Göm menyn

Utbildningsplan

Utbildningsplan för
KANDIDATPROGRAMMET I STATISTIK OCH DATAANALYS
(Statistics and Data Analysis)
180 Högskolepoäng

Syfte

I utbildningen skall den studerande förvärva en fördjupning i ämnet statistik och i integrationen med data/IT tillägna sig sådana kunskaper och insikter, att de ger en god förberedelse för yrkesverksamhet som statistiker inom företag, förvaltningar och organisationer både inom den privata och offentliga sektorn. Den studerande skall tillägna sig ett kritiskt tänkesätt och kunna analysera företeelser och problem i samhället ur olika aspekter, t.ex. med genus- och etnicitetsperspektiv. Den studerande skall även tillägna sig en grund för forskarstudier i statistik, men också för kombinationer av statistik och andra fackämnen samt för tvärvetenskaplig forskning.

Mål

Efter genomgången utbildning skall den studerande

  • besitta djupa kunskaper om metoder att samla in, bearbeta och analysera data,
  • besitta goda kunskaper i programmering och databashantering,
  • besitta de grundläggande kunskaper i matematik som krävs för statistikstudier,
  • ha insikt i och förståelse för hur praktiska problem kan översättas till statistiska modeller,
  • ha förståelse för statistikämnets möjligheter och begränsningar vid analys av data,
  • ha insikt om vikten av att integrera statistisk metodik med metoder inom data/IT, men även med andra ämneskunskaper vid utvärdering av data,
  • ha god förmåga att utnyttja dator vid lagring och analys av statistiska material,
  • ha förmåga att sätta sig in i olika tillämpningsområden och att kommunicera och samarbeta med människor med annan kompetens och bakgrund,
  • kunna dokumentera och presentera genomförda analyser på ett begripligt sätt,
  • kunna tillämpa allmän forskningsmetodik och utföra begränsade forskningsuppgifter,
  • kunna kritiskt och nyanserat värdera framtagna resultat med hänsyn till verkligheten bakom data,
  • känna och ta ansvar för etiska eller andra konsekvenser av genomförda dataanalyser,
  • ha den kompetens som krävs, för att som yrkesverksam kunna aktualisera och komplettera sina statistiska kunskaper.

Metod för lärande

Den bärande idén är att de studerande aktivt skall efterfråga, söka och inhämta kunskaper och färdigheter. Formerna för detta kommer att variera mellan olika ämnen och kurser. Ett genomgående tema för många kurser i främst statistik och data/IT är att de byggs upp kring mindre eller större verklighetsanknutna projekt. De studerande arbetar enskilt eller i grupp med projekten, och för att visa på möjliga lösningar till problemen erbjuds de studerande föreläsningar, lektioner och datorövningar. För andra kurser, främst i matematik och statistik, är färdighetsträning ett centralt moment. I dessa kurser består undervisningen främst av föreläsningar och lektioner samt av mycket färdighetsträning genom vanliga räkneövningar och olika typer av datorövningar.

Uppläggning

Programmet är treårigt och har statistik som huvudområde. De två första åren är dock allmänt metodiska, och kan ses som ett basblock med stora inslag även av matematik och data/IT. Basblocket innehåller 40 hp studier i statistik, 20 hp matematik, 15 hp data/IT och 5 hp vetenskapsfilosofi. Basblockets utformning utgör en god grund för fortsatta studier i statistik men även i data/IT eller matematik. Basblocket utgör även en grund för den som senare vill inrikta sina studier mot t.ex. ekonomi, beteendevetenskap eller annat samhällsvetenskapligt ämne. Inriktning mot vissa naturvetenskapliga och hälsorelaterade ämnen är också möjlig. Det tredje året på programmet leder till en filosofie kandidatexamen i statistik. Fördjupade studier bedrivs i främst statistik, men det finns också utrymme för helt valfria kurser, vilket möjliggör en profilering av studierna efter eget intresse.

Innehåll

Planer för programmets kurser fastställs separat. I kursplanerna beskrivs mer utförligt innehåll, hur undervisningen är upplagd samt formerna för examinationen.

Termin 1

Grunder i statistisk metodik, 15 hp (Introductory Statistical Methods)

Beskrivande mått och statistiska grundbegrepp. Tabellanalys. Analyser med datorn som verktyg. Sannolikhetsmodeller för en och flera slumpvariabler. Urvalsmodeller för upprepade observationer och statistisk inferens. Introduktion av undersökningsmetodik.
Kursplan

Vetenskapsfilosofi, 7.5 hp (Philosophy of Science)

Presentation av vetenskapsteoretiska problemställningar samt en kort orientering om viktiga skolbildningar. Delområden som behandlas: den vetenskapliga traditionens framväxt och utveckling, hypotesprövning och förklaringar, kunskapsteoretiska riktningar, statistikens framväxt och ställning. Kort introduktion till språkfilosofi och argumentationsanalys. Kort orientering om etiska problem inom forskning.
Kursplan

Diskret matematik och logik, 7.5 hp (Discrete Mathematics and Logics)

Grundläggande begrepp i diskret matematik: mängder och mängdoperationer, funktioner och relationer. Kombinatorik. Introduktion till logik (satslogik, predikatlogik). Något om grafteori och om boolsk algebra.
Kursplan

Termin 2

Statistisk analys av samhällsdata, 15 hp (Analysis of Public Statistics)

Officiell statistik. Metoder för granskning/kvalitetsutvärdering. Demografiska modeller och metoder. Tidsserier: indexteori, deskriptiv tidsserieanalys, prognosmetodik.

