pa|Logwise hjälper emittenter att säkerställa efterlevnad av MARs krav på insiderförteckningen genom att digitalisera och automatisera arbetsflödet. Ingen installation Minimal setup Automatiska uppdateringar Användaroptimerade arbetsflöden för Insiders, Poch Administratörer Minimerar din tid på administration Automatiserar din MAR-process Konstant säkerhetsfokus Kontinuerliga förbättringar av säkerhetsprotokoll För mer info Sekretess i fokus Strikt efterlevnad av GDPR Utformad för att hantera MAR-processer för alla EU länder Logwise sparar tid och minimerar risken för fel. Logwise hanterar arbetsflödet enkelt och säkert – från uppskjutet offentliggörande av insiderinformation hela vägen till att informera FI. Logwise är säkert, användarvänligt och kräver inga installationer. Ange mailadressen till varje insider som ska föras in i insiderförteckningen. Logwise sköter därefter underrättelsen automatiskt, som uppfyller kraven på en tydlig redogörelse avseende insiders skyldigheter enligt MAR, och begär därvid en bekräftelse på att informationen vederbörligen har mottagits. Kontaktuppgifter fylls i av insiders själva via enkla digitala formulär. Uppgifterna samlas in och du kan enkelt kontrollera att all information är korrekt ifylld. Logwise skickar automatiska påminnelser till dess att insiders fyllt i sina uppgifter och bekräftat sina skyldigheter enligt MAR. Följaktligen behöver du ej längre själv jaga insiders för bekräftelser. Vidare kan du säkerställa att all information insamlas och hanteras på ett korrekt sätt, i enlighet med GDPR. Håll förteckningen över poch närstående aktuell. Låt PDMR uppdatera sina närstående själva och hjälp dem samtidigt informera närståenden om deras skyldigheter under MAR. Detta hjälper era patt uppfylla sina skyldigheter. Boka en personlig demo idag för att lära dig mer om hur Logwise kan hjälpa dig och minska risken för fel gällande marknadsmissbruksförordningen samtidigt som du sparar tid. Logwise dokumenterar och guidar igenom kriterierna vid den prövningprocess som ska föregå varje beslut om uppskjutet offenliggörande. Kontaktuppgifter fylls i av insiders själva via enkla digitala formulär. För att säkerställa att varje insider bekräftar sina skyldigheter enligt MAR skickar systemet ut automatiska påminnelser till dess att alla uppgifter är ifyllda. Logwise loggar automatiskt alla ändringar i insiderförteckningen vilket är ett krav enligt MAR. Alla insiderförteckningar sparas automatiskt och finns tillgängliga på ert Logwisekonto. Vid förfrågan från Finansinspektionen kan insiderförteckningen enkelt exporteras och skickas in enligt gällande formatkrav. Ange mejladressen till varje insider som ska föras in i insiderförteckningen. Logwise sköter därefter automatiskt underrättelsen och begär en bekräftelse på att informationen har mottagits. Skapa grupper för att snabbt lägga till många insiders till en insiderförteckning. Logwise tidsregisterar alla händelser och uppdateringar i insiderförteckningen. Tider sparas automatiskt i UTC-format, vilket är ett krav enligt MAR, och du behöver inte själv justera för sommar och vintertid. När den uppskjutna insiderinformationen offentliggörs ska detta meddelas till Finansinspektionen. Med Logwise sköts detta automatiskt Ange mejladress till varje person i ledande ställning eller närstående som ska föras in i förteckningen. Logwise sköter därefter automatiskt underrättelsen och begär bekräftelse på att informationen har mottagits. Logwise hanterar underrättelser som pska meddela sina närstående och möjliggör för samtliga att enkelt uppfylla förpliktelser under MAR och hålla förteckningen aktuell. Säkerheten har högsta prioritet och alla era insiderförteckningar lagras på som är världsledande på säker datahantering, har stabilitet och tillgänglighet i världsklass och som uppfyller flertalet internationella och industrispecifika certifieringar, inklusive ISO 27001. Varje kund behåller full kontroll över sin data och ingen annan än du som kund har tillgång till er information. Microsoft Azure efterlever dataskyddsdirektivet och GDPR. Som användare av Logwise har ni full transparens över var datan är lagrad och hur den hålls säker, vilket är en viktigt del för att du som kund ska känna dig trygg med vår hantering av er information. di|login .se Mats Högberg Chief Executive Officer Pharmacolog AB Anna Brand CFO Hövding AB Logwise insider list lösning