Syftet med detta projekt är att utveckla teorier
och modeller för avancerade informationstjänster i telefonnätet
i kombination med multimodal interaktion via datornätet Ett mål
är att utveckla en taxonomi för olika informationsdialoger, och
riktlinjer för vilka interaktionsmetoder som bäst lämpar
sig för olika situationer. Två näraliggande problem kommer
att behandlas. Vilka parametrar behövs för att beskriva olika
informationsdialogsituationer, och vilka interaktionsmodeller är optimala
i olika situationer.
Domänen för projektet är transportplanering.
Idag blir allt mer information lättare tillgänglig för medborgare
och experter. Dessutom utvecklas nya informationsspridningskanaler som
t.ex. Internet, och gamla kanaler utnyttjas på nya sätt genom
informationsteknikens utveckling, t.ex. genom talad interaktion med datorer
via telefon. Det är därför viktigt med kunskap om vilka
för- och nackdelar olika medier har i olika sammanhang. Detta område
är idag relativt outforskat vilket i sin tur leder till att organisationer
och individer saknar riktlinjer för vilken information som lämpligen
kan kommuniceras på vilket sätt, och vilka för- och nackdelar
eventuella val har.
Projektet avser att utveckla modeller för
effektiv distanskommunikation av transportinformation. En central del är
att studera dialog och utveckla dialogmodeller för att hantera multimodal
interaktion. I detta sammanhang är det väsentligt att förutsättningslöst
studera hur denna kommunikation skall utformas, bl.a. vilka informationsbehov
som kan tillgodoses inom ramen för enkel formulärifyllnad och
vilka som kräver mer komplex interaktion genom att låta användaren
utnyttja naturligt språk, antingen som ensamt interaktionsmedium
eller i kombination med andra modaliteter. En del av projektet avser
att studera vilka skillnader som finns när experter och allmänhet
söker information inom samma domän, och hur detta måste
påverka utformningen av systemens gränssnitt.
Projektet kommer att resultera i en interaktionsmodell
som är anpassningsbar för olika kommunikationsmodaliteter och
informationsbehov. Som en del av detta avser vi att utveckla en taxonomi
av hur man bäst kan utnyttja olika kommunikationsmodaliteter för
att i olika situationer och för olika användargrupper erbjuda
effektiv kommunikation. Modellen och taxonomin utgör tillsammans en
grund för utveckling av multimodala system för att tillgodose
informationsbehovet hos olika användargrupper och i olika situationer.
Det är väsentligt att visa hur
modern informationsteknologi kan utnyttjas inom transportområdet.
Projektet kommer därför också att resultera i ett system
för att, i första hand för det lokala trafikbolaget Östgötatrafiken,
demonstrera hur multimodal interaktion kan utnyttjas, såväl
av trafikbolagets konsumenter som av de som är ansvariga för
regionens trafikplanering. Projektet, som finansieras av KFB, är treårigt
och startade hösten 1997.