Linjär algebra, 7.5 hp (Linear Algebra)

Komplexa tal. Polynom och algebraiska ekvationer. Matrisalgebra. Linjära ekvationssystem. Determinanter. Egenvärden och egenvektorer. Kvadratiska former.
Kursplan

Programmering 1, 7.5 hp (Introductory Programming)

Grunderna i datavetenskap och programmering. Introduktion av dataspråkens vanliga program- och datastrukturer med begrepp som procedur, funktion, iteration, rekursion, tabeller, filer, objekt och objektorienterad programmering, in- och utmatning, filer, grafik.
Kursplan

Termin 3

Sambandsmodeller, 15 hp (Linear Statistical Models)

Simultan inferens. Variansanalys och försöksplanering. Linjär regression. Kovariansanalys. Logistisk regression och Poissonregression.
Kursplan

Envariabelanalys för statistiker, 15 hp (Mathematical Analysis 1 for Statisticians)

Funktionsbegreppet. Elementära funktioner. Gränsvärden. Kontinuitet. Derivatabegreppet med tillämpningar. Taylorutvecklingar. Integralkalkyl. Potensserier och serier. Något om ordinära differentialekvationer.
Kursplan

Termin 4

Surveymetodik med uppsats, 15 hp (Survey Methods with Paper)

Skattningsmetoder vid obundet slumpmässigt urval, stratifierat urval och klusterurval. Datainsamlingsmetoder och felkällor. Metodik för frågekonstruktion. Planering, genomförande och analys av en enkätundersökning. Redovisning av projektet: skriftligt i uppsats, muntligt vid seminarium samt opposition på annan uppsats.
Kursplan

Grundläggande SAS-programmering, 7.5 hp (Introduction to SAS programming)

Grundläggande programmering i den statistiska programvaran SAS.
Kursplan

Databaser: Design och programmering, 7.5 hp (Databases: Design and Programming)

Grundläggande begrepp. Metoder för begreppsmässig datamodellering och design av databasstrukturer. Teori för relationsdatabaser. Frågespråket SQL.
Kursplan

Termin 5

Statistisk teori I, 7.5 hp (Theory of Statistics 1)

Sannolikhetsmodeller och fördelningar. Punktskattning med främst ML-metod. Intervallskattning och hypotesprövning.
Kursplan

Multivariata metoder, 7.5 hp (Multivariate Methods)

Multivariat normalfördelning. Simultan inferens. Disrkiminant-, faktor- och klusteranalys. Kanonisk korrelation. Orientering om några andra multivariata analysmetoder.
Kursplan

Data Mining, 7.5 hp (Data Mining)

Databaser och datalager. Explorativ dataanalys. Trädmodeller. Neurala nätverk. Associationsanalys. Grafiska modeller.
Kursplan

Valbar kurs, 7.5 hp

Valbar kurs ur det utbud av som finns i statistik, data/IT eller matematik. Utbudet kan variera mellan olika år, men en lista av valbara kurser finns tillgänglig på programmets hemsida senast vid terminsstart.

Termin 6

Kandidatuppsats, 15 hp (Bachelor Thesis)

En tillämpad eller teoretisk studie som redovisas i en uppsats. Skriftlig och muntlig redovisning och försvar samt opposition på annan uppsats.
Kursplan

Valfria kurser, 15 hp

Valfria kurser ur filosofiska fakultetens kursutbud. Även kurser från andra fakulteter och högskolor kan godkännas efter överenskommelse med programansvarig.

Undervisning, Examination, Tröskelregler och Tillgodoräknande

Undervisningen

Undervisningsformerna anges i kursplanerna.

Prov och examination

Kurserna examineras i regel genom skriftliga tentamina, fullgjorda laborationsuppgifter och/eller genom inlämningsuppgifter. Även examinatorier och muntlig tentamen kan förekomma. Projektarbeten, självständiga arbeten och examensarbeten/uppsatser ventileras på seminarium. För de kurser som examineras i form av skriftliga eller muntliga prov anordnas proven i anslutning till kursen. Studerande som har underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. I kursplanerna preciseras närmare vad som gäller för respektive kurs.

Examensbevis

Studerande som uppnått 180 hp (inklusive examensarbete om 15 hp) inom programmet uppfyller kraven för filosofie kandidatexamen med 90 hp i huvudområdet statistik. I examensbeviset anges att studierna fullgjorts inom programmet för statistik och dataanalys. I beviset förtecknas genomgångna kurser och övriga moment i utbildningen. Examensbevis utfärdas av fakultetsstyrelsen. Begäran om bevis skall göras på särskild blankett som finns på institutionen. Den skall inlämnas till StudentCentrum.

Tröskelregler

För att bli behörig till årskurs 2 skall den studerande ha uppnått minst 37.5 hp på de kurser som ingår i termin 1 och 2. För att bli behörig till årskurs 3 skall den studerande ha klarat av alla kurshögskolepoäng på termin 1 och 2 samt minst 30 hp på de kurser som ingår i termin 3 och 4.

Tillgodoräknande av utbildningar inom och utom landet

Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande görs av filosofiska fakultetsstyrelsen eller av lärare som filosofiska fakultetsnämnden utser.

Behörighet och Antagningsförfarande

Föreskrifter om behörighet

Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs särskilda förkunskaper D.4.1 = Ma C + Sh A.

Antagningsförfarande

Studerande antas till programmet i dess helhet.


Utbildningsplanen är fastställd av Filosofiska fakultetsstyrelsen 2006-08-30.

Dnr LiU 981/06-41

Utbildningsplanen gäller för de studerande som antas till höstterminen 2007.


Sidansvarig: Karl Wahlin
Senast uppdaterad: 2009-10-20