sparar tid och minimerar risken för fel. Logwise insider list lösning hanterar arbetsflödet enkelt och säkert – från uppskjutet offentliggörande av insiderinformation hela vägen till att informera FI. Logwise insider list lösning är säkert, användarvänligt och kräver inga installationer. Motivera och dokumentera beslutet att skapa en insiderförteckning Skapa insiderförteckning och lägg till insiders Informera insiders om deras skyldigheter enligt MAR artikel 18 Samla godkännanden och uppgifter av insiders Skicka påminnelser tills insiders bekräftat sina skyldigheter Notifiera FI om uppskjutet offentliggörande Informera personer på insiderförteckningen när listan stängs Arkivera insiderförteckningen i fem år Exportera insiderförteckningen Hans Liljenborg Chief Financial Officer Immunovia AB Marianne Olsson Chief Financial Officer SenzaGen AB st|Eld Leijonhufvud – Chief Compliance Officer h1|Automatisk insiderförteckning h2|Ett urval av våra kunder Logwise automatiserar hela arbetsflödet, vilket spar tid och minimerar risken för fel. Automatisk arbetsflöde Få en demo Uppskjutet offentliggörande Insamling av kontaktuppgifter Spåra ändringar Exportera insiderförteckningen Skapa insiderförteckning Tidsregistrera alla händelser Meddela Finansinspektionen PSäkerhet och tillgänglighet byggd på Microsoft Azure Några ord från våra kunder Kontakta mig h4|HELAUTOMATISERAD LÖSNING PROCESSHANTERING EFFEKTIV OCH TIDSBESPARANDE SÄKERHET OCH KONTROLL GDPR & SEKRETESS EN LÖSNING FÖR HELA EU Informera insiders och begär bekräftelse Insamling av personuppgifter för insiders Automatiska påminnelser P(PDMR) och närstående Logwise AB sp|1 2 3 4 5 6 7 8 9 Jag accepterar . em|“Med Logwise insider har vi byggt en tjänst som passar alla företag som måste följa MAR. Vi har förvandlat tråkiga och felaktiga processer till enkla hanterbara arbetsflöden och funktioner som hjälper alla inblandade att förbli kompatibla. Logwise insider är byggt med säkerhet i världsklass, kräver inga installationer och med vår prenumerationsbaserade licensiering kommer du alltid att ha den senaste versionen” pa|Vanliga frågor och svar om Logwise tjänst och MAR. Bolaget ska upprätta en insiderförteckning (“loggbok”) över alla personer som: (a) har tillgång till insiderinformation, och arbetar för bolaget, genom anställningskontrakt eller (b) på annat vis utför uppgifter genom vilka de har tillgång till insiderinformation, såsom rådgivare, revisorer eller kreditvärderingsinstitut (MAR Art. 18). Loggboken ska vara elektronisk – och kraven på innehåll är mycket detaljerade. Upprättandet ska ske utan dröjsmål när insiderinformationen har identierats och sedan vid varje förändring (t ex när nya personer tillkommer). Varje uppdatering ska specificera datum och klockslag för den ändring som föranledde uppdateringen. Emittent (eller person som handlar på emittentens vägnar) ska uppdatera loggboken utan dröjsmål: På FI’s begäran ska loggboken snarast överlämnas. Om en annan person som handlar på emittentens vägnar eller för emittentens räkning tar på sig uppgiften att utarbeta och uppdatera loggboken, förblir ändå emittenten till fullo ansvarig för att bestämmelserna om förande av loggbok följs. Varje avsnitt i loggboken ska ha en rubrik som anger namnet på den affärsspecifika eller händelsebaserade insiderinformationen. I fältet anges normalt det företag där personen ifråga är anställd samt adressen till den plats där personen arbetar. I fältet anges skälet (t ex legal rådgivare) till att personen har tillgång till informationen (d v s ej vilken specifik insiderinformation en person har, ej heller vilken titel personen har i bolaget). Emittenten ska vidta alla rimliga åtgärder för att alla personer som tas upp i loggboken att de är medvetna om de rättsliga skyldigheter som detta för med sig och om de sanktioner som är tillämpliga vid insiderhandel och obehörigt röjande. Om en person som tidigare har varit upptagen i en viss emittents loggbok, och därvid lämnat sådan skriftlig bekräftelse, tas upp i ett nytt avsnitt behövs ingen ny bekräftelse utan det är tillräckligt att emittenten skickar en underrättelse till personen i fråga. (Om den senaste bekräftelsen avgivits i anledning av en underrättelse som endast upplyste om de sanktioner som gällde före 1 februari 2017, bör dock en ny bekräftelse inhämtas.) När loggboken uppdateras krävs ej att föregående lydelse särskilt lagras (enligt FI’s tolkningsbesked underhand). Det är då tillräckligt att löpande föra in nya personer i loggboken och anteckna på föreskrivet sätt när loggboken senast uppdaterades jämte datum och klockslag (d v s bl a med användande av tidskoden UTC), för när personer fick, respektive upphörde, att ha insiderinformation. Den som för loggbok ska dock säkerställa ”tillgång till och återvinning av tidigare versioner” av loggboken (Genomförandeförordningen). Detta betyder bl.a. att inaktuella avsnitt måste bevaras på ett sätt som motsvarar kraven på tillgång till aktuella avsnitt. Det betyder rimligen också att om en loggbok överförs i nytt format eller liknande ska den tidigare versionen bevaras. Så länge emittenten enbart löpande och på föreskrivet sätt för in ny information i loggboken, anses dock endast en version av loggboken finnas (inga ”tidigare versioner”), där det på ett vederbörligt sätt också framgår hur personer tillkommit i takt med att fler individer erhållit insiderinformationen. “Person i ledande ställning” (tidigare “insynsperson”): (a) Styrelse, (b) VD och (c) eventuellt ytterligare vissa personer i en ledningsgrupp förutsatt att de har regelbunden tillgång till insiderinformation och befogenhet att fatta beslut på ledningsnivå som påverkar bolagets framtida utveckling och affärsutsikter. Avgörande är personens ställning i bolaget (d v s oavsett vilken information personen faktiskt har i det enskilda fallet). P– och deras närstående – ska inom tre affärsdagar rapportera sina transaktioner i bolaget till såväl FI som bolaget (MAR Art. 19). P(ej deras närstående) har även handelsförbud 30 dagar före rapportdag. MAR omfattar framförallt följande bolag: Insiderinformation är “information av specifik natur som inte har offentliggjorts, som direkt eller indirekt rör en eller flera emittenter eller ett eller flera finansiella instrument och som, om den offentliggjordes, sannolikt skulle ha en väsentlig inverkan på priset på dessa finansiella instrument eller på priset på relaterade finansiella derivatinstrument“ (MAR Art. 7). Information anses sannolik att ha väsentlig prisinverkan om en “förnuftig investerare” skulle använda den som del av sitt investeringsbeslut. Vid bedömningen av vad som kan utgöra insiderinformation kan följande faktorer beaktas: Information avseende en händelse insiderklassificeras redan då händelsen har faktiska utsikter att förverkligas. Bl a följande kan utgöra insiderinformation: st|När anledningen till att en person förekommer på insiderförteckningen ändras. När en ny person har insiderinformation (och därför behöver läggas till). När en person ej längre har tillgång till insiderinformation. ”Företagsnamn och företagsadress” ”Anledning till att personen har tillgång till insiderinformation” bolag handlade på reglerad marknad (börs) bolag handlade på multilateral handelsplattform (MTF) emittentter av på börs eller MTF handlade masskuldebrevslån (obligationer) bolag handlade på organiserad handelsplattform (OTF) beslutets eller händelsens förväntade omfattning eller betydelsen av den nya informationen ; eller andra faktorer som skulle kunna påverka priset på de finansiella instrumenten. Förvärv eller försäljningar. Inledande av, avslutande av eller beslut fattade inom ramen för tvister. Myndighetsbeslut. Forskningsresultat, händelser relaterade till produktutveckling eller uppfinningar. Signifikanta avvikelser i förhållande till väntad finansiell utveckling (”vinstvarning”). Finansiell information som utvisar att emittenten har finansiella svårigheter. Information som relaterar till dotter- eller intresseföretag. Aktieägaravtal som emittenten har kännedom om och som kan påverka överlåtbarheten av emittentens finansiella instrument. Kredit- eller kundförluster. Information rörande samarbetsbolag (“joint ventures”). Pris- eller valutaförändringar. h1|Kategori: h2|Hur förs loggboken? Vem är ”person i ledande ställning” (PDMR)? Vilka bolag omfattas av MAR? Vad är “insiderinformation”? h4|Logwise AB sp|Frågor och svar em|skriftligen bekräftar betydelse i relation till hela emittentens verksamhet; i förhållande till de faktorer som avgör prissättningen på de finansiella instrumenten pa|Vi på Logwise får ofta frågor från företag som använder vår tjänst för hantering av loggbok för insiders och förteckning över pför att uppfylla kraven i MAR. En frågeställning som återkommer frekvent från bolag av alla