Klassrumssimulatorn

Välkommen till simuleringen klassrummet. Här får du spela rollen som en lärare med 15 års erfarenhet av undervisning. Du får prova på att hantera vanligt förekommande situationer för ledare i klassrummet.

Tanken är att arbetet med simuleringen skall stödja er:

  • utveckling av förmåga att leda klassrummet,
  • förmåga till reflektion kring ledarskap i klassrummet,
  • förmåga att konkret urskilja olika sorters provokationer i klassrummet (milda såväl som mer kraftiga) och anpassa era handlingar till dessa för att på ett lämpligt sätt leda undervisningen,
  • omvandling av teoretiskt kunnande till praktisk handling genom simulerade praktikliknande inslag, (pröva, lyckas-misslyckas, pröva igen).
  • Tanken är att arbetet med simuleringen också skall stödja arbetet med kursmålen:

  • behärska vetenskapliga begrepp kring socialt samspel, ledarskap, konflikter och mobbning,
  • urskilja sociala faktorer som kan påverka elevers psykosociala hälsa och lärande i skolan diskutera olika principer för ledarskap i klassrummet
  • redogöra för olika strategier för konflikthantering
  • beskriva olika metoder för att förebygga och hantera mobbning och kränkningar i skolan
  • relatera teoretiska kunskaper kring socialt samspel, ledarskap, konflikter och mobbning till lärares arbete
  • Fortsätt »