En populärvetenskaplig betraktelse Simin Nadjm-Tehrani Nyligen inträffade en massmedialt uppmärksammad händelse som indirekt kom att illustrera en trend som blir alltmer tydlig. I ett dramatsikt test, numera känt som "älgtestet", lyckades några motorjournalister välta omkull en helt nyutvecklad bil. Det är lätt att inse vilka dramatiska konsekvenser denna händelse fick för nylanseringen av bilen i dagens hårt konkurrensutsatta bilmarknad. Detta är ett tydligt exempel på konsekvenserna av att upptäcka allvarliga konstruktionsfel i ett alldeles för sent skede i en produktutveckling. I det kritiska läge som uppstod fanns bara en möjlighet, nämligen att åtgärda problemet med hjälp av ett elektroniskt stabiliseringssystem. Exemplet visar också tydligt på trenden att mekanik, hydraulik, elektronik och programmerbara enheter idag kompletterar och ersätter varandras funktioner; ett kännetecken för så kallade inbyggda system. Inbyggda system är alltmer svåra att undvika i vardagslivet och förekommer i allt från mobiltelefoner, mikrougnar, tvättmaskiner, Tamaguchis o.s.v. De två stora problemen vid utveckling av inbyggda system är dels dynamiken i marknaden, dels komplexitet och säkerhetskrav. För system inbyggda i bilar är framförallt det senare ett huvudproblem och för mobila kommunikationsapparater är det marknadens höga krav på förändringar ("time to market") som är ett huvudproblem. Problemen kan endast lösas om utvecklaren har tillgång till en bra infrastruktur i form av programvarubaserade utvecklingsverktyg. I fallet med säkerhetskrav är det t.ex. möjligt att med hjälp av matematiska modeller tidigt upptäcka kritiska konstruktionsfel. I fallet med snabbt föränderliga produkter är det viktigt att ha tillgång till verktyg där alternativa lösningar lätt kan vägas mot varandra. Den forskning som jag bedriver bidrar till förbättringar av sådana infrastrukturer för systemutveckling.