[an error occurred while processing this directive] Konceptinlämningen består av 1 obligatorisk del och en valfri del. Den valfria delen måste genomföras för betyg 4 eller 5. - **Steg 1, gruppmoment**: Läs igenom dokumentet med [designuppdrag](/~TDP022/material/designuppdrag2018.pdf). Välj det designuppdrag ni vill jobba med samt den personan som är er primära persona (den som ni primärt designar systemet för). - **Steg 2, gruppmoment**: Gå på [lektionen för funktionell divergens](/~TDP022/upg1/lektion.en.shtml). - **Steg 3, gruppmoment**: Gör en funktionsanalys utifrån resultatet från lektionen i funktionell divergens. - **Steg 4, gruppmoment**: Ta fram minst tre olika koncept, som beskrivs och illustreras med hjälp av storyboard. Följ mallen som hittas på http://www.ida.liu.se/~matar/konceptformular.pdf. Koncepten kan tas fram på en valfri etablerad metod. Läs i kursboken eller läs om andra metoder (exempelvis om bodystorming). - **Steg 5, gruppmoment**: Värdera era koncept med hjälp av rimliga kategorier och gör en värderingsmatris främst baserad på er funktionsanalys. Värderingsmatrisen visar vilket koncept ni ska följa och utveckla. Om två koncept får samma värdering måste ni motivera varför ni valde ett koncept över ett annat. - **Steg 6, gruppmoment**: Gör ett gränssnittsflöde för hur konceptet ni valt ska utformas (skärmbild för skärmbild). Gränssnittsflödet ska visa de viktigaste användaruppgifterna. Tänk på att desto mer detaljer som finns i gränssnittsflödet, desto lättare blir uppgift 2 senare i kursen. ## Inlämning En person i gruppen ansvarar för att ett läsbart dokument innehållandes redovisning av 1. samtliga 3 konceptformulär (med konceptbeskrivning och storyboard) 2. värderingsmatris 3. gränssnittsflöde Döp dokumentet till till ` UPG1 koncept.pdf`. Se till att författarnas LiU-IDn finns skrivna i filen. Lämna in dokumentet i Lisam. ## Valfri, individuell del (för högre betyg) *Uppdatering 2018-02-19*: Riktlinje för omfånget för den valfria delen är ca 1000 ord. Beskriv och diskutera/värdera de olika koncepten som ni har tagit fram under denna uppgift. Vilka var bra och vilka var mindre bra. Varför var dessa bättre/sämre än de andra? Beskriv hur ni gick till väga när ni valde de kategorier som användes i värderingsmatrisen. Diskutera det som ni har gjort i denna process. Betyget i den valfria delen beror på djupet på er diskussionstext. Döp filen till ` UPG1 Fördjupningsuppgift.pdf`. Lämna in dokumentet i Lisam. [an error occurred while processing this directive]