storlekar och personer i helt olika roller är vad skillnaden egentligen är mellan en poch en permanent insider samt hur bolagets skyldigheter skiljer sig åt gentemot dessa olika personer? ”Person i ledande ställning” definieras i MAR artikel 3.25 och motsvarar i princip vad som tidigare benämndes ”insynspersoner”. Benämningen förkortas ibland PLS men oftare PDMR efter den engelska benämningen ”Person discharging managerial responsibilities”. PLS/PDMR utgörs av styrelse, VD och eventuellt vissa personer i en ledningsgrupp t.ex. koncernledningen – förutsatt att de har regelbunden tillgång till insiderinformation och befogenhet att fatta beslut på ledningsnivå som påverkar bolagets framtida utveckling och affärsutsikter. En PDMR är alltså en person med en särskild ställning i bolaget d.v.s. oavsett vilken information personen faktiskt har i det enskilda fallet. Använd flödesschemat här intill som ett stöd för att identifiera vilka som kan anses vara person i ledande ställning i ett bolag. Ibland… En person kan, under perioder, samtidigt falla under definitionen för PDMR och insider. I definitionen av PDMR ingår att personen regelbundet har tillgång till insiderinformation, men det är två separata definitioner med olika skyldigheter. En person i ledande ställning kan för stunden sakna insiderinformation men räknas trots det fortfarande som PDMR och måste uppfylla de skyldigheter som denna status innebär med bl.a. handelsstopp under stängda perioder. Utanför stängda perioder kan en PDMR handla med bolagets aktier – så länge personen inte vid tillfället innehar insiderinformation. Bolaget måste hålla två fristående förteckningar. Den ena är för psamt deras närstående och den andra är för insiders. Alltså de personer som har insiderinformation måste tas upp som insiders oavsett om de är peller inte. De som uppfyller kriterierna för att vara person i ledande ställning måste tas upp som PDMR oavsett om de för tillfället har insiderinformation eller inte. Nej, inte nödvändigtvis. Permanenta insiders är en kategori av insiders som ibland används för att minska den administrativa bördan vid underhåll av insiderförteckningar eftersom dessa tas upp i ett eget avsnitt i förteckningen och man slipper kopiera deras namn och personuppgifter till flera olika händelser som dessutom ska hållas aktuella. Att använda permanenta insiders är inte obligatoriskt. Tyvärr skapar det lätt förvirring och innebär mer problem än vad det först kan verka. Finansinspektionen och genomförandeförordningen är tydliga i att endast de som alltid har tillgång till all insiderinformation får tas upp som permanenta insiders, detta innebär i princip att dessa personer ska vara informerade om insiderinformation i samma stund som den uppstår och ska aldrig behöva informeras av någon annan om det – ett tillstånd av total insyn som knappast uppstår i verkligheten! Vi och alla rådgivare som vi haft dialog med avråder från att använda permanenta insiders i möjligaste mån. I praktiken riskerar någon som kategoriseras som permanent insider ett handelsförbud i bolagets aktier, eftersom de inte kan vara helt säkra på att det verkligen känner till all insiderinformation. Med ett bra digitalt verktyg sparar det dessutom ingen tid eftersom det är enkelt att ta upp alla som har insyn på en händelsebaserad insiderförteckning och deras uppgifter underhålls på samtliga platser där personen har tagits upp med automatik. Ni måste upprätta en förteckning över samtliga PDMR samt deras närstående. Ni ska skriftligen underrätta PDMR om deras ställning som PDMR och vilka skyldigheter de har, dessa underrättelser måste sedan bevaras. Ni har också möjlighet att bevilja dispenser för handel under stängda perioder. Det finns inga särskilda form- eller inrapporteringskrav för denna förteckning, till skillnad från insiderförteckningen. Ni behöver inte få PDMR att bekräfta att de tagit emot eller förstått underrättelsen – en bekräftelse kan dock vara nödvändig för att visa att personen verkligen tagit emot underrättelsen. Slutligen har bolag inte heller något ansvar för att meddela eller identifiera närstående till PDMR – detta åligger helt och håller PDMR att göra och sedan meddela bolaget om dessa. Trots att bolag har begränsat ansvar gällande att samla in uppgifter om och underrätta närstående finns det inget hinder för bolaget att assistera och avlasta PDMR genom att t.ex. tekniskt kombinera