De undervisningsplaner som ni har fått uppfyller följande syfte: Att
ni skall veta vilka kurser ni skall vara med i. Det förekommer också
en hel del siffror som på olika sätt visar en uppskattad antal timmar
och %-av-tjänst som varje insats innebär. Dessa %-satser är inte så
exakta och kommer aldrig blir exakta. De skall helt enkelt tolkas som
en indikator.

Om förkortningarna

fo Föreläsning le Lektion (+ div. former av gruppundervisning/handledning) gu gruppundervisning la Laborationshandledning ka Kursassistent hl Annan handledning xx Klumpsumma för tilldelat ansvar i kurs. Skulle kunna specificeras mera sen av kursledaren eller studierektorn. ku Kursutveckling pr Projekthandledning tr Tentarättning ur Uppgifträttning

Beräkning av timmar

Egentligen behöver du inte läsa följande text. Det är mest för mig själv. Men var så god: I början av 2001 kommer jag att ändra siffrorna som ni ser i era undervisningsplaner för att följa generella regler som har beslutats tidigare inom studierektorsgruppen. Avsikten med dessa regler är att ha ett enda sätt inom IDA för beräkning av vissa insatser inom undervisningen och att på sikt försöka närma oss de formler som används i samband med tilldelening av resurser (från TFK eller FFK) till kurserna. En annan fördel med dessa regler är att en del av undervisninguppgifterna skall vara samma för hela IDA. Naturligtvis har olika studierektorer möjlighet att tilldela ytterligare timmar för olika insatser som ligger utanför de kursmoment som förekommer i följande regler. För 2001, räknar jag med att det inte blir några stora ändringar i jämförelse med de siffror som jag har redan lagt in i era planer. I alla fall kommer det inte bli några oönskvärda avvikelser. Mer om reglerna senare. Här är de regler som skall gälla (inom IDA) för en del arbetsuppgifter: I) 40 + 0.3 * antal studenter * tentapoäng -- examination: skriftlig, muntlig, uppgifter, uppsatser, konstruktion och rättning OBS: omtentor ingår OBS: tentapoäng = poäng - labpoäng Exempel: För en 5-poängskurs som har 50 studenter kommer alltså regeln ge 40+0.3*50*4, dvs 100 klocktimmar för examination. II) 4 * antal lablag * labpoäng -- labbar inkl. förberedelse, närvaro, handledning, examination Exempel: För en labbkkurs som ger 3 poäng med 8 labblag (vanligen 16 personer) innebär regeln att assistenten får 4*8*3, dvs 96 klocktimmar. Alltså är regeln oberoende av LoT timmarna. III) 0.1 * antal studenter * poäng + 20 -- kursledning inkl. web, assistentmöten, mailkontakt, planering IV) 0.05 * antal studenter * poäng + 10 (eller kursledning / 2) -- kursass.