i litteraturseminarierna och författa en uppsats inom temat IT och produktivitet.
Credit
5 credits.
Comments
Page responsible: Director of Graduate Studies