
Nästa: Uppgift 4: Reviderad Upp: Inlämningsuppgifter Förra: Uppgift 2: Innehållslig
Uppgift 3: Typografisk granskning
Din uppgift är att genomföra en typografisk granskning av dina gruppmedlemmars uppsatser. Du skall lämna in en skriftlig granskningsrapport till dina gruppmedlemmar senast den 5 december. Skicka även en papperskopia till Ulf Nilsson.
Syfte
Vi har tre syften med uppgiften. För det första vill vi att du i viss mån ska bli medveten om och reflektera över typografiska aspekter på vetenskapligt skrivande. För det andra vill vi att du ska tillämpa den typografiska kunskap du har tillgänglig på konkreta problem, nämligen dina gruppmedlemmars rapporter. Det tredje syftet är att din grupp ska genomföra en konstruktiv diskussion, där du ska både få och ge nyttig information. Typografi är nämligen en svårsorterad blandning av fakta och tyckande. Det kan vara svårt för dig att ensam klara ut skillnaderna. Vi tror att en väl förberedd gruppdiskussion är ett utmärkt sätt att bearbeta frågorna.
Utgångspunkt
Den övergripande frågan som ska styra hela ditt granskningsarbete är:
Hur har författaren utnyttjat typografiska möjligheter för att presentera innehållet i uppsatsen så väl som möjligt?
Som underlag för ditt arbete har du dels häftet av Lulich och dels den information som gavs på föreläsningen. Om du kombinerar den övergripande frågan med underlaget kan du formulera mera detaljerade frågor som ledning vid granskningen. Exempelvis kan det vara praktiskt att granska uppsatserna på de olika nivåerna sidlayout, stycke, text, tecken och illustrationer. Följande checklista kan fungera som stöd:
- Teckensnitt
- Vilket teckensnitt används för brödtexten?
- Vilket teckensnitt används för rukriker?
- Hur många teckensnitt används? Vad har de för syften? Passar de ihop?
- Används kursiv, fet, understrykning etc?
- Konsekvent val av tecksnitt och stil?
- Storleken (graden) på teckensnitten?
- Satsytan
- Var ligger satsytan i förhållande till sidans optiska mittpunkt?
- Är marginalerna tillräckligt tilltagna?
- Är radavståndet (kägeln) lagom?
- Hur är förhållandet mellan satsytans bredd och höjd?
- Hur många nedslag per rad? Mer än 70? Mindre än 35?
- Rak eller ojämn högermarginal?
- Uppstår gator av vitt i brödtexten pga rak högermarginal?
- Om dubbelspaltigt - är spaltavståndet mindre än omgivande marginaler?
- Strukturen
- Förstärks innehållets struktur genom typografin?
- Placeras komponenter som hör ihop närmare varandra?
- Är rubrikerna informativa och ändå inte onödigt långa?
- Kan man inse vad texten handlar om genom att bara titta på rubrikerna?
- Skiljer sig olika rubriknivåer tydligt åt?
- Har rubriker på samma nivå samma dignitet?
- Hur många rubriknivåer?
- Avstavningar i rukbriker? Skiljetecken?
- Används listor för att beskriva t.ex. uppräkningar?
- Har listelementen samma form?
- Hur markeras nytt stycke? Blankrad? Indrag?
- Hur är avståndet mellan rubriker och omgivande brödtexten?
- Figurer
- Är figurerna tydliga? För mycket information i en figur?
- Finns figurtext? Skiljer sig figurtexten typografiskt från omgivande brödtext?
- Är avståndet mellan figuren och brödtexten tillräckligt?
- Behövs figuren? Saknas figurer?
- Kommenteras figuren i texten?
- Figurplaceringen?
- Övrigt
- Är avstavningarna korrekta?
- Används andra skiljetecken än punkt och komma?
- Inleds meminar med formler eller siffror?
- Används de olika typerna av bindestreck på rätt sätt?
- Anänds riktiga citationstecken?
- Finns det många onödiga avbrott i form av väsentliga (fot-) noter eller referenser där författarnamnen inte finns med i anslutning till referensen?

Nästa: Uppgift 4: Reviderad Upp: Inlämningsuppgifter Förra: Uppgift 2: Innehållslig
Ulf Nilsson
Fri Jan 22 09:17:13 MET 1999