InQuality är den ledande leverantören av produktanalyser, rådgivning och utbildning när det gäller kvalitetssäkring av färskvaror. Vi analyserar fortlöpande kvaliteten på färskvaror i detaljhandeln och hjälper dig att lösa dina kvalitetsutmaningar. Vi ser till att din personal är välutbildad och har tillgång till kvalitetskunskap i världsklass. Helsingborg Helsingborg Brinner du för kvalitetssäkring av färskvaror? Vill du veta det senaste inom området? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev (på engelska) så har du koll på allt! Frågor? Kontakta oss: Följ oss på sociala medier: 8:30 am - 5 pm 9 am-5 pm Prenumerera Prenumerera Web site by Vi använder kakor i syfte att kunna analysera besöksstatistik till vår hemsida. "Det man kan mäta kan man förbättra." Vi hjälper dig att bli bäst på färskvaror. "25 % av alla ätmogna avokados är inte mogna att ätas." Aktuell utbildning Mer insikt direkt i din inbox Tack. Vill du ha hjälp med att bli bäst på färskvaror? På InQuality hittar du mer än 60 experter, alla redo att hjälpa dig. Vi erbjuder ett brett spektrum av tjänster inom kvalitetssäkring till ledare och entreprenörer. Anlita våra konsulter för att lösa dina utmaningar och förbättra resultaten inom kvalitetsområdet. Till din tjänst står ett team av erfarna lärare, coacher och konsulter beredda att utveckla, förbättra och förändra din organisation. Var och en av oss har ett eget specialområde, vilket gör att vi kan erbjuda rätt person för varje situation. Några av de områden vi arbetar med är kommunikation, ledarskap, personlig effektivitet, organisationsutveckling och -strategi samt förändringshantering. Utifrån dina förutsättningar skräddarsyr vi bästa tillvägagångssätt och vid behov anpassad utbildning. Henry Ford Brinner du för kvalitetssäkring av färskvaror? Vill du veta det senaste inom området? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev (på engelska) så har du koll på allt! Frågor? Kontakta oss: Följ oss på sociala medier: Advice TQM INK EFQM Lean Balanced Scorecard Kaizen ISO 9001 ISO 14001 ISO 50001 SA8000/Sedex ISO 27001 PFC/PEFC Global GAP EU Organic IP Standards (Sweden) KRAV (Sweden) IFS QS PlanetProof Prenumerera Prenumerera Web site by Vi använder kakor i syfte att kunna analysera besöksstatistik till vår hemsida. Rådgivning "Snabbhet, kvalitet, pris. Vilka två väljer du?" "Kvalitet är att göra rätt när ingen ser på." Vi erbjuder expertrådgivning Vi kan ge dig råd inom allt från certifieringskrav till strategi och organisationsutveckling. + 46 (0) 42 147 070 inquality.eu Knut Påls väg 13 A 256 69 Helsingborg Sweden Vill du bli bäst på färskvaror men saknar rätt personer och kunskap? Det är där vi kommer in. Vi har den praktiska och intellektuella erfarenhet som ditt team kanske saknar och vi delar gärna med oss av våra kunskaper. Vi har även ett team av QC/QA-medarbetare och interimschefer inom kvalitetsområdet som står redo att förstärka din organisation vid behov. Oavsett om ni behöver extra personal under en kortare period eller någon som under en längre tid kan assistera med att vidareutveckla era kvalitetsprocesser kan vi erbjuda en passande lösning. Vår personal utbildas kontinuerligt och har alltid den senaste kunskapen inom området. Brinner du för kvalitetssäkring av färskvaror? Vill du veta det senaste inom området? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev (på engelska) så har du koll på allt! Frågor? Kontakta oss: Följ oss på sociala medier: Support Prenumerera Prenumerera Web site by Vi använder kakor i syfte att kunna analysera besöksstatistik till vår hemsida. Support "Lev inte för kvantitet, lev för kvalitet." Hur vi hjälper dig Mer insikt direkt i din inbox Tack. Vill du utveckla ditt företag och bli bäst på färskvaror? Kontakta oss idag Frågor? Kontakta oss: Följ oss på sociala medier: Contact Prenumerera Web site by Vi använder kakor i syfte att kunna analysera besöksstatistik till vår hemsida. + 46 (0) 42 147 070 inquality.eu Knut Påls väg 13 A 256 69 Helsingborg Sverige Kontakta oss Vi har fått ditt meddelande och vi kommer snart att kontakta. Nu när vintern anländer finns det en grönsak som är både förväntad och efterlängtad i lika stor mått. Brysselkålen, eller är det Brussel Sprout? Oavsett om man känner till om den odlas i Bryssel eller ej så visar vår lilla “forskning” att många av oss konsumenter, och särskilt i Storbritannien, faktiskt kallar denna produkt för Brussel Sprout. Och Sprout är ju grodd...inte kål. Så vad är historien för denna lilla runda gröna grönsak? När vintern anländer börjar butikshyllorna fyllas med klementiner och satsumas - de så kallade "easy-peelers", smaknamnet, eh smeknamnet, har de fått för att de helt enkelt är så enkla att skala. Konsumenterna älskar dem för denna bekvämlighet. Populariteten för dessa frukter beror till stor del på deras rika färg, vackra skal, goda smak med mycket juice och inga frön – vid sidan av att de är lätta att skala. Satsumas är fortfarande populära, men klementiner och tangerin hjälper till att hålla säsongen igång med sorter som Clemenules, Nour och Nadorcotts. Sommarsemestern är slut och den frukt-ade frasen “Back to School” hänger som en våt filt över landets barn, och deras föräldrar. När nya kläder, skor och pappersvaror har inhandlats är det dags att börja planera innehållet till dagen fruktstund Frågor? Kontakta oss: Följ oss på sociala medier: Insights 18 November 18 November 2019 Share this article: 18 November 18 November 2019 Share this article: 25 September 25 September 2019 Share this article: Prenumerera Web site by Vi använder kakor i syfte att kunna analysera besöksstatistik till vår hemsida. Läcker kål från Bryssel, eller...? Finstilt om de lättskalade Back to Bananas! Nu när vintern anländer finns det en grönsak som är både förväntad och efterlängtad i lika stor mått. Brysselkålen, eller är det Brussel Sprout? Oavsett om man känner till om den odlas i Bryssel eller ej så visar vår lilla “forskning” att många av oss konsumenter, och särskilt i Storbritannien, faktiskt kallar denna produkt för Brussel Sprout. Och Sprout är ju grodd...inte kål. Så vad är historien för denna lilla runda gröna grönsak? När vintern anländer börjar butikshyllorna fyllas med klementiner och satsumas - de så kallade "easy-peelers", smaknamnet, eh smeknamnet, har de fått för att de helt enkelt är så enkla att skala. Konsumenterna älskar dem för denna bekvämlighet. Populariteten för dessa frukter beror till stor del på deras rika färg, vackra skal, goda smak med mycket juice och inga frön – vid sidan av att de är lätta att skala. Satsumas är fortfarande populära, men klementiner och tangerin hjälper till att hålla säsongen igång med sorter som Clemenules, Nour och Nadorcotts. Sommarsemestern är slut och den frukt-ade frasen “Back to School” hänger som en våt filt över landets barn, och deras föräldrar. När nya kläder, skor och pappersvaror har inhandlats är det dags att börja planera innehållet till dagen fruktstund Frågor? Kontakta oss: Följ oss på sociala medier: Insights 18 November 18 November 2019 Share this article: 18 November 18 November 2019 Share this article: 25 September 25 September 2019 Share this article: Prenumerera Web site by Vi använder kakor i syfte att kunna analysera besöksstatistik till vår hemsida. Läcker kål från Bryssel, eller...? Finstilt om de lättskalade Back to Bananas! Vi erbjuder drygt 200 kurser för ledare inom kvalitet och livsmedelssäkerhet. Vi tror att det bästa sättet att lära är tillsammans med andra och när det passar dig bäst. Våra kurser innebär lärande på ett personligt och interaktivt sätt, långt ifrån att bara sitta och läsa på en skärm. I våra kurser använder vi oss av praktiska exempel från både lärare och andra kursdeltagare. om du vill veta mer om kursprogrammet. Helsingborg Helsingborg Brinner du för kvalitetssäkring av färskvaror? Vill du veta det senaste inom området? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev (på engelska) så har du koll på allt! Frågor? Kontakta oss: Följ oss på sociala medier: Training 8:30 am - 5 pm 9 am-5 pm Prenumerera Prenumerera Web site by Vi använder kakor i syfte att kunna analysera besöksstatistik till vår hemsida. Kontakta oss Utbildning Har du rätt utbildning för att bli bäst på färskvaror? Har du någonsin blivit besviken på kvaliteten hos färskvaror? Har du råkat ut för en avokado som inte varit tillräckligt mogen eller en tomat som inte smakat någonting? Idag är det otroligt viktigt att förstå att färskvaror handlar om kvalitet och hållbarhet. Konsumenterna möts av ett stort utbud och konkurrensen fokuserar alltmer på just produktkvalitet. På InQuality arbetar vi tillsammans med dig som är återförsäljare eller leverantör för att hjälpa dig att bli bäst på färskvaror, eller som vi kallar det ”Best in Fresh”. Vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna erbjuda färskvaror av högsta kvalitet och ha kontroll över vad som händer på butikshyllan. InQuality är den ledande leverantören av produktanalyser, rådgivning och utbildning när det gäller kvalitetssäkring av färskvaror. för mer information. Brinner du för kvalitetssäkring av färskvaror? Vill du veta det senaste inom området? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev (på engelska) så har du koll på allt! Frågor? Kontakta oss: Följ oss på sociala medier: Our Story Prenumerera Prenumerera Web site by Vi använder kakor i syfte att kunna analysera besöksstatistik till vår hemsida. Kontakta oss Vår berättelse "Bli bäst på färskvaror" Vårt team Våra Partners Linda Nilsson Johanna Persson Emil Eriksson Vi analyserar ständigt kvaliteten på frukt, grönsaker och blommor i detaljhandeln. Idag har vi full kontroll över vad som händer på butikshyllorna i 7 länder, 7 dagar i veckan. Vi tar prover på frukt, grönsaker och blommor och transporterar dem till vårt laboratorium för analyser. Där kontrollerar vi bl.a. tryck, socker-, syra- och brixhalter. Vi bedömer också smak, generellt utseende och eventuella yttre defekter. Vårt sätt att bedöma kvaliteten på färskvaror är unikt i och med att det bygger helt och hållet på de faktorer som kunden själv upplever. Vi gör alltså en kvalitetsbedömning ur konsumentens synvinkel. Kvalitetsanalysen kombineras med andra faktorer såsom pris, variation, leverantör och ursprungsland. Tack vare denna samlade bild får du full inblick i vad som händer på butikshyllan och har kontroll över kvaliteten hos dina färskvaror ända fram till konsumtionstillfället. Våra veckorapporter inkluderar en handlingsplan som omedelbart kan användas i din organisation och som hjälper dig att bli bäst på färskvaror. Tillsammans med vår partner Groen Agro Control i Nederländerna erbjuder vi även analyser av resthalter. Groen Agro Control är ett laboratorium som inriktar sig speciellt på jordbruk och färskvaror och genomför både kemiska och mikrobiologiska analyser. Deras pesticidanalyser inkluderar mer än 700 olika ämnen och utförs snabbt, korrekt och i enlighet med högsta industristandard. för mer information. Brinner du för kvalitetssäkring av färskvaror? Vill du veta det senaste inom området? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev (på engelska) så har du koll på allt! Frågor? Kontakta oss: Följ oss på sociala medier: Monitoring Prenumerera Prenumerera Web site by Vi använder kakor i syfte att kunna analysera besöksstatistik till vår hemsida. Kontakta oss Vill du bli bäst på färskvaror? Samarbetar med Återförsäljare & Leverantörer "Det man kan mäta kan man förbättra." Kvalitetsanalys i Detaljhandeln Analyser av Resthalter Vi tänker praktiskt och gör allt för att hjälpa färskvaruhandeln och deras leverantörer att förbättra sin produktkvalitet. Vi är engagerade och fokuserade på att nå våra mål, men framförallt är vi oss själva: ett gäng jordnära människor som gillar att jobba tillsammans för ett gott resultat. Vi erbjuder villkor och förhållanden som motiverar våra anställda att göra sitt bästa, utvecklas och stanna kvar hos oss. Vi erbjuder många möjligheter till personlig och professionell utveckling. Många av våra anställda har varit med oss länge. Det är vi väldigt glada för och vi tror att det beror på att vi delar samma värderingar och tillsammans skapar en bra arbetsmiljö. Vi är alltid på jakt efter begåvade personer som kan förstärka vår organisation. gärna om du är intresserad av att jobba med oss Frågor? Kontakta oss: Följ oss på sociala medier: Work For Us Prenumerera Web site by Vi använder kakor i syfte att kunna analysera besöksstatistik till vår hemsida. Kontakta oss Jobba Hos Oss Sommarsemestern är slut och den frukt-ade frasen “Back to School” hänger som en våt filt över landets barn, och deras föräldrar. När nya kläder, skor och pappersvaror har inhandlats är det dags att börja planera innehållet till dagen fruktstund. Bananen är ett mycket populärt val med naturens egen “to-go”-förpackning och när lunchlådorna nu skall fyllas så ökar försäljningen. Omsättningsmässigt är bananer en av de viktigaste produkterna i butikerna. Ändå är det intressant att dess kommersiella framgång i Europa och USA bara beror på en sort: Cavendish. Bananer håller sig färska i sin egen förpackning och passar galant in i matlådan. De är både söta och mättande, fulla av vitaminer men också mycket bekväma då de inte behöver någon beredning. Ett annat plus är att barn älskar dem. Bananen är en mångsidig frukt och lämpar sig väl till alla trender. Tillsammans med gröna blad kan den serveras enkelt i en smoothie, medan en övermogen banan kan frysas och bli en delikat efterrätt i form av glass. Bananer kan ätas i både söta och salta rätter som Marängsviss eller Thai Curry. Bananen har till och med en egen designlinje inom modevärlden med framträdande motiv på kläder för både vuxna och barn. Bananen är helt enkelt fantastisk! Över 100 miljarder bananer äts runt om i världen varje år, det är i genomsnitt 12 kg per person. I Sverige mer än så. För att lyckas med att frakta bananer från odlaren till stormarknaden är logistiken avgörande. Från skörd till frakt kan det ta runt 3 veckor, varefter frukterna tas till mogningscentraler på respektive europeiska destinationer. En vecka senare anländer de i butik. Dessa tre punkter är de viktigaste för konsumenten. Det finns inget mer frustrerande för en konsument än gröna bananer eller bananer som blir bruna eller får sockerfläckar inom två dagar. Men vad som verkligen betyder något för återköpet är SMAKEN. Det finns några faktorer som direkt förändrar smaken på bananer. När man lämnar klasarna längre på växterna i tropikerna så ökas stärkelseinnehållet i bananerna och ju längre de lämnas kvar på växten resulterar i ett högre sockerinnehåll efter mognad. Bananer som produceras närmare försäljningen har ofta högre sockerinnehåll när de är helt mogna. Att mogna långsamt och under mycket kontrollerade förhållanden förbättrar smaken och underligt nog även hållbarheten. Genom att minimera uttorkning efter mognaden hjälper man också till att ge bananen den riktiga smaken. Att se till att bananer av perfekt kvalitet finns i hyllorna i en stormarknad är komplext. In Quality