underrättelsen till bolaget om närstående med att skicka ut underrättelsen till närstående. Något som ett kvalificerat IT-system för MAR kan bidra med. Tvärtom finns det stor potential att underlätta för både bolaget och dess PDMR att uppfylla sina skyldigheter genom en samordnad hantering. I samband med att MAR trädde ikraft sammanställde FI de nya reglerna: FI har en tydlig sammanställning under deras aktuella frågor och svar: Definitionen återfinns också i Nasdaq Stockholms regler: Thomson Reuters Practical Law sammanfattar den engelska definitionen av PDMR: EU förordning 596/2014 innehåller definition samt skyldigheter för PDMR: h1|Logwise guide till permanenta insiders och h2|Vad är en person i ledande ställning? Vad har bolaget för skyldigheter gällande PDMR? Var kan jag få reda på mer om PDMR? h3|Är inte dessa personer insiders? Ska jag ta upp pi insiderförteckningen? Om man är PDMR är man väl också en permanent insider? Källor på webben h4|Logwise AB sp| pa|Logwise är ett oberoende och entreprenörsdrivet fintechbolag som erbjuder lösningar för att hantera de regulatoriska krav som ställs på emittenter enligt framförallt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Logwise ligger i framkant avseende teknik, säkerhet, användarvänlighet och service. har ca 15 års erfarenhet inom corporate governance, compliance och risk; tidigare bl a verksam som advokat i Sverige, Director vid Intertrust, Chief Compliance Officer och General Counsel inom financial services i Schweiz – närmast verksam för Deloitte Zürich inom bankprojekt. är mjukvaruentreprenör som drivit och utvecklat små IT bolag med lönsamhet i över 20 år. Han arbetar enligt Lean startup med kundnära produktutveckling för att nå bästa möjliga resultat. Joshua är Microsoft Certified Trainer och håller utbildningar i hur man utvecklar system för molnplattformen Azure. har mångårig bakgrund som IT-konsult och IT-entreprenör och har bl a hållit ett flertal akademiska utbildningar inom säkerhet och programmering. har ca 20 års erfarenhet inom ekonomi- och betallösningar, vid framförallt Avega för att understödja större företag med säkerhet, processer och utveckling – närmast som egenföretagare inom IT-utveckling och arkitektur med inriktning mot IT-säkerhet. Logwise är ett oberoende och entreprenörsdrivet fintechbolag som erbjuder lösningar för att hantera de regulatoriska krav som ställs på emittenter enligt framförallt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Logwise ligger i framkant avseende teknik, säkerhet, användarvänlighet och service. Vi skall vara ledande inom Europa vad gäller MAR compliance services. st|Eld Leijonhufvud Joshua Anthony Mattias Nordlindh Tomas Zonabend h1|Logwise h2|Ledning Mission Vision Kontakta mig h4|Eld Leijonhufvud Joshua Anthony Mattias Nordlindh Tomas Zonabend Logwise AB sp|Jag har läst och förstått Logwise Privacy Policy pa|Marknadssonderingar görs i syfte att bedöma potentiella investerares intresse för en eventuell transaktion och regleras i marknadsmissbruksförordningen (MAR), artikel 11. Hanteringen av marknadssonderingar sköts ofta manuellt men kan enkelt automatiseras för både givare och mottagare av information vilket spar tid och säkerställer att kraven i MAR uppfylls. Om den som genomför marknadssonderingen följer förfarandet enligt artikel 11.3 och 11.5 i MAR ger det sonderaren en ”skyddshamn” mot misstankar om brott mot förbudet att röja insiderinformation. Röjande av insiderinformation som skett i samband med marknadssondering anses ha skett som ett normalt led i fullgörande av tjänst, verksamhet eller åligganden, om den person som lämnar informationen iakttar förfarandet enligt de ovannämnda artiklarna. Den fråga som kvarstår är då hur kraven på ett enkelt och effektivt sätt ska uppfyllas. Med Logwise automatiseras hela arbetsflödet för DMPs genom ett användarvänligt gränssnitt som vägleder och säkerställer att sonderingen hanteras på rätt sätt. Mottagare av sonderingen läggs enkelt till via olika kommunikationskanaler. Hantera anteckningar från möten och kontakter, samla in medgivanden och skicka ut cleansing meddelanden i samband att sonderingen avslutas. All kommunikation och dokumentation lagras tillsammans med tidsangivelser för att på begäran kunna uppvisas för myndighet. Avancerad behörighetsstyrning möjliggör för olika personer och grupper att hantera flera sonderingar samtidigt. Om