UNIT - direktiv för utredning
Rektor uppdrar åt en arbetsgrupp att se över verksamhet och organisation
inom verksamhetsstöd UNIT och därvid också se över UNIT:s roll inom
universitetets organisation för IT-frågor.
Allmänt
Linköpings universitet har en lång tradition som IT-universitet. Den starkt
decentraliserade organisationen när det gäller IT-frågor har gjort att det
inom universitetet finns flera enheter med framstående kompetens. Många
institutioner och enheter har sin egen organisation för såväl datordrift
som intern datakommunikation. Andra institutioner saknar sådan kompetens
och är beroende av möjligheten att köpa tjänster. Den stora spridningen
har medfört att den gemensamma resurs som UNIT utgör har fått en oklar
roll. Dagsläget är att utvecklingen går allt snabbare och stora krav ställs
på universitetet när det gäller IT-stöd för såväl anställda som studenter
och den tekniska utvecklingen har medfört ett ökande behov av samordning
och strategisk planering av IT-frågor. Som ett led i denna utveckling
inrättade universitetsstyrelsen under 1995 ett IT-råd som på olika sätt
skall främja universitetets datoranvändning. Nästa steg bör vara att
säkerställa att universitetet som organisation har det stöd som
verksamheten kräver när det gäller utförandefunktioner inom IT-området.
UNIT, universitetets enhet för IT-stöd, har varit föremål för ett antal
utredningar och omorganisationer som främst har sett till den interna
organisationen. Det är nu viktigt att också uppgifterna ses över. UNIT:s
uppgifter beskrivs nedan efter nuvarande intern organisation, men i
utredningen skall beaktas helheten utifrån de krav på integration som
dagens verksamhet kräver.
Datordrift
UNIT svarar för drift av datorer för administrativa system inkl elektronisk
post, unix-system för bl a matematiska institutionen samt vissa uppgifter
för bibliotekssystem. Från och med 1 juli räknar MAI med att överta sin
egen drift och bibliotekssystemet skall bytas ut och skötas från
biblioteket i sin helhet. Ekonomisystemets drift har lagts ut på SAAB
Service Partner för budgetåret 1995/96 varefter uppdraget kan förlängas
alternativt läggas över på UNIT. Dessa faktorer samt att utvecklingen går
mot ökande andel små servers med en förändrad driftshantering gör att det
ekonomiska underlaget för en acceptabel bemanning av enheten sviktar.
Eventuellt tillkommande drift för student-mail-dator utreds för närvarande
och en ökande verksamhet när det gäller WWW kan emotses liksom
back-up-hantering mm för persondatorer.
Två personer arbetar med datordrift och ytterligare en halvtid arbetar med
operatörsuppgifter. Organisationen är mycket sårbar och klarar inte
fullgod drift under hela året, något som är absolut nödvändigt för de
administrativa systemen. Detta har hittills kunnat åstadkommas genom att en
tidigare anställd kunnat gå in som extraanställd under sommaren.
Frågor:
Hur kan en säkrad datordrift åstadkommas?
- outsourcing
- samarbete med institutioner
- utökad egen organisation, t ex genom förändrad gränsdragning mot
kommunikationsgruppen
Kommunikation
UNIT ansvarar för universitetsgemensamt nät där också t ex
e-mail-distribution, mail-katalog, uppdrag mot SUNET ingår och man utför
också konsultuppgifter mot enheter som saknar egen teknikerkompetens.
Kommunikationsgruppen uppfattas som "allt-i-allo" när det gäller
persondatorer, kommunikation, skrivare etc. Många små akuta problem gör att
strategifrågor skjuts på framtiden samtidigt som övergripande policy för
universitetets nätfrågor saknas och UNIT:s roll är oklar. Utvecklingen går
mot större integration vilket har medfört att den gränsdragning som
hittills skett mellan drift och kommunikation bör ses över.
I detta sammanhang måste också beaktas resultatet av det utredningsuppdrag
som utdelades av universitetsstyrelsen 1995-06-14 angående nätstruktur inom
universitetet. Nätanslutning och e-mail för studenter kan komma att
medföra nya uppgifter liksom nätanslutning av universitetsanställd
personal inom universitetsjukhusets område.
Frågor:
- Klargör rollfördelning beträffande nätstrategifrågor.
- vem initierar investeringar
- vem ansvarar för universitetsgemensamt nät
- hur samordna institutionsnät och gemensamt nät
Hur skall universitetsgemensamt datornät drivas?
- outsourcing
- samarbete med institutioner
- utökad egen organisation
Hur tillhandahålla kundstöd för institutioner och enheter som saknar
egen kompetens?
Systemstöd
Gruppen systemstöd handhar drift av administrativa system såsom PIR, JANUS,
LADOK. Lokal, Schema, HYRDEB mm samt tillhandahåller systemutveckling och
programmering på uppdragsbasis. Gruppen deltar i vidareutveckling av LADOK
på uppdrag av LADOK-konsortiet. Inom gruppen handhas också frågor kopplade
till universitetsavtal för inköp av programvara till persondatorer. Här har
konstaterats en ökande efterfrågan på administrativ utveckling inom i
första hand förvaltningsorganisationen.
Frågor:
Klargör gruppens ställning inom förvaltningsorganisationen
- koppling till datordrift/kommunikation
- administrativ utveckling inom förvaltningen
- organisation
Årsredovisningar/statistik
Gruppen ansvarar för LADOK-systemet inkl tillämpning i
studieadministration, användarutbildning samt för uttag av information och
sammanställningar för årsredovisningar och utvärderingar. Gruppen medverkar
också i såväl lokal som central vidareutveckling av LADOK-systemet, framför
allt vad avser resursplanering, införande av nya funktioner samt
framtagande av kravspecifikationer.
Gruppens placering inom UNIT medför att rollen som ansvarig för
studieadministrativa tillämpningar i LADOK-systemet syns oklar och svår
att upprätthålla. Vid universitetsförvaltningens omorganisation 1993 fanns
en ambition att initiera en plattform för viss samordning av uttag ur flera
administrativa system. I och med att olika administrativa system
administreras inom separata enheter har detta inte genomförts, men behovet
har ytterligare accentuerats i och med de ökade krav på
resultat-redovisning som den nya högskoleförordningen och
medelstilldelningssystemet medfört.
Frågor:
- placering i förvaltningsorganisationen
- roll beträffande studieadministrativa frågor
- roll som resurs beträffande övrig administrativ rationalisering
Genomförande:
Gruppen skall presentera ett förslag senast senast 15 maj. Eventuella
personalmässiga konsekvenser av framlagda förslag skall belysas. Gruppen
skall via föredragning i prefekt- respektive intendentgrupperna hålla
institutioner och enheter informerade om arbetet.
Utredningsgruppen består av: Christer Knuthammar, ordf, Gun Djerf, sekr,
Mats S Andersson, Christina Hansson, Sven-Erik Karlsson, Per Larsson,
Taisto Maaniidi, Thomas Trakell, UNIT-företrädare
Anders Flodström Curt Karlsson