UNIT - direktiv för utredning

Rektor uppdrar åt en arbetsgrupp att se över verksamhet och organisation inom verksamhetsstöd UNIT och därvid också se över UNIT:s roll inom universitetets organisation för IT-frågor.

Allmänt

Linköpings universitet har en lång tradition som IT-universitet. Den starkt decentraliserade organisationen när det gäller IT-frågor har gjort att det inom universitetet finns flera enheter med framstående kompetens. Många institutioner och enheter har sin egen organisation för såväl datordrift som intern datakommunikation. Andra institutioner saknar sådan kompetens och är beroende av möjligheten att köpa tjänster. Den stora spridningen har medfört att den gemensamma resurs som UNIT utgör har fått en oklar roll. Dagsläget är att utvecklingen går allt snabbare och stora krav ställs på universitetet när det gäller IT-stöd för såväl anställda som studenter och den tekniska utvecklingen har medfört ett ökande behov av samordning och strategisk planering av IT-frågor. Som ett led i denna utveckling inrättade universitetsstyrelsen under 1995 ett IT-råd som på olika sätt skall främja universitetets datoranvändning. Nästa steg bör vara att säkerställa att universitetet som organisation har det stöd som verksamheten kräver när det gäller utförandefunktioner inom IT-området.

UNIT, universitetets enhet för IT-stöd, har varit föremål för ett antal utredningar och omorganisationer som främst har sett till den interna organisationen. Det är nu viktigt att också uppgifterna ses över. UNIT:s uppgifter beskrivs nedan efter nuvarande intern organisation, men i utredningen skall beaktas helheten utifrån de krav på integration som dagens verksamhet kräver.

Datordrift

UNIT svarar för drift av datorer för administrativa system inkl elektronisk post, unix-system för bl a matematiska institutionen samt vissa uppgifter för bibliotekssystem. Från och med 1 juli räknar MAI med att överta sin egen drift och bibliotekssystemet skall bytas ut och skötas från biblioteket i sin helhet. Ekonomisystemets drift har lagts ut på SAAB Service Partner för budgetåret 1995/96 varefter uppdraget kan förlängas alternativt läggas över på UNIT. Dessa faktorer samt att utvecklingen går mot ökande andel små servers med en förändrad driftshantering gör att det ekonomiska underlaget för en acceptabel bemanning av enheten sviktar. Eventuellt tillkommande drift för student-mail-dator utreds för närvarande och en ökande verksamhet när det gäller WWW kan emotses liksom back-up-hantering mm för persondatorer.

Två personer arbetar med datordrift och ytterligare en halvtid arbetar med operatörsuppgifter. Organisationen är mycket sårbar och klarar inte fullgod drift under hela året, något som är absolut nödvändigt för de administrativa systemen. Detta har hittills kunnat åstadkommas genom att en tidigare anställd kunnat gå in som extraanställd under sommaren.

Frågor:
Hur kan en säkrad datordrift åstadkommas?

Kommunikation

UNIT ansvarar för universitetsgemensamt nät där också t ex e-mail-distribution, mail-katalog, uppdrag mot SUNET ingår och man utför också konsultuppgifter mot enheter som saknar egen teknikerkompetens. Kommunikationsgruppen uppfattas som "allt-i-allo" när det gäller persondatorer, kommunikation, skrivare etc. Många små akuta problem gör att strategifrågor skjuts på framtiden samtidigt som övergripande policy för universitetets nätfrågor saknas och UNIT:s roll är oklar. Utvecklingen går mot större integration vilket har medfört att den gränsdragning som hittills skett mellan drift och kommunikation bör ses över.

I detta sammanhang måste också beaktas resultatet av det utredningsuppdrag som utdelades av universitetsstyrelsen 1995-06-14 angående nätstruktur inom universitetet. Nätanslutning och e-mail för studenter kan komma att medföra nya uppgifter liksom nätanslutning av universitetsanställd personal inom universitetsjukhusets område.

Frågor:

Systemstöd

Gruppen systemstöd handhar drift av administrativa system såsom PIR, JANUS, LADOK. Lokal, Schema, HYRDEB mm samt tillhandahåller systemutveckling och programmering på uppdragsbasis. Gruppen deltar i vidareutveckling av LADOK på uppdrag av LADOK-konsortiet. Inom gruppen handhas också frågor kopplade till universitetsavtal för inköp av programvara till persondatorer. Här har konstaterats en ökande efterfrågan på administrativ utveckling inom i första hand förvaltningsorganisationen.

Frågor:
Klargör gruppens ställning inom förvaltningsorganisationen

Årsredovisningar/statistik

Gruppen ansvarar för LADOK-systemet inkl tillämpning i studieadministration, användarutbildning samt för uttag av information och sammanställningar för årsredovisningar och utvärderingar. Gruppen medverkar också i såväl lokal som central vidareutveckling av LADOK-systemet, framför allt vad avser resursplanering, införande av nya funktioner samt framtagande av kravspecifikationer.

Gruppens placering inom UNIT medför att rollen som ansvarig för studieadministrativa tillämpningar i LADOK-systemet syns oklar och svår att upprätthålla. Vid universitetsförvaltningens omorganisation 1993 fanns en ambition att initiera en plattform för viss samordning av uttag ur flera administrativa system. I och med att olika administrativa system administreras inom separata enheter har detta inte genomförts, men behovet har ytterligare accentuerats i och med de ökade krav på resultat-redovisning som den nya högskoleförordningen och medelstilldelningssystemet medfört.

Frågor:

Genomförande:

Gruppen skall presentera ett förslag senast senast 15 maj. Eventuella personalmässiga konsekvenser av framlagda förslag skall belysas. Gruppen skall via föredragning i prefekt- respektive intendentgrupperna hålla institutioner och enheter informerade om arbetet.

Utredningsgruppen består av: Christer Knuthammar, ordf, Gun Djerf, sekr, Mats S Andersson, Christina Hansson, Sven-Erik Karlsson, Per Larsson, Taisto Maaniidi, Thomas Trakell, UNIT-företrädare


Anders Flodström Curt Karlsson