utvärderar bananernas kvalitet i butikerna och kombinerar dessa resultat med analys av konsumentupplevelsen i vårt laboratorium. Detta ger en fullständig bild av banankvaliteten för just er banan, vilket hjälper till att finjustera de olika processerna som är avgörande för ett framgångsrikt återköp och därmed framgångsrik försäljning. In Quality kan erbjuda både detaljister och butiker en helhetsbild av banankvaliteten som inte bara påverkar försäljningen positivt, utan också ger dem ett verktyg för att ha kontroll på de produkter de marknadsför. In Quality har förstärkt sälj- och marknads-sidan med Jerry Orrebacken, med flera års erfarenhet av både branschen och certifieringar. Här beskriver han med egna ord vad han anser att In Quality skapar för värde hos kund. För mer information om hur vi kan hjälpa dig, kontakta oss på Frågor? Kontakta oss: Följ oss på sociala medier: 25 September 25 September 2019 Share: Prenumerera Web site by Vi använder kakor i syfte att kunna analysera besöksstatistik till vår hemsida. Så vad letar konsumenterna efter bland bananer? Perfekt färg i butikerna Rätt hållbarhet efter inköp Smak Sommarsemestern är slut och den frukt-ade frasen “Back to School” hänger som en våt filt över landets barn, och deras föräldrar. När nya kläder, skor och pappersvaror har inhandlats är det dags att börja planera innehållet till dagen fruktstund. Bananen är ett mycket populärt val med naturens egen “to-go”-förpackning och när lunchlådorna nu skall fyllas så ökar försäljningen. Omsättningsmässigt är bananer en av de viktigaste produkterna i butikerna. Ändå är det intressant att dess kommersiella framgång i Europa och USA bara beror på en sort: Cavendish. Bananer håller sig färska i sin egen förpackning och passar galant in i matlådan. De är både söta och mättande, fulla av vitaminer men också mycket bekväma då de inte behöver någon beredning. Ett annat plus är att barn älskar dem. Bananen är en mångsidig frukt och lämpar sig väl till alla trender. Tillsammans med gröna blad kan den serveras enkelt i en smoothie, medan en övermogen banan kan frysas och bli en delikat efterrätt i form av glass. Bananer kan ätas i både söta och salta rätter som Marängsviss eller Thai Curry. Bananen har till och med en egen designlinje inom modevärlden med framträdande motiv på kläder för både vuxna och barn. Bananen är helt enkelt fantastisk! Över 100 miljarder bananer äts runt om i världen varje år, det är i genomsnitt 12 kg per person. I Sverige mer än så. För att lyckas med att frakta bananer från odlaren till stormarknaden är logistiken avgörande. Från skörd till frakt kan det ta runt 3 veckor, varefter frukterna tas till mogningscentraler på respektive europeiska destinationer. En vecka senare anländer de i butik. Dessa tre punkter är de viktigaste för konsumenten. Det finns inget mer frustrerande för en konsument än gröna bananer eller bananer som blir bruna eller får sockerfläckar inom två dagar. Men vad som verkligen betyder något för återköpet är SMAKEN. Det finns några faktorer som direkt förändrar smaken på bananer. När man lämnar klasarna längre på växterna i tropikerna så ökas stärkelseinnehållet i bananerna och ju längre de lämnas kvar på växten resulterar i ett högre sockerinnehåll efter mognad. Bananer som produceras närmare försäljningen har ofta högre sockerinnehåll när de är helt mogna. Att mogna långsamt och under mycket kontrollerade förhållanden förbättrar smaken och underligt nog även hållbarheten. Genom att minimera uttorkning efter mognaden hjälper man också till att ge bananen den riktiga smaken. Att se till att bananer av perfekt kvalitet finns i hyllorna i en stormarknad är komplext. In Quality utvärderar bananernas kvalitet i butikerna och kombinerar dessa resultat med analys av