marknadssonderingen innehåller insiderinformation måste mottagaren säkerställa att kraven i MAR avseende hantering av insiderinformation efterlevs. Logwise stödjer dokumentationsprocessen för MSRs i det fall insider information har mottagits. Genom att kunna koppla ihop underloggböcker hjälper Logwise MSRs att uppfylla kraven i MAR genom hela marknadssonderingen (pdf) (pdf) (pdf) li|Dedikerad tjänst effektiviserar arbetsflödet för marknadssonderingar, spar tid och säkerställer compliance med MAR Hantera wall-cross förfrågningar och samla in bekräftelser med automatik Aggregera intresse och få statusuppdateringar för varje transaktion Hög automatisering skapar möjligheter för lönsamhet även vid mindre transaktioner Uppfyll kraven i MAR genom ett guidat och tydligt arbetsflöde Samla all dokumentation på ett ställe och underlätta för compliance Integrera med system för samtalsinspelningar Öka synlighet och branding i kommunikation med investerare h1|Marknadssonderingar enligt MAR h2|Fördelar med automatisk hantering Skapa effektiva processer för marknadssonderingar Aktörer som lämnar information (disclosing market participant ,”DMP”) Mottagare av marknadssondering (market sounding recipient, ”MSR”) Läs mer om marknadssonderingar Kontakta oss h4|Logwise AB sp|Jag accepterar . pa|EUs Marknadsmissbruksförordning är en komplex reglering som kräver mycket av de bolag som är reglerade. Vi på Logwise har tagit fram en kort 7-punkters checklista med några av de viktigaste sakerna som måste uppfyllas för att följa MAR utöver själva offentliggörandet via pressmeddelanden. Dessa punkter gäller oavsett om du hanterar dina skyldigheter manuellt med egna kalkylark eller om du använder en kvalificerad tjänst som underlättar hanteringen av MAR. Omedelbart händer ingenting, FI gör inte en ständig kontroll av alla bolag som regleras under MAR utan detta sker efter beslut av FI. Vid en eventuell utredning från FI kommer brister i hanteringen till ytan och FI avgör från fall till fall hur grov överträdelsen är och vilka sanktioner som utdöms. Regleringen tydliggör att de ekonomiska sanktionerna ska ha en betydande avskräckande effekt samt att eventuella sanktioner mot bolag skall publiceras offentligt för att ha ytterligare avskräckande effekt. I regleringen finns maximala sanktionsbelopp specificerat – FI har en sammanställning för vad som gäller för insiderförteckningen: FI har en sammanställning för vad som gäller för förteckningen över: EU förordning 596/2014 innehåller kraven på hantering av förteckningarna samt vilka sanktioner som kan bli aktuella: li|Skapa en process för hur ni fattar beslut om vad som utgör insiderinformation och hur ni dokumenterar motiveringen att hemlighålla informationen. Säkerställ att ni kan hantera insiderförteckningen digitalt och att alla versioner sparas för att kunna lämnas över till FI. Etablera rutiner för att samla in personuppgifter från insiders så ni kan hålla insiderförteckningen aktuell. Hitta sätt att påminna insiders som inte bekräftat sina skyldigheter samt dokumentera alla bekräftelser så de kan överlämnas vid en eventuell utredning. Se till att personuppgifterna i förteckningen hanteras på ett säkert sätt och skyddas från spridning & insyn. Säkerställ att ni kan arkivera insiderförteckningen digitalt i 5 år med samtliga versioner, motiveringen samt alla bekräftelser från insiders. Utöver insiderförteckningen måste ni ha en aktuell lista över psamt deras närstående. st|Dokumentera era beslut om insiderinformation: Alla versioner ska sparas digitalt: Samla in personuppgifter: Påminn och jaga insiders: Personuppgifter måste hanteras korrekt: Arkivering i 5 år: Håll två förteckningar över personer: h1|Checklista – 7 krav för att uppfylla MAR h2|Checklista för vad bolag måste uppfylla Vad händer om jag inte uppfyller kraven? h3|Källor på webben h4|Logwise AB sp| pa|The website from which you got to this page is protected by Cloudflare. Email addresses on that page have been hidden in order to keep them from being accessed by malicious bots. . If you have a website and are interested in protecting it in a similar way, you can . di|Please enable cookies. st|You must enable Javascript in your browser in order to decode the e-mail address 63d39d992affcb0c h1|Email Protection h2|logwise.se sp|You are unable to access this email address Cloudflare Ray ID: • Your IP : 155.4.157.196 • Performance & security by