[an error occurred while processing this directive] Under lektionen i användbarhetstestning, se [TimeEdit](https://cloud.timeedit.net/liu/web/schema/riq5YQ06644Z62Qy7Q71Z4Q664Z690496Y66Y0gQ00og755XZ7Q5qo.html), kommer ni att testa en pappersprototyp. Pappersprototypen ska ha tillverkats innan lektionen av en IP-student i er grupp. Har ni fler pappersprototyper, väljer ni en av dem. Ni hittar beskrivning av pappersprototyper samt test av pappersprototyp i Arvola (2014) s. 131-139. ## Förberedelser **Innan lektionen ska följande vara förberett**: 1. Pappersprototyp (se Arvola (2014) s. 131-134) 2. Uppgiftsinstruktion att räcka över till testpersonen (se Arvola (2014) s. 136) 3. Testprotokoll att följa (se nedan, samt Arvola (2014) s. 134-139). ## Genomförande Gå till den sal som er handledare har. Alla i gruppen ska prova på att vara testperson, testledare och observatör. Beroende på närvaron och storleken på de olika grupperna kan du få en eller fler av rollerna mer än en gång. ### Inför den första testomgången 1. Gå till den plats som er grupp blivit tilldelade av handledaren. 2. Utse följande en person för var och en av nedanstående tre roller, övriga i gruppen är observatörer - Värd och testledare - Dator - Testperson som testar en annan grupps pappersprototyp . 3. Förbered inför testomgång: - Datorn förbereder pappersprototypen - Testledaren tar fram testprotokollet ### Testomgångar Varje testomgång är 10 minuter. Handledaren säger till när testpersonerna ska gå till sin testgrupp enligt nedan, samt när testomgången börjar. 1. Gruppens testperson går till nästa grupp för att testa deras pappertsprototyp. Om ni är grupp X1 går testpersonen till grupp X2. Grupp X2 går till Grupp X3 osv. Sista gruppen går till första gruppen. 2. När handledaren säger till, påbörjar ni er testomgång. Testomgången börjar med att testledaren välkomnar testpersonen enligt testprotokollet och fortsätter sedan med testet enligt testprotokollet. Handledaren kommer att säga till när en omgång är slut och det är dags att förbereda inför nästa testomgång. Om ni blir klara innan testomgången är slut väntar ni vid den station som ni är. Respektera att andra grupper fortfarande kan hålla på med sitt test. ### När en testomgång är slut 1. Gå tillbaka till din grupps station om du varit testperson. 2. Rotera testledare, dator och testperson. Om alla i gruppen haft alla roller, väljer ni någon som får vara det igen. ## Testprotokollsmall Nedan följer den testprotokollsmall ni ska använda på lektionen. Fyll i mallen för protokollet och använd det på lektionen. Skriv ner de formuleringar ni ska använda er av vid testningen så att alla testpersoner bemöts på samma sätt och får samma information. - Hälsa testpersonen välkommen: "..." - Förtestfrågor: "..." - Introduktion av designen: "..." - Be deltagaren beskriva det hen ser: "..." - Berätta hur ett "tänka högt"-test sker, påpeka att det är systemet och inte användaren som testas: "..." - Överlämna instruktionspappret till deltagaren: "Du är *kontextbeskrivning*". "Du vill *målbeskrivning*". - Eftertestfrågor: "..." - Tacka för deltagandet # Komplettering Om du missat lektionstillfället av någon anledning komplettera genom att lämna in en skriftlig redovisning av nedanstående. - Beskriv syftet med att genomföra användbarhetstester med prototyper, hänvisa till kurslitteraturen. - För varje steg i ett användbarhetstest av en prototyp där "tänka- högt"-metoden används (se kursliteraturen), redovisa - en kort beskrivning av vad steget innebär samt - vad som är viktigt att tänka på i detta steg relaterat till det övergripande syftet med användbarhetstest av prototyper Lämna in dokumentet i Lisam under Inlämningar, "UPG2 - Komplettering för frånvaro". Ett riktmärke för kompletteringens omfattning är 500-1500 ord. [an error occurred while processing this directive]