Klassrumssimulatorn
Praktiskt genomförande
Arbetet med simuleringen innebär att ni i grupp kommer att utprova olika scenarier som handlar om störningar, konflikter och provokationer.
Utprovningen i simuleringen går i korthet ut på att lyssna på en beskrivning av en händelse där lärare och elever beskrivs. Ljudet förmedlar mer information än texten, till exempel tonläge, vilket ni behöver som underlag för ert utprovande. Ni uppmanas att svara på frågan Vad gör du? genom välja ett av fyra sätt för att hantera vanligt förkommande klassrumssituationer. Vart och ett av de fyra sätten representerar en ledarstil; auktoritativ, auktoritär, demokratisk eller låt-gå. Ert val följs av instruktionen Gå vidare vilket för er framåt i simuleringen. Ni får då välja bland olika sätt att handla inom den ledarstil ni valt. De val ni gör leder till en konsekvens, en reaktion från elever. Detta val kan göras om, genom att ni använder Gå tillbaka funktionen i simuleringen. Utprovandet av olika val leder till utforskande av olika sätt att agera som ledare i klassrummet. Gillar ni valet och finner konsekvensen rimlig går ni vidare genom att välja Fortsätt med lektionen. Det leder er till en ny situation att lyssna på och ta ställning till genom att välja ett av fyra sätt att agera som ledare i klassrummet.
Efter utprovandet av scenarier 1, 3 och 4 kan ni se en visualisering av de beslut ni fattat.
Anonymiserad data från ert utprovande kommer att lagras i en databas. Inga personuppgifter kommer att lagras. Den lagrade informationen kommer endast att användas för utveckling av visualiseringen av ledarstilar och forskning om beslutsfattande i simuleringar.
Simuleringar
« Tillbaka