ADB 4

(Information Science, Business Application 4)

Påbyggnadskurs 61-80 poäng

Ämne: Administrativ databehandling
Nivå: D
Dnr: 731/93
Kurskod: HIBD01


1 SYFTE

Kursens syfte är att de studerande skall förvärva ytterligare fördjupade kunskaper i systemutredning och systemkonstruktion inom det administrativa tillämpningsområdet samt utveckla förmåga att självständigt bedriva kunskapsutvecklande arbete med vetenskaplig inriktning.

2 INNEHÅLL

Kursen består av följande delkurser:

Uppsats, 10 poäng

Inom kursen genomföra ett självständigt arbete med vetenskaplig inriktning.

Valbar kurs, 5 poäng
Valbar kurs, 5 poäng

Valbara kurser:

CASE-verktyg i systemutveckling

Kursen avser att ge kunskaper om hur man med hjälp av s k CASE-verktyg kan få stöd i systemutvecklingsprocessen. Kursen avser att ge förståelse för såväl grundläggande begrepp och synsätt som CASE-verktygs praktiska användbarhet. (Kursen har en inriktning mot systemutvecklingsmiljöer och ej programutvecklingsmiljöer).

Viktiga begrepp och synsätt inom CASE-området. CASE-verktygs olika grad av täckning av systemutveckling. Typiska funktioner i ett CASE-verktyg. Integration mot olika typer av språkrealisering (4GL, kod-generatorer för 3GL). Lagring och hantering av designdata (resurskatalog, repository). CASE som metodstödjande verktyg. Olika metoder/modellformer som verk-tygen stödjer. Standardverktyg vs anpassningsbara verktyg (CASE-skal). Metodanpassning av skalverktyg. Problem/erfarenheter vid CASE-införande. Strategier för hantering av CASE-tekologin. Kriterier för bedömning av CASE-verktyg.

Expertsystem och kunskapsteknik

Att lära ut principerna för konstruktion av kunskapssystem/expertsystem (knowledge engineering), att orientera om relationen till traditionell datateknik och systemutveckling, att informera om state-of-the-art när det gäller olika typer av tillämpningar och existerande kunskapssystem, att ge kännedom och erfarenhet av redskap för konstruktion av expertsystem samt att öva förmågan att genomföra utvecklingsprojekt inom området.

Orientering om grundläggande AI-tekniker för problemlösning och kunskapsrepresentation. Metodik för utveckling av kunskapssystem, omfattande bl a problemidentifiering, kunskapsinsamling, val av språk och redskap samt införandeproblematik. Kännedom om utvecklingsverktyg. Orientering om realiserade expertsystem och några typiska tillämpningar. Utvecklingstendenser, fundamentala problem, industriella tillämpningar, konsekvenser, etc.

Informationssystem och MPS

Kursen skall ge de studerande en grundläggande förståelse av produktionssystem och de informationssystem som stödjer produktionsverksamheten. Kursen syftar också till att ge kunskap om viktiga begrepp, samband och metoder inom produktionsekonomi med betoning inom material- och produktionsstyrning samt ge färdigheter att formulera och lösa problem inom området.

I kursen ingår bl a:

- Övesikt av informationssystem för produktionstillämpningar
- Mål, delmål och begrepp i produktionen
- Metoder och datorstöd vid konstruktion och beredning
- Prognosteknik och datorsimulering och produktionssystem
- Planeringsnivåer och planeringsmetoder
- Referenssystem för material- och produktions styrning
- Kravspecificering av informationssystem för MPS

Design för användbarhet

Syfte:

- Kännedom om moderna metoder och tekniker för utformning av programvara med speciell hänsyn till användarnas behov och förutsättningar
- viss kännedom om underliggande teorier
- praktisk erfarenhet av utformningsarbete

Innehåll:

- användares kognitiva och organisatoriska förutsättningar
- begreppet användbarhet
- design av användargränssnitt
- prototyping och implementering
- användbarhetstestning
- olika ansatser för utvecklingsmetodik
- designteori

Metodmodellering och CASE-skal

Syfte: skapa förståelse för vad utveckling av CASE-verktyg innebär samt färdigheter att utveckla CASE-verktyg med hjälp av metodmodellering och CASE-skal.

Innehåll: analys, modellering och vidareutveckling av systemutvecklingsmetodik. Begreppet metametod.

Olika metametodansatser. Olika egenskaper/delar hos en metametod. Metodmodellen som del av kravspecifikation vid utveckling av CASE-verktyg. Skalbaserad utveckling av CASE-verktyg. Olika typer av CASE-skal. Olika egenskaper hos CASE-skal. Kriterier för bedömning av CASE-skal.

3 FÖRKUNSKAPER

För tillträde till kursen krävs godkänt på ADB 1 och ADB 2 samt 10 poäng från ADB 3 eller motsvarande kunskaper.

4 UNDERVISNING OCH EXAMINATION

4.1 Undervisning

Undervisningen kan bestå av föreläsningar, lektioner, handledning, seminarier, laborationer och gruppövningar.

4.2 Examination

Varje delkurs examineras för sig.
Formerna för examinationen kan vara skriftliga tentamina, fullgjorda laborations- och inlämningsuppgifter, muntliga och skriftliga avrapporteringar samt deltagande på seminarier.
Studerande som ej blivit godkänd i ordinarie prov erbjuds normalt tillfälle att delta i två extra prov.
Studerande som underkänts två gånger i prov för kursen eller del av kursen har rätt att begära att annan lärare utses att bestämma betyg för henne/honom.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

4.3 Betyg

För kursen ges väl godkänd, godkänd och underkänd.

5 KURSBEVIS

Kursbevis utfärdas, efter begäran av den studerande, av fakultetsnämnden. Begäran om bevis skall göras på särskild blankett som finns på institutionen. Den skall inlämnas till StudentCentrum.

6 KURSLITTERATUR

Enligt bilaga som finns på institutionen.

Kursplanen är fastställd av Fakultetsnämnden för humaniora och samhällsvetenskap 1993-12-06.

Utbildningsområde: TE
Ämnesklass enligt SCB: ADA
Kurskod: HIBD01