Göm menyn

TDP032 Projekt: Agil systemutveckling

Kursinformation


Målsättning

Denna kurs är en projektkurs i agil systemutveckling. Målet är att en student efter genomgången kurs ska kunna:
  • utveckla en grafisk interaktiv tillämpning ihop med en beställare/kund
  • utveckla programvara baserat på agila metodikens grundvärderingar
  • förstå agil utvecklingsmetodik i förhållande till andra metodiker
  • redogöra för begreppen ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbar utveckling ur ett ingenjörsperspektiv
  • resonera om hållbarhets-begrepp och paradigm, hållbarhetsutmaningar, samt relationen mellan hållbarhet och teknik-utveckling och användning
  • tillämpa principer för användbarhet och integrera användbarhetsarbete inom ramen för en agil systemutvecklingsprocess

Upplägg

Kursdeltagarna arbetar i mindre team bestående av ca 4-6 studenter tillsammans med en extern beställare/kund per team. Totalt genomförs 6 sprints (iterationer) om ca två-tre veckor vardera där studenterna med hjälp av olika tekniker från agil systemutveckling och användbarhet iterativt utvecklar och testar ett system. För mer information se sidorna: Sprint0, Sprintar, Användbarhetsutvärdering.

Varje team ska välja en scrum-master. Ansvarsområden som hör till denna roll finns detaljerade på sidan Roller.
Bland anant ska scrum master vid varje sprint end sammanfatta den gångna sprinten genom att fylla i ett speciellt formulär som sedan lämnas till läraren. Detta formulär finns tillgängligt på LISAM/Kursdokument/Blanketter.

Kursens första vecka introducerar de metoder som används genom föreläsningar och övningar. Under kursens gång genomförs sedan olika moment på gemensamma lektioner/övningar där studenterna arbetar med sina egna projekt och de tekniker/metoder som ingår. Det är därför väldigt viktigt att alla kursdeltagare kan delta på dessa schemalagda tillfällen. Kursen innehåller också en introduktion till hållbar utveckling i form av föreläsning och övning där övningen är examianerande och därför obligatorisk att delta på, se sidan Examiantion. På denna sida detaljeras även de andra momenten som ingår i examinationen.

Litteratur

  • Pieter Jongerius et al. Get Agile! Scrum for UX, design & development. BIS Publishers, 2013.
  • The Scrum Guide
  • Henrik Kniberg. Scrum and XP from the trenches. 2015.(Finns på LISAM)
  • Chris Nodder & Jacob Nielsen. Agile Usability. Best practices for user experience on agile development projects. (Finns på LISAM)

Sidansvarig: Annika Silvervarg
Senast uppdaterad: 2022-01-20