konsumentupplevelsen i vårt laboratorium. Detta ger en fullständig bild av banankvaliteten för just er banan, vilket hjälper till att finjustera de olika processerna som är avgörande för ett framgångsrikt återköp och därmed framgångsrik försäljning. In Quality kan erbjuda både detaljister och butiker en helhetsbild av banankvaliteten som inte bara påverkar försäljningen positivt, utan också ger dem ett verktyg för att ha kontroll på de produkter de marknadsför. In Quality har förstärkt sälj- och marknads-sidan med Jerry Orrebacken, med flera års erfarenhet av både branschen och certifieringar. Här beskriver han med egna ord vad han anser att In Quality skapar för värde hos kund. För mer information om hur vi kan hjälpa dig, kontakta oss på Frågor? Kontakta oss: Följ oss på sociala medier: 25 September 25 September 2019 Share: Prenumerera Web site by Vi använder kakor i syfte att kunna analysera besöksstatistik till vår hemsida. Så vad letar konsumenterna efter bland bananer? Perfekt färg i butikerna Rätt hållbarhet efter inköp Smak Nu när vintern anländer finns det en grönsak som är både förväntad och efterlängtad i lika stor mått. Brysselkålen, eller är det Brussel Sprout? Oavsett om man känner till om den odlas i Bryssel eller ej så visar vår lilla “forskning” att många av oss konsumenter, och särskilt i Storbritannien, faktiskt kallar denna produkt för Brussel Sprout. Och Sprout är ju grodd...inte kål. Så vad är historien för denna lilla runda gröna grönsak? Här är några fakta som du kanske redan vet om dessa runda gröna delikatesser: Kålfamiljens grönsaker sägs ha odlats i många år, främst för att växterna har en stor tolerans mot salt och kalksten och andra hårda jordar. Det är dock inte känt var dessa växter började sin bana. Många vilda växter som liknar lummig grönkål valdes ut och har idag blivit de sorter som vi känner till, inklusive broccoli, blomkål, pepparrot och wasabi mm. Många av dessa växter växer på vintern och då de gav både en god smak och näring i kallare klimat blev de snabbt en favorit. När man som konsument letar efter den perfekta Brysselkålen bör man kontrollera att de har ett litet, tätt huvud med en livligt grön färg och en fast konsistens. Hur de sedan tillagas kommer att påverka smaken. Prova att fritera den – magiskt gott! När sedan familjer argumenterar om denna lilla gröna grönsaks vara eller icke vara på middagsbordet, bedöms kvaliteten på dessa små, färgglada grönsaker oftast okulärt och de blir mer dekor på julbordet än en maträtt i sig. Så i dekorationer, presenter, omslagspapper och servetter har denna goda grönsak blivit en mycket vanlig symbol i december och den närliggade fest som julen är, men Brysselkål konsumeras faktiskt från oktober till mars. Vi på InQuality övervakar färska produkter varje vecka, testar dem för bl.a. brix och kvalitet. Låt oss hjälpa även dig att finjustera ditt vinterproduktprogram för att ge konsumenten det bästa i färskt Frågor? Kontakta oss: Följ oss på sociala medier: 18 November 18 November 2019 Share: Prenumerera Web site by Vi använder kakor i syfte att kunna analysera besöksstatistik till vår hemsida. Storbritannien är särskilt angelägen om denna grönsak och konsumerar mer än de flesta andra länder i Europa. Odlingsfälten av Brysselkål i Storbritannien täcker ett område som är lika med över 3 000 fotbollsplaner. De är fulla av vitaminer och kostfiber Guiness World Record; Flest Brysselkål på en minut är 31, uppnådd av Linus Urbanec från Sverige 2008 1992 odlade Bernard Lavery i Storbritannien en Brysselkål som vägde 8,3 kg (18 lb 3 oz). Den starka smaken som människor kanske inte tycker om i Brysselkålen KAN bero på överkokning. Brysselkål är en del av Brassica-familjen, som också innehåller kål, broccoli och pepparrot. Trots