Välkommen till Programmeringstävlingshandboken
Syftet med den här handboken är att hjälpa alla de som vill ordna programmeringstävlingar. Handboken innehåller främst erfarenheter från tidigare lokala, nationella och internationella programmeringstävlingar.
Programmeringshandboken underhålls av en styrgrupp som gärna tar emot kommentarer och frågor på innehållet.
- Introduktion
- Förberedelser
- Tidsplan
- Konton
- Salar
- Språk
- Verktyg
- Rättning
- Uppgifter
- Tävlingsmaterial
- Antal medverkande / Gruppering
- Marknadsföring
- Genomförande
- Checklista i kronologisk ordning
- Runtomkringverksamhet
- Efterarbete
- Återkoppling
- Erfarenheter
- Erfarenheter
- Exempel
- Ideer
- Övrigt
- Ofta frågade frågor
- Andra tävlingar
Konceptet är givet: tävlingar liknande ProgrammeringsSM. Konceptet ska tydliggöras, förutsättningar och målsättningar ges, avgränsa vad det inte är.
Verksamhetberättelse
- Sätt upp filarea som kan kommas åt för att installera program, /contest, tillgänglig för ansvariga.
- submit/check: enkelt skript som använder epost för att skicka uppgifter och ett enkelt textbaserat rättningsverktyg. Automatisk kompilering och poängräkning.
- PC^2: ganska avancerat verktyg för hantering av ACMs programmeringstävling. Client-server system skrivet i Java. Kommer att användas i programmerings-SM 2002.
På följande siter kan man hitta exempel på uppgifter:
kontaktinfo
- IDA-tour
- turnering (kval, semi, final)
- poängsättning
- TopCoder: Många uppgifter, samt en intressant tävlingsidé. De har utökat tävlingskonceptet med en 'challenge-mode'. Man får inte veta om lösningarna är rätt förrän efter tävlingen och innan det får man en kvart på sig att leta fel i de andras lösningar. Hittar man ett fel och lyckas konstruera ett testfall som demonstrerar felet så får man bonuspoäng. Kul idé, eftersom man lär sig väldigt mycket genom att läsa andras kod.
- IPC
- dammsugartävling (Ola Leifler)
Dessa sidor underhålls av Fredrik Heintz och är senast uppdaterade 19 april 2002 kl 10:33:58 MEST.