att det ser ut som ett kålhuvud växer Brysselkål faktiskt från basens stam och växer uppåt. Denna växtstil uppnåddes genom korsavel och kan även uppnås på en kålväxt genom att skära av toppen av stammen innan huvudet bildas. Det finns register över Brysselkål där Bryssel idag ligger, tillbaka till 1200-talet. Det noteras också att romarna odlade dem innan de odlades allmänt. Det är inte riktigt känt vem som ursprungligen odlade Brysselkålen men det antas att namnet myntades i Frankrike under 1700-talet. Det var inte ovanligt att då namnge mat efter ett landmärke, men huruvida de utvecklades i Bryssel, Belgien är altså inte känt. De små bladgrönsakerna är vanligtvis 2,5 cm – 4 cm i diameter och ser ut som minikålhuvuden, men även som små rosor.. Quality Insights Läcker kål från Bryssel, eller...? När vintern anländer börjar butikshyllorna fyllas med klementiner och satsumas - de så kallade "easy-peelers", smaknamnet, eh smeknamnet, har de fått för att de helt enkelt är så enkla att skala. Konsumenterna älskar dem för denna bekvämlighet. Populariteten för dessa frukter beror till stor del på deras rika färg, vackra skal, goda smak med mycket juice och inga frön – vid sidan av att de är lätta att skala. Satsumas är fortfarande populära, men klementiner och tangerin hjälper till att hålla säsongen igång med sorter som Clemenules, Nour och Nadorcotts. Nadorcott är en licensierad sensäsongssort av tangerin, dess säsong varar ungefär 2 månader. Denna speciella sort har fyllt ett behov då smakkvaliteten på andra sorter varit sämre. De har en fantastisk färg och är särskilt bra att äta. Frukterna har djupt orange kött, är saftiga, har nästan inga frön och en stark mandarinaroma. Det finns en god aromatisk balans mellan sött och lätt surt. Introduktionen av Nadorcott har förhöjt ätupplevelsen för konsumenterna under den andra delen av den “lättskalade säsongen”. Detta har i sin tur ökat konsumtionen av lättskalad citrus och därmed utvecklat försäljningen. Vid denna tid på året så väljer konsumenterna en större andel av dessa frukter då de är nästan lika enkla att äta som bananer. Konsumenterna förväntar sig en god smak, med en fin balans mellan sött och surt. En god smakupplevelse driver på försäljningen, troligen mer än priset, när man erbjuder flera goda sorter som passar fler. Även om sockernivåerna i easy-peelers varierar en hel del över året (från c:a 10 till 15 °Bx), så varierar surhetsnivåerna ännu mer. Frukterna med den högsta surhetsgraden har tre gånger mer syra än de frukterna med lägst syra. Naturligtvis noteras dessa skillnader i sött och surt hos konsumenterna. Utmaningen för detaljhandlarna är att välja rätt sort för rätt tidpunkt och lyckas matcha sött och surt. På så sätt optimerar butiken både smak och hållbarhet över hela citrussäsongen. InQuality’s program kan påvisa både vilket ursprung, och vilken sort, som är bäst under varje vecka genom hela säsongen. Frågeställningar vi stöter på, från butiksleden, gäller skillnader i storlekar, hur man bör exponera, skalskador, svullnader (övermognad), uttorkning och, till sist, när frukt inte längre kan kallas färsk. Och finns även stora skillnader i kvalitet mellan grossister. Den kommande säsongen kommer vi troligen se flera nya sorter beroende på låg avkastning från odlingarna i de vanligaste länderna. Introduktionen av fler nya sorter kommer troligen att segmentera kategorin ytterligare, till större fördel för konsumenterna, men som gör det svårare för detaljeristerna, och butikerna, att göra rätt val Frågor? Kontakta oss: Följ oss på sociala medier: 18 November 18 November 2019 Share: Prenumerera Web site by Vi använder kakor i syfte att kunna analysera besöksstatistik till vår hemsida. Quality Insights Finstilt om de lättskalade info@inquality.se